Hej!
Jag drömmer om att bygga ett fritidshus i timmer i framtiden. Jag har funderat på att köpa en tomt med en del skog, så att man kan använda sig av träden på tomten till själva bygget. Både av ekonomiska skäl men också för att det vore häfitigt att direkt använda sig av skogen. Någon som har gjort något liknande? Hur mycket mark/träd skulle man behöva till en mindre stuga på 40-50 kvm? Om man inte själv skulle kunna bearbeta skogen vad skulle material till en timmerstomme i den storleken kosta?

Har läst olika om hurvida man behöver toka timmret eller ej. Vissa skriver att man ska timmra i färskt trä (eftersom det är mjukare) och andra att det måste torka under en längre perriod (så att det inte torkar när stommen väl är på plats). Beror detta på vilken teknik man använder? tex rundtimmer eller rektangulära balkar.

Vet inte om detta överhuvudtaget är genomförbart men tänkte kolla vad någon med mer erfarenhet än jag har att säga om detta. Tacksam för svar!

/Oliver

Redigerat:
Om du timrar med drag mellan stockarna oh ordentliga gammaldags knutar och ordentliga dymlingar så går det bra att timra av rått virke. Timran blir bara tätare när den torkar och sättnar.

Om vi säger 13 eller 14 stockvarv som det blir med drag och naturlig avsmalning på stockarna och normalgrov timmerskog skulle gissningsvis det bli i någonstans i storleksordningen 100-130 träd som går åt.

Man får mest vägg ur timret om man behåller den naturliga topp-rotvariationen och antingen sågar draget med motorsåg eller fräser timret så variationen bibehålls.
Blockat timmer är hållbarare än rundtimmer för sprickorna blir vågräta och leder inte in vatten. Drag skyddar drevet och är hållbarare än fyrkantsågat där drevet mellan stockarna suger upp vatten som en svamp.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tack för ditt svar heimlaga! Bra info. Jag ska gå en timringsutbildning med start till hösten, ska bli så spännande att lära sig mer om detta 1000-åriga hantverk

N
Jag kan inget om själva timrandet lyssna på vad heimlaga säger. Jag vet bara att häromkring så var det vanligt att dom byggde hela timmerstommen och tak sedan lät man den stå och torka ett år innan man gjorde insidan. Om är nödvändigt att göra så vet jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.