3 685 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
tomtstorlek
hej
vi funderar på att bygga nytt,har fått en tomt av mina farföräldrar
, tomten är rätt så stor,undrar hur mycket man ska stycka av eller om man ska "behålla" hela tomten som den är? spelar det någon roll hur stor tomten är med tanke på skatt etc.?
vi funderar på att bygga nytt,har fått en tomt av mina farföräldrar
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Det spelar en stor roll. Sen beror det ju på vart ni bor och hur mkt marken värderas till.nasseto23 skrev:
Är det tex i Stockholm så blir skatten väldigt mycket högre för en större tomt.
Hur stor är tomten då, om man får fråga ?
/K
I de flesta fall spelar inte tomtstorleken speciellt stor roll för tax värdet. Har en stor tomt (runt 10 000) kvm där tomter är rätt dyra (ca 2.5 - 4 miljoner) och tax värdet på min tomt är väldigt lite mer än de små 1000 kvm tomterna. Det blir en schablon höjning i tax värdet på allt över 1000 kvm här och den är inte många spänn. Sedan så ska den nya regeringen inför max gräns på tomt marken (tror det e 5000 spänn) oavsett hur stor etc så kör så stor som möjligt men gör som ovanstående skrev. Placera huset väl med tanke på framtida avstyckning.
Klicka här för att svara