Du får vara glad att du inte bor i Hong Kong. Får Stockholm att likna Arjeplog i boendekostnad. Och de har ännu svårare att flytta. ;)

/Fredrik

Vi bygger utanför Övik och fick köpa en tomt av en bekant för 30 000(2963 kvm)Det var ju självklart ett kompis pris.Andra tomter häromkring ligger på ca.50-100 tusen

Tack allihopa för svaren! Ska se om jag inte kan sammanställa detta på en webbsida.

Kul att följa diskussionen angående priserna i Sthlm vs. övriga Sverige. Som f.d. Stockholmare får man lite perspektiv på det hela ;-).

Vi gav 495 000:- för vår tomt på 2300m2 inkl. VA/Avlopp och är väldigt nöjda då vi fått chansen att bosätta oss i Skärfva By, ett område med bra kommunikationer, närhet till natur och 8 minuter till stadskärnan. Sedan har man ju inte Sthlms utbud här nere och det saknar man. Men å andra sidan är det inte mer än 3h med flyg så en helgutflykt då och då kompenserar bra alternativt kustpilen på 3h till Köpenhamn! :-)

/Johan

Apro på det länken handlade om så har vi köpt en tomt för 1,3 i utkanten av Sthlm, byggrätten är 200kvm.
Va 95tkr.

Att: Fredrik m.fl

Det är lätt för dom som flyttat till Sthlm och har sin bakgrund någon annanstans eller bor någon annanstans att säga att det bara är att flytta om man inte har råd eller tycker det är dyrt.

Men är man uppvuxen i Sthlm så har man sina vänner och familj här och då är det inte bara att flytta för att det är svindyrt att bo i Sthlm.

Vi betalar faktiskt en massa pengar ut till landet, samtidigt som både huspriser, matpriser kostar skjortan
i storstaden.

Men jag vet att det är en storstad och att det självklart kostar mer och bo där, men man kan ju ändå få tycka det är sjukt vad det kostar.

>:( >:(

Vi har även vi betalt ca 1,3 för 1300kvm utanför sthlm.
Alldeles för mycket egentligen men men...
VA och el tillkommer

Jag håller med dig Mirre till punkt o pricka !

Är det kommunerna i Stockholmsregionen som begär en till två miljoner för en tomt, eller privatpersoner/firmor? VA-avgifterna tycks ju inte vara högre än i övriga riket.

Det är Privata tomter via mäklare. Jag köpte min helt privat och gav 1,6 milj .. 1450kvm.

Tomt 350.000 exkl vatten och avlopp 13 min från Uppsala centrum.

Vi betalade 104 000kr för en tomt på 799kvm i Hässleholm, norra skåne. tillkommer el + va anslutning

Håller delvis med Mirris. Relationer tar tid att bygga och att flytta kräver energi till att bygga nya. Och har man barn så gör inte det saken lättare.

Men när man snackar om att Sthlm bidrar med en massa pengar till övriga landet glömmer man att övriga landet redan har bidragit med en massa arbetskraft till Sthlm. Den arbetskraften har bekostats av kommunerna i form av utbildning och lokala resurser (kanske indirekt Sthlms resurser ;-). Den investeringen kan inte kommunerna casha in.

Så det blir en aning patetiskt när man klagar på att bara Sthlm bidrar till övriga landet. Dock kan jag förstå att det finns frustration när inte resurerna räcker till sjukvård och vägar. Då kan jag trösta er med att det ser likadant ut i övriga landet.

Nja patetiskt o patetiskt. Att folk flyttar till sthlm är väl kanske inte bästa lösningen. Det bästa hade varit om det hade satsat på arbetstillfällen i glesbyggdsområden och övriga områden i landet.

Men visst betalar Sthlm ut massa pengar till en hel del kommuner ute i landet, det går liksom inte och förneka. Det tycker jag iof är bra, om det görs på ett intelligent sätt .. vilket det inte görs nu.

M@ZE skrev:
Nja patetiskt o patetiskt. Att folk flyttar till sthlm är väl kanske inte bästa lösningen. Det bästa hade varit om det hade satsat på arbetstillfällen i glesbyggdsområden och övriga områden i landet.

Men visst betalar Sthlm ut massa pengar till en hel del kommuner ute i landet, det går liksom inte och förneka. Det tycker jag iof är bra, om det görs på ett intelligent sätt .. vilket det inte görs nu.
Jo systemet kan man ju verkligen ifrågasätta - tider förändras och då behöver även regler och myndigheter se till att anpassa sig och hitta lösningar som är optimala för dagens samhälle. Idag bor det 2 miljoner i Stockholm dvs mer än 20% av Sveriges befolkning (rätta mig om jag har fel) och det gjorde det väl knappast när fördelningssystemet sjösattes.

Precis, men det tar väl ett par år för politiker etc att inse att det inte fungerar likadant idag. Tragiskt men sant :(

Problemet är lite att vi blivit lite för hemmastadda. Tittar man exempelvis på Malmberget i Norrbotten så är den lite över hundra år gammalt. Det var en industristad som växte fram för att det fanns en näring, (gruvan), där. Många flyttade upp från andra delar av landet, exempelvis Småland.
Vad vi nu kanske måste inse är att det inte finns tillräckligt med näringar i vissa orter för att hålla ett livskraftigt samhälle. Detta kan man i längden inte uppehålla med konstgjord andning, (i.e. skatter från Stockholm etc.). Orter som i princip sysselsätts av det lokala lasarettet och regementet kommer inte att klara sig punkt.
Man kanske borde satsa resurserna där de ger bäst tillväxt, (exempelvis Stockholm, Göteborg och Malmö).
Detta kanske låter lite bryskt men jag tror att vi oundvikligt kommer att hamna där. Frågan är hur mycket pengar vi måste slösa på vägen.

mvh
David (som är född i Norrbotten)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.