Hej!

Har nyligen flytspacklat hela vardagsrummet och tänkte lägga parkett när det torkat tillräckligt. Det är fortfarande ganska fuktigt inomhus men avfuktare står och tuggar och jag hoppas få ner fuktigheten ganska snart.

Hur snart tror ni jag kan lägga parkett?
Med tanke på att parkett skall ligga 24-48 timmar och acklimatisera sig innan man lägger det så är värme och luftfuktighet uppenbart ganska viktigt, så jag kanske måste ner i rimliga nivåer innan jag kan lägga ändå? Hade vi lagt klinker hade vi kört igång efter 2-3 dagar, men jag vill inte lägga en relativt tät underlagsfoam direkt på spacklet om det fortfarande inte torkat ordentligt.

Tänker jag helt galet?

J
J JonathanFlod skrev:
Hej!

Har nyligen flytspacklat hela vardagsrummet och tänkte lägga parkett när det torkat tillräckligt. Det är fortfarande ganska fuktigt inomhus men avfuktare står och tuggar och jag hoppas få ner fuktigheten ganska snart.

Hur snart tror ni jag kan lägga parkett?
Med tanke på att parkett skall ligga 24-48 timmar och acklimatisera sig innan man lägger det så är värme och luftfuktighet uppenbart ganska viktigt, så jag kanske måste ner i rimliga nivåer innan jag kan lägga ändå? Hade vi lagt klinker hade vi kört igång efter 2-3 dagar, men jag vill inte lägga en relativt tät underlagsfoam direkt på spacklet om det fortfarande inte torkat ordentligt.

Tänker jag helt galet?
Hoppas att du inte har lagt parketten inne i det fuktiga klimatet för acklimatisering?
Varje tillverkare av flytspackel har olika tider för torkning det står i deras produktblad, utgå ifrån den och vänta någon dag extra..
Glöm inte att lägga 0.2mm ålderbeständig plast direkt på spacklet och sedan foam och parkett..

Nejdå, det ligger inte i fukten.
Det känns ganska fuktigt i rummet, men är inte överdrivet fuktigt när jag tittar. Ställde in en hyrgrometer och den är nere på ~55% nu. Så det går nog ganska fort ändå. Vi flytspacklade för 48 timmar sedan.

Behövs den åldersbeständiga plasten även om det är ett mellanbjälklag?

Jag hittade svar på frågan i instruktionen, sorry att jag inte läste den först.

Text om obligatoriskt ångspärr och polyetenfolie över vissa undergolv, inklusive betonggolv, bjälklag och golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för input!

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
J JonathanFlod skrev:
Nejdå, det ligger inte i fukten.
Det känns ganska fuktigt i rummet, men är inte överdrivet fuktigt när jag tittar. Ställde in en hyrgrometer och den är nere på ~55% nu. Så det går nog ganska fort ändå. Vi flytspacklade för 48 timmar sedan.

Behövs den åldersbeständiga plasten även om det är ett mellanbjälklag?
Ja man brukar ha den alltid när man har betong eller liknande under, ganska billig försäkran att inte parketten blir skadad av fukt om du frågar mig..

J
Annars finns det en godkänt mellanlägg med båda funktionerna:

• Rulle av golvunderlag Kährs Tuplex 33 m², med etikett och produktbeskrivning synlig på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.