I
Stefan Bengtsson skrev:
Det är jag enig om. Det var bara meningen om att man bara i undantagsfall vänder på verktyget jag reagerade på.
Jaha ja, men så är det i alla fall för mig. Man fick lära sig det i verkstadsskolan på 60-talet. Anledningen ska ha varit dels för att inte dra sönder skiftnyckeln och dels för att minimera risken att " runda" skruvskallen/muttern. Huruvida det stämmer vet jag inte då jag, förutom i undantagsfall, använt skiftnyckeln i enlighet med vad jag blivit lärd. Möjligen kan någon fysiker besvara frågan.

I
Jag har ett förslag till svar, när jag nu funderat.
Använder jag skiftnyckeln omvänt frestar det ställskruven mer än om jag använder den, vad jag lärt, rätt. Det kan kanske vara det. Orange markering är hårdast belastade punkter.
Illustration av korrekt (A) och inkorrekt (B) användning av en skiftnyckel med orange markerade belastningspunkter.

Redigerat av moderator:
ion skrev:
Använder jag skiftnyckeln omvänt frestar det ställskruven mer än om jag använder den, vad jag lärt, rätt. Det kan kanske vara det. Orange markering är hårdast belastade punkter.
[bild]
Det är helt riktigt, och för min del känns det lika "fel" att använda fasta nycklar med vinklat huvud på fel håll...)

ion skrev:
[bild]
- Å andra sidan är den rörliga halvan den som är svagast och därför flexar mer och en flexande skiftnyckel ger runda muttrar, varför den kanske skulle användas omvänt eftersom momentet på den rörliga delen då är mindre...Eller ?

(Hm, Nu startade jag nog kriget....? )

I
hyggabus skrev:
- Å andra sidan är den rörliga halvan den som är svagast och därför flexar mer och en flexande skiftnyckel ger runda muttrar, varför den kanske skulle användas omvänt eftersom momentet på den rörliga delen då är mindre...Eller ?

(Hm, Nu startade jag nog kriget....? )
Inget krig med mig i alla fall.:) Misstänker att det har med belastningen av den rörliga delen att göra. Kan säga att jag sett flertalet ställskruvar som varit rensade på ena sidan under mina många år på verkstad.
Varför får någon insatt fysiker gärna berätta. Jag fortsätter dock att skruva som jag lärt.;)

Men om man använder den "fel" blir belastningen längre in, vilket borde betyda att ställskruven måste hålla emot mer än om jag använder den "rätt", då pressen på den rörliga delen gör att den låser till en del av friktionen i sliden. ( Lösa spån bara )

Redigerat av moderator:
1 123abc skrev:
Många produkter är inte rena kopior utan liknande produkter.
Snabbtvingarna har jag både Würth och biltema (biltema säljer dem inte längre).
Biltemas är helt ok men dom slutade sälja dom för dom sålde för bra enligt källa på Biltema!

F fp01 skrev:
En fast nyckel, ringnyckel eller hylsa är så klart att föredraga, men som vi alla vet så har en ställbar skiftnyckel sin plats i alla verktygslådor. Att bara se dessa som elände är kanske lite väl negativt eller?
Dom här krommuttertängerna är suveräna både som skiftnycklar och till att bocka mindre plåtbitar!

• Tre krommuttertänger från Knipex i olika storlekar med rött handtag, användbara som skiftnycklar och för böjning av plåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
pellefant pellefant skrev:
Biltemas är helt ok men dom slutade sälja dom för dom sålde för bra enligt källa på Biltema!
Det låter ju fruktansvärt rimligt. Speciellt då Biltemas affärsmodell går ut på att höja priset på sånt som säljer betydligt bättre än prognos, inte att sluta sälja det.

• Gilla
hyggabus
  • Laddar…
ion skrev:
[bild]
Håller inte med. Spontant känns det som det borde vara tvärtom.
Om belastningen på den rörliga delen ligger längre in så är böjmomentet på den lägre.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det låter ju fruktansvärt rimligt. Speciellt då Biltemas affärsmodell går ut på att höja priset på sånt som säljer betydligt bättre än prognos, inte att sluta sälja det.
Dom var inte billiga men leverantören klarade inte av att leverera nog många och då plockades dom ut ur sortimentet. När jag köpte på mej dom tvingarna var det många gånger slut på hyllan!

Skiftnyckeln i sig är ju en kopia av en vanlig blocknyckelsats. En kompromisslösning, och en dålig sådan. Ett av de onödigaste verktygen.

H
F Finndjävel skrev:
Skiftnyckeln i sig är ju en kopia av en vanlig blocknyckelsats. En kompromisslösning, och en dålig sådan. Ett av de onödigaste verktygen.
andra som tycker skiftnyckeln är den bästa verktyget

Det går inte att ha en hel sats tums blocknyklar och en hel sats metriska blocknyklar i verktygslådan på traktorn så där är en skiftnyckel helt perfekt.

Skiftnycklar är bra till mycket annat också så länge man köper bra kvalitet och inte drar för tungt med dem...... men de skall nyttjas med förstånd.

• Gilla
1
  • Laddar…
H
H heimlaga skrev:
Det går inte att ha en hel sats tums blocknyklar och en hel sats metriska blocknyklar i verktygslådan på traktorn så där är en skiftnyckel helt perfekt.

Skiftnycklar är bra till mycket annat också så länge man köper bra kvalitet och inte drar för tungt med dem...... men de skall nyttjas med förstånd.
nä, måste göra som finndjäveln rata skiftnycklar :rofl:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.