Jag funderar på att ta ner några granar, och såga upp till bjälkar till ett kommande garagebygge. Men att torka virke är ju inte så enkelt misstänker jag. Efter vad jag förstår får det inte torka för fort, för då spricker det. Hur är lämpligast att göra? Barka av först misstänker jag, men sedan? Kallt/varmt ute/inne? Och hur lång tid får man räkna med?

Jag sågar före jag torkar alltså?

Slutet på Juli, skulle det vara för sent på året? Och låta de ligga fram till maj-juni nästa år?

Leif... skrev:
Barka av behöver du inte göra. Ta ner träden, såga upp i de dimensioner du vill ha, addera några % i krympmån. Lägg upp luftigt med 25mm strö mellan lagren, lägg hellre smalt och högt än lågt och brett (för att få tryck på brädorna så de inte kroknar under torken). Lägg inte upp mot en solvägg. Lägg på något mot regn, dock fortfarande luftigt. Vänta inte till för sent på sommaren/hösten, hög luftfuktighet kan ge mögel.

Räkna med sprickor i ändorna, sågas bort senare. Kan eventuellt minimeras genom att måla ändorna på stocken innan sågning med någon täckande tät färg, har dock inte provat detta.  

Jag är ingen expert, men så gör jag.  
är inte heller någon expert men Torkar inte trä genom ändträt? Vet ju att det är så med ved att ju kortare bitar desto fortare torkar de. måste ju bli en väldigt lång process om man täcker för.

Många värdefulla tips här, jag tackar ödmjukast

Milkshaken
hallå..... Alla vet ju att gräsmattan behöver klippas 2 ggr i veckan och att veden torkar fortast INNAN MIDSOMMAR.... så är det... ska du ha kvalitetsvirke så ska det sågas i April,,, sen lufttorkas genom, Stabbning... för att sedan användas för ändamålet avsett.....

Tja, jag har aldrig någonsin hunnit färdigt med veden före midsommar, men den har värmt bra hela vintern för det ;D

Ska inte helst träden huggas på vintern också för att innehålla så lite sav som möjligt redan när torkningen börjar?

V.N. skrev:
Stockarna ska dock aldrig torkas eftersom torksprickor ska undvikas.
Det är därför som man vattnar stockarna på sågverken.
Torksprickorna uppkommer i virkestorken om virket torkas för häftigt

Osågat timmer spricker inte mer än någon cm in från ändytan.
Vattnar gör man dels för att hålla insekter borta och dels för att inte timret ska torka.
Problemet som uppkommer när timret börjat torka är att det blir omöjligt att träffa rätt med måtten vid sågning.

När virke sågas måste man ju lägga på ett antal mm i "torkmån", dvs man kompenserar för att virket krymper vid torkning.
Om virket man sågar redan är torrt kommer det inte alls att krympa som man tänkt och måtten blir helgalna på det färdigtorkade virket.
I praktiken blir det oftast så att en stock som legat länge (t.ex. vindfällen) börjat torka från mantelytan och inåt och har alltså varierande fuktkvot. När detta sedan sågas kommer även krympning att bli varierande...
Plankorna bli ofta kilformade med både bredder och tjocklekar som varierar. En bräda som skulle vara 25mm kan bli just 25mm i ena änden men hela 28-29mm i den andra änden..
Det blir alltså helt omöjligt att använda om man är nogrann..

Ang märgsprickor så är hemligheten att såga längs märgen. Misslyckas det får man i princip alltid en spricka från märgen och ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.