Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
phl har tagit fram de topp 10 verktygen du inte visste fanns. http://www.byggahus.se/renovera/10-verktyg-du-inte-visste-fanns?sida=1#guidetop
Den som har sett alla de här verktygen förut är garanterat en riktig verktygsnörd!
Den som har sett alla de här verktygen förut är garanterat en riktig verktygsnörd!
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Då är man väl en riktig nörd då...
(fast det kom visserligen inte som en överraskning, min fru har redan gjort det tydligt för mig)
De enda nya grejerna för mig var krymptång och hyveln, men det är nog mest att jag inte har gjort något där behovet funnits än.
Däremot blev jag fundersam att inte fler känner till mollytången! Hur ska man annars göra så att det blir bra? Jag vet att en del bara skruvar i skruven men risken är stor att man skrynklar/vrider pluggen och då håller den mycket sämre.
(fast det kom visserligen inte som en överraskning, min fru har redan gjort det tydligt för mig)
De enda nya grejerna för mig var krymptång och hyveln, men det är nog mest att jag inte har gjort något där behovet funnits än.
Däremot blev jag fundersam att inte fler känner till mollytången! Hur ska man annars göra så att det blir bra? Jag vet att en del bara skruvar i skruven men risken är stor att man skrynklar/vrider pluggen och då håller den mycket sämre.
Produkter som diskuteras: "mollytången"
Metallexpandertänger
Metallexpandertänger är specialverktyg som är avsedda för montering av metallexpander. Dessa verktyg är utformade för att erbjuda en effektiv och enkel montering, vilket bidrar till att hålla nere kostnaderna på plats.
Läs mer
Tycker det finns mängder med, framför allt, udda handverktyg. Typiskt massa mystiska tänger för el/teleinstallation, plåtarbeten, sko hästar osv. Försökte välja ut lite udda men ändå inte helt otroliga verktyg och maskiner ur olika kategorier utan att ändå helt spåra ur.
Vill man göra kvadratiska hål med riktig borr finns det ju maskiner (som ändå inte är renodlade CNC-fräsar) som med speciella frässtål tar upp fyrkantiga hål. Det är snäppet fräckare
Ett annat exempel är Dräcosaxen. Det är ju egentligen inget märkvärdigt, bara en elektrisk plåtsax. Det smidiga tycker jag är att den böjer upp plåtremsan som klipps bort vilket gör att man kan köra den rakt igenom stora arbetsstycken. Som en nibbler fast utan en miljar små vassa metallhalvmånar.
Vill man göra kvadratiska hål med riktig borr finns det ju maskiner (som ändå inte är renodlade CNC-fräsar) som med speciella frässtål tar upp fyrkantiga hål. Det är snäppet fräckare
Ett annat exempel är Dräcosaxen. Det är ju egentligen inget märkvärdigt, bara en elektrisk plåtsax. Det smidiga tycker jag är att den böjer upp plåtremsan som klipps bort vilket gör att man kan köra den rakt igenom stora arbetsstycken. Som en nibbler fast utan en miljar små vassa metallhalvmånar.
Jag är nog oxå vertygsnörd. Styltor har jag prövat , de är om jag inte minns fel olagliga på arbetsplatser i Sverige
@phl:
Listan var bra, inget illa ment om du tolkade det så. Det är kul med lite sånt här för att få perspektiv på tillvaron!
Mollytången verkar generellt vara okänd, ingen av mina bekanta har vetat vad det är för nåt trots att de flesta borde ha varit i kontakt med mollypluggar!
Listan var bra, inget illa ment om du tolkade det så. Det är kul med lite sånt här för att få perspektiv på tillvaron!
Mollytången verkar generellt vara okänd, ingen av mina bekanta har vetat vad det är för nåt trots att de flesta borde ha varit i kontakt med mollypluggar!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 423 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 423 inlägg
Jag köpte min mollytång för över 20 år sedan. Och som sagts konstigt att folk inte hittat den utan skruvar ihop pluggarna.
Styltorna gillar jag men skulle känna mig som bambi.
Vad vinner man på att ha länkage isf gejdrar på girsågen?
Minibandsågen såg intressant ut men man borde kunna klara sig på en tigersåg.
Styltorna gillar jag men skulle känna mig som bambi.
Vad vinner man på att ha länkage isf gejdrar på girsågen?
Minibandsågen såg intressant ut men man borde kunna klara sig på en tigersåg.
Sågen tar mindre plats i bakkant, vilket gör att man kan ställa den närmare väggen. En annan lösning är ju att låta gejdrarna vara fasta och peka framåt såsom Festool har gjort på sin Kapex. Men de har ju "bara" löst problemet genom att återanvända de klassiska gejdrarna -- Bosch har tagit utvecklingsarbetet ett steg längre.TheStills skrev:
Hur menar du nu? Klara sig med en tigersåg? Det ena utesluter inte det andra