Har fått läckage från tvättstugan in i sovrummet. Detta har gått längst ett skåp (dålig ballofix) längst gipsskivan (väggen) bakom uppviket ner mot sovrummet.
Halva laminatgolvet blivit förstörd.
Nu har vi tagit upp rubbet. Betongen blivit nästan helt torr efter 8 timmar. - Satte på golvvärmen. Värre är det med väggen. Gips.
Längst nere genomblött. Ca 60-80 cm från golvet håller den ca 36-40% !
120- 140 cm = 17%.
Satte på en liten avfuktare och borrade hål i gipset. Precis ovanför golvregeln. Fick riva upp tapeten så att jag kan tapetsera igen hålen.
Gjorde om en skotork till Gud vet vad. Blåser in (svagt!) denna luften in i väggen in i isoleringen...
Vad tror ni. Kommer det att torka gipsväggen?
Halva laminatgolvet blivit förstörd.
Nu har vi tagit upp rubbet. Betongen blivit nästan helt torr efter 8 timmar. - Satte på golvvärmen. Värre är det med väggen. Gips.
Längst nere genomblött. Ca 60-80 cm från golvet håller den ca 36-40% !
120- 140 cm = 17%.
Satte på en liten avfuktare och borrade hål i gipset. Precis ovanför golvregeln. Fick riva upp tapeten så att jag kan tapetsera igen hålen.
Gjorde om en skotork till Gud vet vad. Blåser in (svagt!) denna luften in i väggen in i isoleringen...
Vad tror ni. Kommer det att torka gipsväggen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Mja. Gipset kanske, men inte betongen.
Jag skulle nog riva dän gipset och sätta nytt om jag vore du.
Jag skulle nog riva dän gipset och sätta nytt om jag vore du.
Har du pratat med försäkringsbolaget? De brukar ju komma ut med en riktig avfuktare fort som ögat?
Det som händer nu borde vara att du istället värmer upp fukten som stiger upp i väggen istället för att lämna väggen.
Det som händer nu borde vara att du istället värmer upp fukten som stiger upp i väggen istället för att lämna väggen.
H hakan74 skrev:
Just det, det finns ju försäkringsbolag också...mexitegel skrev:
När vi fick en vattenskada i en vägg, fick vi ersättning från försäkringsbolaget för att göra jobbet själva. Så det finns ingen anledning att snåla, särskilt inte med risken för mögel och sånt kul.
Betongen känns säkert torr nu, men har den blivit genomblöt så är det bara ytan som är torr. Betong tar flera månader att torka, helst genom att den får självtorka.
mexitegel skrev:
En "riktig" avfuktare jobbar för fullt med. Har 96% RH utomhus. Och 52% RH inomhus.mexitegel skrev:
Ok, ska inte uttala mig hur fort gips torkar för jag vet helt enkelt inte. Personligen hade jag nog ändå tagit bort en del av gipsen. Då syns skadans omfattning.
Och då har du inget tätskikt i tvättstugan om jag fattat det rätt? Fast läckan är fixad?
Och då har du inget tätskikt i tvättstugan om jag fattat det rätt? Fast läckan är fixad?
Bra, jag är ingen expert på fuktsanering utan har bara haft den tveksamma förmånen att vara med om en rejäl översvämning. Då satte de sorbtionsavfuktare med slangar som sög luften ur väggarna och öppnade upp väggarna. De kom tillbaka med jämna mellanrum och mätte fuktkvoterna. Det tog nästan 2 månader innan de var nöjda.A Atom skrev:
Vi fick också ersättning av försäkringsbolaget för att återställa själva samt ersättning för elen som avfuktarna drog. Avfuktarna kostade ingenting.
Jag misstänker att du med skotorken bara trycker fukten längre in i väggen.
Har du nån ventilation nån annanstans så att den fukt som eventuellt dunstar har någonstans att ta vägen, annars kommer den ju bara att åka uppåt i väggen? Den kommer dock stanna kvar där.
Edit: såg nu att Mexitegel svarat samma sak. Sorry för tjatet
Har du nån ventilation nån annanstans så att den fukt som eventuellt dunstar har någonstans att ta vägen, annars kommer den ju bara att åka uppåt i väggen? Den kommer dock stanna kvar där.
Edit: såg nu att Mexitegel svarat samma sak. Sorry för tjatet
Tack för tipset. Får öppna uppe med.M MatCan skrev:Jag misstänker att du med skostorlek bara trycker fukten längre in i väggen.
Har du nån ventilation nån annanstans så att den fukt som eventuellt dunstar har någonstans att ta vägen, annars kommer den ju bara att åka uppåt i väggen. Den kommer dock stanna kvar där.
Edit: såg nu att Mexitegel svarat samma sak. Sorry för tjatet![]()
Kostar inte. Sant. Denna tapeten hittar jag ingenstans. Torkar det inte på en vecka, blir det nya gipsplattor och ny tapet i hela sovrummet.M MatCan skrev: