Tazken92 Tazken92 skrev:
Nu blev jag klokare och känner att jag inte behöver oroa mig mer.
Jag vill inte frånta dig vare sig känslan av klokskap eller din stillade oro, men som @PatrikJo skrev var det du citerade ett ganska dåligt inlägg som inte träffade din situation nämnvärt väl.

Preskriptionsfrågan är väl sann i sig, men då din friggebod med ett grannmedgivande om placering nära gränsen är en bygglovsbefriad byggnad. Och då du har god kontakt med den som byggt den (med grannens assistans!) så ska det mycket till för att grannen skulle ha i närheten av ett case även om det inte gått tio år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K kabelkaparen skrev:
Många goda råd, men mycket irrelevant i tråden också.

Om vi skippar sunt förnuft och god grannsämja för att bara se på det juridiska så är läget som följer:

1) Ni är inte överens om var fastighetsgränsen går. Det spelar i sig ingen roll, om nästa punkt stämmer.
2) Ni är överens om att stugan har någon del placerad 0-4,5 meter från gränsen, men inte över gränsen.
3) I så fall är det ett svartbygge, även om det för övrigt uppfyller kraven för att vara bygglovsfritt. Det är ett svartbygge även om grannen gett tillstånd. Grannens åsikt hade spelat roll om man sökt bygglov, men som det är nu spelar det ingen roll.
4) Om stugan är mer än 10 år är svartbygget preskriberat. Är det mindre än 10 år kan grannen klaga till kommunen och kommunen kan begära rättelse (antingen flytta stugan eller begära bygglov). Du får det mycket enklare om förra ägaren kommer ihåg att stugan är mer än 10 år, och grannen inte har något som kan motbevisa det.
Av det du skrivit är det inte mycket som är med sanningen överensstämmande. Att preskriptionstiden för svartbygge är 10 år stämmer, men i övrigt är du fel ute. Du får gärna presentera källa för dina påståenden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vad säger kartorna på lantmäteriet sida om gränserna?
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Har du ens läst det inledande inlägget, eller nöjde du dig med rubriken?
 
  • Gilla
flora50 och 2 till
  • Laddar…
P
Tazken92 Tazken92 skrev:
Förra ägarn kan bekräfta att grannen har ställt dit den. Vet inget mer än så tyvärr.
Grannen ska inte bygga något, han gnäller på alla grannar runtomkring om gränser.
Nu senast var han i grannens paddock och mätte, för ett par veckor sedan var han o grävde i grannens hästhage för han trodde hästgrannen hade grävt ned sin jordkabel för nära gränsen.
Kul tjomme verkar det som, bästföre datum verkar oxå vara utgånget
Vänta tills han gräver en djup grop (ge han gärna hjälp) och fyll igen den snabbt innan han går upp.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Hur länge har den stått där?
vad har ditt svar med detta att göra?
 
  • Wow
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
vad har ditt svar med detta att göra?
Det var inget svar, det var en fråga.
Det jag funderade på var hur mycket tid grannen haft för att reagera på placeringen tidigare.
 
  • Gilla
Beje.B och 3 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det var inget svar, det var en fråga.
Det jag funderade på var hur mycket tid grannen haft för att reagera på placeringen tidigare.
Okay vad har din fråga med detta att göra?
 
  • Haha
matsgran
  • Laddar…
Jag rekommenderar att du läser inlägg 19.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi letade rätt på våra gränsmarkeringar med hjälp av metalldetektor (olagligt - jag vet). I flera år hade vi och grannarna på landet funderat (utan att vara osams) om var gränserna egentligen gick. Han skaffade en billig detektor och gränsmarkeringarna hittades på några minuter, nu visste vi med ca 5m radie var de borde finnas men det är ändå bra att veta exakt. De var täckta med 5-10 cm jord så de gick inte att se.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jag rekommenderar att du läser inlägg 19.
Vem?
 
Tazken92 Tazken92 skrev:
Osäker på hur länge sen har stått här, jag har ägt fastigheten i 6 år och förra ägarn innan mig i ca 10 år.
Titta på google maps och se om det finns historiska bilder, ibland finns för tio år tillbaka och då vet du helt säkert huruvida den stått tio år eller inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Kul tjomme verkar det som, bästföre datum verkar oxå vara utgånget
Vänta tills han gräver en djup grop (ge han gärna hjälp) och fyll igen den snabbt innan han går upp.
otroligt kul gubbe, o han härjar jämt när han super, har satt en häck nu som jag hoppas blir bra insynsskydd. Mest för småbarnens skull då han härjar på dom när de är ute o leker. Ska väl sägas att han går runt o mordhotar halva grannskapet när han är plakat. Sitter inne ca 1 gång om året o i fyllecell varannan helg
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Beje.B och 8 till
  • Laddar…
P
Tazken92 Tazken92 skrev:
otroligt kul gubbe, o han härjar jämt när han super, har satt en häck nu som jag hoppas blir bra insynsskydd. Mest för småbarnens skull då han härjar på dom när de är ute o leker. Ska väl sägas att han går runt o mordhotar halva grannskapet när han är plakat. Sitter inne ca 1 gång om året o i fyllecell varannan helg
Då kan du anmäla honom för ofredande de gånger han inte sitter inne
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.