Tomt Rånare ...

17k läst  55 svar

1. M
    Medlem Nivå 16
    Jag är inte ens säker på att alla gränser är inmätta, utan de blev ungefärligt inritade på en karta från17/1800-talet och har sedan dess kanske inte uppdaterats utan bara digitaliseras manuellt. Kartritarna på den tiden var inte alls pjåkiga, men man hade inte den tekniken man har idag.

Om man kollar fastighetskarta på nätet (fornsök har en bra) ser man ibland små punkter i hörnen. Jag tror dessa är väl inmätta, annars inte.

2. H
    Medlem · Nivå 6
    Tror det är vanligt att folk tar för sig.

Ser gatan som svärfar bor på.
    10 tal hus som alla har utökat tomten bak mot skogen.
    Kommunen äger tomten, ingen tomt som varken används eller kommer byggas på.

Vedbodar, friggebodar, dammar, häck murar osv osv.
    Alla har gjort det ända sen de byggde där 1999.
    Går man på hitta så stämmer gränsen väldigt bra och man ser tydligt va mycket folk har utanför tomtgräns.

Började med att städa lite i skogen sen växte tomterna.

3. S
    Medlem Nivå 4
    Nu en utveckling av det tristare slaget , trots att jag varit noga med att inte ange ort eller namn så verkar någon känt igen fastighet vilken nu ledit till att jag blivit hotad och inte har rätt att ifrågasätta. Hotet är av sådan art att jag kommer ta bort bild ,,, mycket otrevligt .

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Usch då!
    Vad innebär hoten?

5. Johannes Carlsson
    Medlem Nivå 8
    Klart du har rätt att ifrågasätta, det är ju ett misstänkt brott. Sen kanske inte så viktigt om det inte är din mark i fråga.

Glöm för all del inte att polisanmäla hotet direkt! Man ska inte låta folk få vinna genom hot!

6. Fotografen
    Medlem · Nivå 14
    Det stämmer bra på felet här, förskjutningen ligger ca 2 m väst och 0,5 m syd fel.

thomas33 gillar
  7. S
    Medlem Nivå 4
    Nu var det bara ett väldigt bra exempel, har liknande på egen mark men var bara inte lika tydligt, denna ligger alldeles bredvid så det var ett bra exempel och trodde inte någon skulle känna igen fastigheten, vad är oddsen ... jag har inte namngett eller anklagat den specifika fastighetsägaren för något annat än det jag kan bevisa , teoretiskt skulle han kunna ha markägarens tillstånd att annektera extra tomt / arrende / lån :crysmile: nu vet jag ju att det det inte förhåller sig så men ändå. Hoten är så pass allvarliga att jag bedömer att det inte är värt risken att hot skulle verkställas men när det gäller nämnda fastighetsägare gäller inte vanligt förnuft. Jag har bett admin om hjälp med detta då inlägget är låst. Jag väljer att inte berätta hotets utformning men är olustigt.

El_konsult gillar
  8. Bästa svaret

L
    Husspekulant · Nivå 4
    Usch vilken utveckling det blev på tråden.

Men om man går tillbaka till grundfrågan så är det vanligt förekommande, speciellt vid vatten. Det har varit uppe flera trådar om liknande saker, Linköping bland annat. Men ibland är det helt ok med en win-win situation med avtal och allt. Kommun som slipper sköta en markremsa som inte får bebyggas, och husägare som får större tomt.

9. thomas33
    Renoverare · Nivå 13
    Tomten till förra huset vi ägde hade en hörna med trottoar och där var inritat en rejäl yta som skulle ha plantering! När vi köpte tomten fick vi frågan om vi ville ha den biten, med tillägget att vi inte skulle få någon ersättning om kommunen någon gång ville ha tillbaks den. Så vi utökade vår tomt med den ytan.

10. M
    Medlem Nivå 3
    Här ser vi i tur och ordning ett båtupplag, en välhållen gräsmatta, vildmarken utanför vår tomt och en fotbollsplan. Stigarna neråt sköts av tvåan och oss. Vi snickrade en liten bro över ett dike på stigen för några år sedan. Marken ägs av 3-4 syskon som bor i andra kommuner och aldrig verkar ens titta till den.

Vad jag vill ha sagt är att annekteringar är nog mycket vanligt. Och inte alltid av ondo.

swedjeep gillar
  11. M
    Medlem Nivå 3
    Studsmattor verkar ha särskilt svårt att hålla sig på mattan...

De här passerar jag på väg från jobbet varje dag. Undrar vad som händer om jag helt sonika tar mig ett aerobics-pass...

12. thomas33
    Renoverare · Nivå 13
    Nästan en utmaning att köra hopp på allihop! :rofl:

13. L
    Medlem Nivå 4
    Så en granne hotar dig så pass att du faktiskt k-ä-n-n-e-r dig hotad...?
    Polisanmäl! Om vanligt förnuft ändå inte gäller, får väl förnuft från polisen träda in?

Boan, Tokslut, Anna_H och 4 till gillar
  14. sy97jgu
    Medlem Nivå 5
    Exempel från verkligheten

upload_2017-9-12_7-51-25.png

15. F
    Medlem Nivå 1
    Där kommunen har styckat en grupp raka villatomter ingår ofta en allmänning bakom eller mellan. Beroende på läge är den är alltså tänkt som insynsskydd, buffert mot nästa tomtområde, inkörsområde och/eller park för alla men det är väl allt vanligare att den blir annekterad som extra tomtyta. I det här fallet är det allmänhetens tillgång till stranden som begränsas av villaägare som anser sig ha större rättigheter än hyresgäster i höghusen ovanför. http://www.op.se/jamtland/ostersund/villaagare-utnyttjar-kommunens-allmanningar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: