Byggahus.se

Tomten spelade stor roll vid husritning

1. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Niklas Edelström

Tack Gabbe!
    Ja, det är som du säger, säkert en hel del avundsjuka, men också behovet av att ha åsikter utan att vara insatt. Vi är i allra högsta grad igång, bygglovet gick igenom utan några som helst problem, planarkitekten gillade projektet och utformningen starkt. Vi har också börjat bygga, självklart i egen regi. Fortsättning följer!

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Lotta

Niklas,
    Jag tycker det är fantastiskt med människor som ni som vågar göra något som det här själva. Jag är utbildad arkitekt och tycker det är mycket roligare när man gör som ni och inte som du också säger vänder sig till ett kataloghus.
    Men jag måste samtidigt instämma med några av de tidigare kommentarerna, att jag tycker ni skulle tagit ert fina hus, och konsulterat en arkitekt för några timmar. Jag tror det hade givit er ett bättre resultat. Och med bättre menar jag framförallt praktiskt hus att bo i. Ni har semester som ett av era keywords, och det uppfyller ni perfekt. nackdelen är att man inte vill ha semesterkänsla i form av att man inte har någonstans att ha sina prylar, kläder, och rum för vardagliga saker som att stänga dörren till sovrummet när man är över 5-år osv.
    2 råd. Sovrummet i det lilla huset är alltför litet när det finns gott om plats i vardagsrummet.
    I stora huset hade jag övervägt att bredda huset 1-1.5 m så ni kan få mer luft i sovrummen, och ev bygga in fasta snygga förvaringar tvärs genom huset.
    Det var bara några små konkreta tips. Men jag tycker fortfarande ni borde köpa er några timmars konsultation. Ni gör ju en stor investering och vill inte missa chansen att göra det ännu bättre.
    Lycka till!

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: anders

Niklas: Sorry jag kanske var lite hård i tonen...
    Jag kan läsa ritningar och ser snabbt att projektet inte är genomtänkt, konstigt vore det väll annars när ni saknar erfarenhet och ritat det själva.
    En fråga, det är väll en sommarstuga och inte permanentboende???

/anders

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Kul med hårda kommentarer och chans att bemöta dem hårt, det piggar upp vardagslunken:
    Anders: Om du fortfarande inte förstått att det är ett sommarhus säger allt om hur insatt du är innan du kommenterar.
    Lotta: Jag har studerat tillräckligt länge på Arkitekturskolan på KTH för att kunna rita det sommarhus som passar oss bäst. Vi hade större behov av att konsultera en konstruktör. Förvaring finns det tillräckligt gott om och självklart också möjlighet att stänga dörren till sitt sovrum när man är över 5 år. Det framgår på ritningen.

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Tomas

Fan va tråkigt med massa negativa kommentarer!! Jag tycker det ser riktigt ballt ut! Vill du hjälpa mig rita mitt hus? :) Lycka till!!

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Självklart Tomas!

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Karin

Jag jobbar som arkitekt har ritat en hel del villor genom åren. Jag gillar huset och upplägget att bygga i olika etapper för att anpassa det till livssituationen med småbarn etc. Jag kan skönja en enkel approach i formerna för att kunna bygga ett hus utan mycket byggerfarenhet. Det är helt rätt att tänka så. När jag har ritat hus till några av mina kunder har upplägget varit detsamma. Att rita ett hus som också är realistiskt att uppföra, som går att bygga mer eller mindre själv, även att man är en småbarnsfamilj. Gillar man dessutom enkla rena former passar det också genom att de husformerna ofta också är enklare att bygga. Att de är enkla att bygga innebär inte att de är mindre attraktiva, tvärtom. Det är min erfarenhet. Att bygga ett hus i herrgårdsstil är betydligt svårare.

Det ser jättebra ut, lycka till familjen Edelström!

PS: Tänk på att alla ska få hjälpa till i processen och i byggandet, då blir det ett gemensamt projekt för hela familjen, även barnen.

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Andreas

Jag gillar att ni ritat huset själva. Min erfarenhet av arkitekter är inte att det nödvändigtvis blir bättre eller mer personligt. Huset är lite för minimalistiskt för min smak, men jag kan se att det blir ett ganska lätt och billigt hus att bygga, men som ändå kommer ge ett elegant och exklusivt intryck. Ska bli kul att se bilder när ni kommit en bit. Hur många timmar beräknar ni att lägga?

9. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Karin: Du har rätt i att det helt klart finns en produktionsaspekt i detta projekt. En viktig del i processen har varit att rita ett hus som är relativt lätt att bygga.

Andreas: Vi beräknar att lägga mellan 1300-1600 timmar. Det FÅR inte ta längre tid ;).

10. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Lawrence

Jag är utbildad både på KTH och KONSTfack och tycker verkligen att man ska rita i det program som man är mest bekväm med. På vår arbetsplats har vi alla program som finns så att den kreativa processen är den som tar plats i hjärnan och inte letandet efter kommandon och funktioner. Kul att ni ritar själva ! dock kan ju detta forum säkert ge en del tips, håller med om att man ibland inte tänker igenom rumsplacering mtp solen. Min princip är oftast sovrummen mot öster och sällskapsrum mot väst för att kunna utnyttja solen så mycket som möjligt i detta land, speciellt under vinterhalvåret. En annan tanke med "open plan" är att skapa rumskänsla genom att gruppera saker och inte sprida ut över hela ytan. Jag tänker på er köksdel där man med fördel kan ha en ö istället för bordet med social träffpunkt mm. Sista kommentaren är väl att jag personligen tycker att det känns lite långt avstånd mellan sovrum och bad/bastu mm men det är ju en smaksak. Följer denna tråd med stort intresse, lycka till !

11. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Tack för intressant inlägg, Lawrence!
    Vad gäller rumskänsla ska vi ha en avdelare i den öppna ytan i form av en tung, stram ?stenmöbel? med en kamin, denna kommer att dela upp ytan och skapa rumskänsla i denna volym. Att vi har lagt sällskapsrum mot sydost är för att tomten ligger på en bergskam med utsikt ut mot Mälaren och en höjdskillnad på cirka 20 meter. Åt sydväst är det en ganska trist granskog. Husplaceringen är därför ganska självklar. Dock ska vi bygga ett uterum som vi kan ha för att ta del av den kvällssol som ändå kommer genom granskogen. Men det är framförallt sidan mot Mälaren som är det fina med tomten. Om man tittar noggrant på ritningen kommer det in kvällsol genom slitsar i den nordvästra och sydvästra fasaden. Dessa slitsar av ljus kommer att, genom att öppna dörrarna i dessa sovrum, belysa sällskapsrummet på ett intressant/kontrollerat sätt. Ritningar har modifierats något mot de som finns i artikeln. Tex finns det ett fönster i bastun både i ytterväggen och i väggen mot sällskapsrummet. Dessa två fönster släpperigenom ljuset och belyser soffbordsgruppen. Tillsammans kommer det alltså 5 stycken ?kvällsljuskoner? in i sällskapsrum och kök och belyser olika delar. Detta ska skapa dramaturgi.

12. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Lawrence

Låter vettigt !

13. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Jonas

Inget fel på konstruktiv kritik, men lugna ner er en smula alla trötta Citroen-ägare. Jag förstår att det är jobbigt för er som trodde att ni skulle bli framstående arkitekter en vacker dag, men nu bara får rita om våtytor på ålderdomshem. Vist det suger, och jag lider med er, men låt det inte gå ut över den här Niklas, det är lixom inte hans fel.

14. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Emma

Vilken rolig tråd, det är så gott om rättrogna i byggsvängen, så diskussionerna blir alltid livliga. :) Kul att läsa om fler som går mot strömmen och vågar tänka själva! Jag har ritat varenda cm av vår planlösningen själv. Utan arkitetutbildning och med blyerstpenna och millimeterpapper. (Att diskutera verktygen för att rita är ju ok om ämnet heter ritverktyg, men annars ganska ointressant i mina ögon.) Sedan överlämnade vi jobbet till en konstruktör på en firma som säljer huskompontenter och köpte stomrest av dem. Gör resten själva och har nu 1,5 mån kvar. Är än så länge otroligt nöjd med att styra hela processen själv även om vi också är sjukt trötta. Lycka till med bygget!

15. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Emma

Glömde ju berätta att jag anlitade en arkitekt 1 timme i början av processen. Var skönt att bolla lite idéer med någon utomstående men förändrade inte våra planer nämnvärt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.