12 595 läst ·
43 svar
13k läst
43 svar
Top 10: Kopior på verktyg
Jaha ja, men så är det i alla fall för mig. Man fick lära sig det i verkstadsskolan på 60-talet. Anledningen ska ha varit dels för att inte dra sönder skiftnyckeln och dels för att minimera risken att " runda" skruvskallen/muttern. Huruvida det stämmer vet jag inte då jag, förutom i undantagsfall, använt skiftnyckeln i enlighet med vad jag blivit lärd. Möjligen kan någon fysiker besvara frågan.Stefan Bengtsson skrev:
Det är helt riktigt, och för min del känns det lika "fel" att använda fasta nycklar med vinklat huvud på fel håll...)ion skrev:
- Å andra sidan är den rörliga halvan den som är svagast och därför flexar mer och en flexande skiftnyckel ger runda muttrar, varför den kanske skulle användas omvänt eftersom momentet på den rörliga delen då är mindre...Eller ?ion skrev:
(Hm, Nu startade jag nog kriget....? )
Inget krig med mig i alla fall.hyggabus skrev:
Varför får någon insatt fysiker gärna berätta. Jag fortsätter dock att skruva som jag lärt.
Men om man använder den "fel" blir belastningen längre in, vilket borde betyda att ställskruven måste hålla emot mer än om jag använder den "rätt", då pressen på den rörliga delen gör att den låser till en del av friktionen i sliden. ( Lösa spån bara )
Redigerat av moderator:
Dom här krommuttertängerna är suveräna både som skiftnycklar och till att bocka mindre plåtbitar!F fp01 skrev:
Håller inte med. Spontant känns det som det borde vara tvärtom.ion skrev:
Om belastningen på den rörliga delen ligger längre in så är böjmomentet på den lägre.
Dom var inte billiga men leverantören klarade inte av att leverera nog många och då plockades dom ut ur sortimentet. När jag köpte på mej dom tvingarna var det många gånger slut på hyllan!F fsn skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Skiftnyckeln i sig är ju en kopia av en vanlig blocknyckelsats. En kompromisslösning, och en dålig sådan. Ett av de onödigaste verktygen.
Det går inte att ha en hel sats tums blocknyklar och en hel sats metriska blocknyklar i verktygslådan på traktorn så där är en skiftnyckel helt perfekt.
Skiftnycklar är bra till mycket annat också så länge man köper bra kvalitet och inte drar för tungt med dem...... men de skall nyttjas med förstånd.
Skiftnycklar är bra till mycket annat också så länge man köper bra kvalitet och inte drar för tungt med dem...... men de skall nyttjas med förstånd.
nä, måste göra som finndjäveln rata skiftnycklarH heimlaga skrev:Det går inte att ha en hel sats tums blocknyklar och en hel sats metriska blocknyklar i verktygslådan på traktorn så där är en skiftnyckel helt perfekt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Boxer garageportöppnare med fjärrkontroll trådlös kontakt 1000N
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Toamoa (Separett) Art 1002-02 Fläkt stoppas
Fritidshus -
Top 10 renoveringstrender 2023
Artikelkommentarer -
Theben tr 610 top2
Belysning -
Nibe 310P Sänka start- & stopptemp elpatron?
Värmepumpar