12 138 läst ·
40 svar
12k läst
40 svar
Topp 10: Verktygen du inte visste fanns
Mjae...
Man är nog vertygsnörd även om jag inte kände till svärdsågen eller Bosch gejdersystem.
Förutom dom två tidigare, samt borrmallen och styltorna, så finns alla dom andra verktygen i någon form i verkstan. Tillsammans med ungefär hur mycket som helst annat....
Man är nog vertygsnörd även om jag inte kände till svärdsågen eller Bosch gejdersystem.
Förutom dom två tidigare, samt borrmallen och styltorna, så finns alla dom andra verktygen i någon form i verkstan. Tillsammans med ungefär hur mycket som helst annat....
Kul tråd! Får fundera på om man har något att lägga ut som skulle kunna förvirra/överaska någon.
7/10 så nörd är man nog.
Min fru har redan ställt diagnosen ett antal gånger... Och inte bara vad det gäller verktyg =0/
Hade inte sett:
- Bosch länksystem. Vet inte om det tillför tillräckligt för att byta såg?
- Styltorna
Gillade styltorna. Kan jag tänka mig att prova.
- Festools Klingkedjesåg. Kan kanske ersätta Logosågen?
De flesta andra har jag provat och några äger jag.
7/10 så nörd är man nog.
Min fru har redan ställt diagnosen ett antal gånger... Och inte bara vad det gäller verktyg =0/
Hade inte sett:
- Bosch länksystem. Vet inte om det tillför tillräckligt för att byta såg?
- Styltorna
Gillade styltorna. Kan jag tänka mig att prova.
- Festools Klingkedjesåg. Kan kanske ersätta Logosågen?
De flesta andra har jag provat och några äger jag.
Styltorna får väl anses vara rätt ovanliga om än praktiska. Stämmer det som verktygsgurun säger att de är reglerade i någon arbetsmiljötjohej så är det antagligen förklaringen till att man inte ser dem i Sverige?
Svärdsågen är ett arv från Protool, ganska mastig sak. Om man vill kan kombinera svärdsågen med stämborrmaskinen och få en kedjestämmaskin. Läskiga pryl.
Svärdsågen är ett arv från Protool, ganska mastig sak. Om man vill kan kombinera svärdsågen med stämborrmaskinen och få en kedjestämmaskin. Läskiga pryl.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vem använder egentligen stämborr?
Pianostämmare möjligen
PS
Men jag tycker att krymptången har fel namn.
Den borde väl heta skrynkeltång i stället!
Pianostämmare möjligen
PS
Men jag tycker att krymptången har fel namn.
Den borde väl heta skrynkeltång i stället!
Redigerat:
Det var krymptången och styltorna som jag aldrig sett. Kedjesågen finns från flera tillverkare. Om man vill se många knasiga elsågar ska man titta här: http://katalog.mafell.de/index.php?IdTreeGroup=12955&lang=en
Någon som behöver en cirkelsåg med 185mm sågdjup?
Eller en tapphålsmaskin som sågar ett tapphål med motorsågsliknande kedja?
Deras sänksåg med skena är för övrigt bättre än Festools och deras sticksåg är bättre än Bosch men smakar det så kostar det...
Någon som behöver en cirkelsåg med 185mm sågdjup?
Eller en tapphålsmaskin som sågar ett tapphål med motorsågsliknande kedja?
Deras sänksåg med skena är för övrigt bättre än Festools och deras sticksåg är bättre än Bosch men smakar det så kostar det...
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Tycks minnas att styltorna har använts i Extreme Home Makeover någon gång.
Delar av verktygen kändes inte ovanliga medan andra kändes helt främmande. Viss fördel kan man ha genom att ha en morfar som jobbat som slöjdlärare sedan urminnes tider och har en del äldre verktyg i drift fortfarande. T.ex mekanisk skruvdragare med fram och back.
Delar av verktygen kändes inte ovanliga medan andra kändes helt främmande. Viss fördel kan man ha genom att ha en morfar som jobbat som slöjdlärare sedan urminnes tider och har en del äldre verktyg i drift fortfarande. T.ex mekanisk skruvdragare med fram och back.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Fahlis bild ser mer lik ut. En spiralliknande axel och ett litet handtag man drar upp och ner. På handtaget sitter en liten väljare för höger-, vänsterotering samt låsning så att den kan användas som en vanlig skruvmejsel.