Jag har köpt en begagnad walkie talkie av märket Topcom TwinTalker 3000. Den fungerade utmärkt när jag fick den, men sedan har jag nog tryckt på/ställt om den på något sätt, för hur noga jag än följer manualen, så får jag den inte att kommunicera med den andra apparaten. Har också märkt att den ena apparaten har 8 kanaler och den andra 15. Kan inte heller hitta någon hjälp på nätet.
Är det någon som har något tips, eller hur jag gör för att ominstallera apparaterna från start.
Tacksam för hjälp.
 
15 kanaler? Det var konstigt, den modellen ska ha åtta kanaler med 38 underkanaler på varje.
Jag har samma modell liggande hemma så jag kände mig tvungen att ta en närmre titt på mina. Jag trodde att displayen bara kunde visa en siffra för kanal, men när jag vinklar displayen syns det att den kan visa en etta också. Hmm, kan den här enheten ha tillverkats för att kunna säljas på olika marknader med olika regler för fria frekvenser? Det finns åtminstone inget knappcellsbatteri på insidan man kan ta ut för att nollställa. Måste forska vidare lite...
 
Dheri Dheri skrev:
15 kanaler? Det var konstigt, den modellen ska ha åtta kanaler med 38 underkanaler på varje.
Jag har samma modell liggande hemma så jag kände mig tvungen att ta en närmre titt på mina. Jag trodde att displayen bara kunde visa en siffra för kanal, men när jag vinklar displayen syns det att den kan visa en etta också. Hmm, kan den här enheten ha tillverkats för att kunna säljas på olika marknader med olika regler för fria frekvenser? Det finns åtminstone inget knappcellsbatteri på insidan man kan ta ut för att nollställa. Måste forska vidare lite...
Ja visst är det konstigt! Båda har i alla fall 38 underkanaler. Tycker att de borde kunna kommunicera med varandra när jag har samma kanal och samma underkanal på båda. Ja skulle du komma på något så är jag bara tacksam!
 
Kanske CTCSS koden skiljer?

Twin stalker 3000 Users Guide

5.2. CTCSS (Continuous Tone Coded Squelch System)
The 2 digit CTCSS code corresponds to a specific tone frequency the radio
emits. Two users, with the same channel and CTCSS set can hear one
another.They will not be able to hear anyone else on the channel unless the
other radios have the same exact CTCSS code enabled.
The Twintalker 3000 has 38 CTCSS codes available.
1. Press the MENU button ( ) twice, the CTCSS code will flash
2. Press the UP ( ) or DOWN button ( ) to move to another code.
3. Press the TALK button to confirm your selection and return to the NORMAL
mode.
4. To confirm and shift to the next option, press the MENU button
.
Note: Any PMR set on the same channe….


https://manualsbrain.com/en/manuals/824715/?page=4
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kanske CTCSS koden skiljer?

Twin stalker 3000 Users Guide

5.2. CTCSS (Continuous Tone Coded Squelch System)
The 2 digit CTCSS code corresponds to a specific tone frequency the radio
emits. Two users, with the same channel and CTCSS set can hear one
another.They will not be able to hear anyone else on the channel unless the
other radios have the same exact CTCSS code enabled.
The Twintalker 3000 has 38 CTCSS codes available.
1. Press the MENU button ( ) twice, the CTCSS code will flash
2. Press the UP ( ) or DOWN button ( ) to move to another code.
3. Press the TALK button to confirm your selection and return to the NORMAL
mode.
4. To confirm and shift to the next option, press the MENU button
.
Note: Any PMR set on the same channe….


[länk]
Tack för svar, och jag ska följa dessa punkter igen. Men jag tycker att jag har gjort allt rätt, och båda apparaterna står på samma kanal och samma - CTCSS code (de som jag kallar underkanaler). Eftersom de fungerade när jag fick hem dem, så borde det inte vara något fel på apparaterna, utan bero på någon inställning, som jag inte kan förstå.
 
Jag har lyckats få hjälp med mitt problem, så om någon vill veta, följ dessa punkter;

1 Tryck Talk, On/of och Meny samtidigt
2 Displayen visar 1 följt av ett andra nummer
3 Detta nummer måste vara 0. Tryck annars pil upp eller pil ner för att ändra
4 Tryck Meny för att bekräfta

5 Gör samma sak med kanal 2 och 3

6 När kanal 4 visas, måste det andra numret var 1
7 Tryck och håll in Kontrollknappen i 3 sek.

Därefter fungerade mina apparater.
Detta kan tydligen hända om du har två apparater med olika antal kanaler, och du råkat trycka på kombinationer som gör att de inte längre kan kommunicera.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Det var nån sån "hemlig" kombination jag tänkte att jag skulle hitta, men jag lyckades inte komma i närheten med mina Google-sökningar. Hur lyckades du få reda på hur man gör?
 
Dheri Dheri skrev:
Det var nån sån "hemlig" kombination jag tänkte att jag skulle hitta, men jag lyckades inte komma i närheten med mina Google-sökningar. Hur lyckades du få reda på hur man gör?
En god vän hittade den på Topcom.net/support/faq
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.