3 323 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Torktumlare, HJÄLP!
Hej, införskaffade oss en torktumlare idag, kopplade in den å den pep till, efter det kopplade jag ur den och skulle justera fötterna, fick skjuta den lite fram å tillbaka innan det blev bra, skulle därefter dra igång den igen, men då är den stendöd, kommer inte ihåg om jag vred av säkringarna men iaf så var sladden ikopplad hela tiden å det var inget spänn på kabeln, hur som helst så är det ju helg nu å maskinen är död( ingen tekniker som kan komma mao), nån som vet nåt om vad det kan vara?

Sitter det tippskydd i eller nåt annat som spökar? Maskinen är en LG TD-C70212E
tacksam för snabbt svar.
Sitter det tippskydd i eller nåt annat som spökar? Maskinen är en LG TD-C70212E
tacksam för snabbt svar.
Har du monterat maskinen till tvättmaskinsbrytare, anslutningsdosa eller stickpropp?
Har det suttit någon maskin där tidigare? I de två förstnämnda fallen kan den förra maskinen varit 2-fas ansluten och den nya 1-fas, så den tagit skada pga att den fått 400V istället för 230V.
Detta är bara en vild chansning och svårt att besvara utan mer information.
Har det suttit någon maskin där tidigare? I de två förstnämnda fallen kan den förra maskinen varit 2-fas ansluten och den nya 1-fas, så den tagit skada pga att den fått 400V istället för 230V.
Detta är bara en vild chansning och svårt att besvara utan mer information.
Det har suttit 1 fas maskiner där tidigare, tvättmaskinen som är kopplad till samma dosa funkar ,å tumlaren funkade med ett tag, borde inte proppen ha gått om det hade blivit fel?
Maskinerna är anslutna till anslutningsdosa.
Brukar det sitta nån säkring i tumlare, typ glassäkring eller nåt?
Maskinerna är anslutna till anslutningsdosa.
Brukar det sitta nån säkring i tumlare, typ glassäkring eller nåt?
enligt bruksanvisningen ska det inte finnas nån, och den pep till och det lyste på displayen först, sen ville den inte fungera mer..
Alltså vi drog igång den å kolla så den funka genom att trycka på on å det gjorde den, efter det så drog jag ut den för å justera fötterna så den stod plant, sen när jag skulle dra igång den för premiärtorkningen så funka den inte.. suck
Alltså vi drog igång den å kolla så den funka genom att trycka på on å det gjorde den, efter det så drog jag ut den för å justera fötterna så den stod plant, sen när jag skulle dra igång den för premiärtorkningen så funka den inte.. suck
Redigerat av moderator:
Har du mätt om det finns 230V i anslutningen till TT'n ?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Är den felkopplad så kan du glömma garantin. Allriskförsäkring kanske går. Men det faktum att du egentligen inte fick koppla in den skulle bolaget ev. kunna slå ned på.
Så är jag ytterst försiktig vad det gäller el och vad jag får göra och inte får, är faktiskt väldigt försiktig annars!
Var bombsäker på att jag fick koppla detta själv hade ingen tanke på att jag inte fick , vet inte hur mitt försäkringsbolag ser på det hela men jag hoppas iaf att det kan gå igenom försäkringen.. suck
Var bombsäker på att jag fick koppla detta själv hade ingen tanke på att jag inte fick , vet inte hur mitt försäkringsbolag ser på det hela men jag hoppas iaf att det kan gå igenom försäkringen.. suck
Redigerat av moderator:
Det är rätt så vanligt att folk kopplar in sin nya TM/TT själv och bränner den! Så du behöver inte känna dig ensam iaf 
Detta pga att ofta finns det 3faser fram till TM/TT dosan, och färgerna kan vara lite hursomhelst.. ibland är svart nolla, ibland finns ingen nolla alls.. lite knepigt de där!
Detta pga att ofta finns det 3faser fram till TM/TT dosan, och färgerna kan vara lite hursomhelst.. ibland är svart nolla, ibland finns ingen nolla alls.. lite knepigt de där!
Tack för sympatin.. men ´vad gör man nu då?
Går det på försäkringen?, asså allvarligt, jag är rikti´gt försiktig vad det gäller el å sånt som jag inte får koppla eller röra själv eller inte ska ge mig in på, men nu var jag helt 100% att jag gjorde rätt, men det gick fel åt skogen....
Går det på försäkringen?, asså allvarligt, jag är rikti´gt försiktig vad det gäller el å sånt som jag inte får koppla eller röra själv eller inte ska ge mig in på, men nu var jag helt 100% att jag gjorde rätt, men det gick fel åt skogen....
Klicka här för att svara