Tomt Rånare ...

17k läst  55 svar

1. V
    Medlem Nivå 1
    Vi är säkerligen 10-15 grannar som sedan massor av år har ett servitut från kommunen att använda deras mark. Marken var från början planerad att bli tvåfilig väg då man på den tiden prisade bilens lov - till och med mitt i ett villaområde. Numera prisar kommunen grönområden. De har alltså allt på att vinna om vi grannar istället tar hand om marken och de slipper. Ingen av oss bygger något bestående där så klart, men visst har vi utökat gräsmattor och planterat häckar och träd. En friggebod eller två står nog också på denna mark, vilket man då gör på "egen risk". Win-win oavsett. I alla fall kan man ha denna högst lagliga lösning i åtanke nästa gång man fascineras av "utökade" tomtgränser. :)

Boan, Anna_H och sy97jgu gillar
  2. L
    Medlem Nivå 8
    Här är ett till kul exempel på detta.
    Enligt vad jag hört blev det för några år sedan ett jäkla liv när det pratades om att åkern i nederkant skulle bebyggas.
    Sommarstugorna med "privata strandtomter" var tydligen inte så intresserade av att markremsan mot stranden där deras gräsmattor, träd, buskar och sjöbodar ligger skulle bli offentlig allmänning..

(För att inte felaktigt anklaga någon så kan jag förtydliga att detta ska ha varit ett antal år sedan och jag vet varken hur planerna på bebyggelse, som inte blev av, eller protester ska ha utspelat sig. Jag vet heller ingenting om tillstånd m.m för sjöbodar, bryggor osv.. Det kan mycket väl finnas servitut osv. på detta då de funnits där lång tid..)

upload_2017-9-12_11-3-24.png

3. Dalbotös
    Medlem Nivå 11
    Kollade av nyfikenhet min egen tomt mha hitta.se´s tomttjänst. Enligt den är min tomt ca 2500 kvm. Står typ 1750 kvm i alla mina papper vad jag minns men jag tar tacksamt emot alla extra kvadrat. :)

shadowfire gillar
  4. Patrick Svensson
    Medlem Nivå 2
  5. H
    Medlem · Nivå 6
  6. P
    Medlem Nivå 3
    Lite OT; Hade en kollega som ägde en äng med betande får. Efter ena sidan vid ängen byggdes ett hus och tomten gick precis vid "fårstängslet". Kollegan flyttade då stängslet 120cm bort från tomten. Vips, så anlade tomtägaren en häck, ca 50m lång, dikt an mot fårstängslet. (Dvs ökade sin tomt 1,2m x 50m). Något år senare mumsade fåren upp häcken......
    Nu är den nya häcken placerad på tomtgränsen, dvs 1,2m från fårstängslet!

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Varför flyttade han/hon stängslet?
    Var fåren allergiska mot människor eller?

8. P
    Medlem Nivå 3
    För att slippa diskussioner om att fåren sträcker ut huvudena genom stängslet och betar på någon annans mark.

9. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    OK, förekommer sådana klagomål?

Här går det får i varannan hage, och jag har aldrig hört talas om något dylikt.

Men jag bor ju i hjärtliga Halland :)

10. B
    Medlem Nivå 1
    Lite OT:
    Det är ju synd att man inte får ha fåren på en villatomt inne i stan. Jag hade gärna hyrt några får som kunde mumsa på grannens häck som står precis i tomtgränsen mellan oss. Han kan ju inte sköta om sin häck utan att gå in på vår tomt.

Jag undrar vad han tänkte med när han planterade den.

11. H
    Medlem · Nivå 6
    Får man inte ha får på villatomt?
    Stör man inte grannar går det väl och man följer regler.

12. B
    Medlem Nivå 1
    Det låter ju toppen isåfall
    Får undersöka vidare vilka krav som ställs :rofl:
    Nu låter jag tråden vara ifred.

13. H
    Medlem · Nivå 6
    Har 3 st afrikanska dvärggetter.
    Älskar maskrosor så en som bor centralt på Hammarö har lånat dom så de får gnaga av dom åt han.
    Dock kan någon mer blomma försvinna ned också

bonor gillar
  14. LinusW
    Medlem Nivå 5
    Här bor jag för tillfället.
    Det röda äger kommunen. Sitter i styrelsen för BRF.
    Den röda marken sköttes urdåligt av kommunen. Det var jämt fullt med skräp och viltvuxet utan dess like. Såg riktigt motbjudande ut och ungar gjorde illa sig när dom lekte i området.

Vi bestämde oss för att be våra fastighetsskötare städa i området samt röja sly och snår så det blev lite trevligare.
    När kommunen fick nys om detta blev det ett jävla liv! "ni kan inte göra åverkan på annans mark" bla bla bla.

Efter mycket diskussion och möten med kommunen samt att jag träffade upp en kommun gubbe på marken där vi gick genom problemet fick vi till slut tillåtelse att sköta dungen... nu är den 100gånger finare och folk har börjat vistas där. Nedskräpningen har också slutat. Mycket tjafs för att vi skulle få lov att betala våra fastighetsskötare för att ta hand om deras mark som var förfallen.
    bild.jpg

15. Fairlane
    Medlem · Nivå 7
    I ett kedjehusområde i närheten valde personen längst ut att flytta sina tomtpinnar ut till angränsande väg och satte sen staket runt om det som förut var allmänning. Trots tillsägelser så hände inget förrän myndigheterna knackade på dörren ... Det blev en dyr affär för personen i fråga.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: