685 läst ·
24 svar
685 läst
24 svar
Torktumlare eller inte?
Har man djur är torktumlare ovärderligt. Massa hundhår kvar på tyget efter tex lakan åkt i tvättmaskinen. Torktumlaren tar effektivt bort allt hår från tvätten (och håret går inte att skaka ur eller liknande). Hade inte klarat mig utan torktumlare!H Hybro skrev:Typ 25 år sedan torktumlaren åkte ut.
Förstår egentligen inte nyttan med en sådan.
Hänger upp all tvätt på tork i tvättstugan på kvällen. Torr till morgonen. Blir då även lite fuktigare luft inomhus.
Välkommet vintertid.
Hänger vi utomhus blir det över dagen, tar in på kvällen.
Ja, det är klart. Blir ju lite mer ansträngande jobb.
Men när jag bodde i hyreshus använde jag aldrig torktumlare.
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Torka skor i torktumlaren alltså? Den tanken har aldrig slagit mig in och har precis skaffat en skotork. (Tidigare hängde jag ibland upp skorna i draget från luftvärmepumpen, men då luktar det halvskunk i bostadsutrymmet.)S Simonstahl skrev:
Köpte LG av den anledningen , där får man med en hylla gjord för att torka skor. Perfekt lösning , slipper en ful skotork i hallen och ingen dålig lukt i huset.Magnus E K skrev:
Får plats med 2par , och det är mina minsta som alltid lyckas hitta de största pölarna att plaska i.
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Ungefär lika mycket energi att torka med värmepumpstumlare som att hängtorka med värmepump.F fribygg skrev:
Största problemet med hängtorkning är att man inte återanvänder energin som kommer ifrån kondenseringen. Förångningen behöver energi, kondenseringen ger tillbaka den.
Häng torkning bör ju helst ske utomhus..A August Eriksson skrev:
Klicka här för att svara