J JonasSun skrev:
Som vanligt ett antal ovidkommande inlägg.
Du verkar inte ha nått att tillföra??
 
H Hybro skrev:
Typ 25 år sedan torktumlaren åkte ut.
Förstår egentligen inte nyttan med en sådan.

Hänger upp all tvätt på tork i tvättstugan på kvällen. Torr till morgonen. Blir då även lite fuktigare luft inomhus.
Välkommet vintertid.
Hänger vi utomhus blir det över dagen, tar in på kvällen.

Ja, det är klart. Blir ju lite mer ansträngande jobb.
Har man djur är torktumlare ovärderligt. Massa hundhår kvar på tyget efter tex lakan åkt i tvättmaskinen. Torktumlaren tar effektivt bort allt hår från tvätten (och håret går inte att skaka ur eller liknande). Hade inte klarat mig utan torktumlare!
Men när jag bodde i hyreshus använde jag aldrig torktumlare.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag menar att hängtorkade kläder håller längre än tumlade, energisnålt, smart och miljövänligt att avstå torktumling
Inte alltid särskilt energisnålt att torka tvätten inomhus dock. Relativt mycket energi som går åt.
 
A August Eriksson skrev:
Inte alltid särskilt energisnålt att torka tvätten inomhus dock. Relativt mycket energi som går åt.
Hängtorkat ute är ju trevligt
 
Har ännu inte märkt att jag behöver lägga in mer ved de gånger jag hänger upp tvätt inomhus.
F ö sugs frånluft ut från tvätt till FTX.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Inte alltid särskilt energisnålt att torka tvätten inomhus dock. Relativt mycket energi som går åt.
Går det åt mer energi att torka tvätten i ett hus värmt med värmepump än med tex en värmepumpstumlare?
 
Magnus E K
S Simonstahl skrev:
Förbaskat skönt att torka både barnens vinterkläder efter tvätt , till att torka barnens skor när de kommer hem dyngsura.

Likaså är handdukar betydligt trevligare efter torktumling. Så lite miljömupp är du allt , eller bara snål.
Torka skor i torktumlaren alltså? Den tanken har aldrig slagit mig in och har precis skaffat en skotork. (Tidigare hängde jag ibland upp skorna i draget från luftvärmepumpen, men då luktar det halvskunk i bostadsutrymmet.)
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Torka skor i torktumlaren alltså? Den tanken har aldrig slagit mig in och har precis skaffat en skotork. (Tidigare hängde jag ibland upp skorna i draget från luftvärmepumpen, men då luktar det halvskunk i bostadsutrymmet.)
Köpte LG av den anledningen , där får man med en hylla gjord för att torka skor. Perfekt lösning , slipper en ful skotork i hallen och ingen dålig lukt i huset.

Får plats med 2par , och det är mina minsta som alltid lyckas hitta de största pölarna att plaska i.
 
  • Gilla
emilvikstrom och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Går det åt mer energi att torka tvätten i ett hus värmt med värmepump än med tex en värmepumpstumlare?
Ungefär lika mycket energi att torka med värmepumpstumlare som att hängtorka med värmepump.

Största problemet med hängtorkning är att man inte återanvänder energin som kommer ifrån kondenseringen. Förångningen behöver energi, kondenseringen ger tillbaka den.
 
A August Eriksson skrev:
Ungefär lika mycket energi att torka med värmepumpstumlare som att hängtorka med värmepump.

Största problemet med hängtorkning är att man inte återanvänder energin som kommer ifrån kondenseringen. Förångningen behöver energi, kondenseringen ger tillbaka den.
Häng torkning bör ju helst ske utomhus..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.