67 293 läst ·
308 svar
67k läst
308 svar
Tomt i Mantorp
Hej Jessica!
Förlåt att vi inte hunnit svara innan men vi kommer oxå! Jättebra initiativ och vi ser fram emot det!
Alex: Vad spännande det måste kännas för er nu när ert hus kommit och de reser det! Kommer ihåg känslan.....! Nu vill man att tiden ska gå fort!
Ha det gott så länge allihopa så syns vi på gatan!
Förlåt att vi inte hunnit svara innan men vi kommer oxå! Jättebra initiativ och vi ser fram emot det!
Alex: Vad spännande det måste kännas för er nu när ert hus kommit och de reser det! Kommer ihåg känslan.....! Nu vill man att tiden ska gå fort!
Ha det gott så länge allihopa så syns vi på gatan!
Hoppas allt är bra med er!
Här nedan kommer lite frågor som jag hoppas att ni har möjlighet och viljan att besvara. Det går fort och jag skulle uppskatta det! Maila svaren gärna till ivana@clickit.se
Alla är välkomna att svara och dela med sig av sina tankar/funderingar etc..... Vi som är verksamma i projektet Hjärtat i Mantorp uppskattar all hjälp och ni får gärna läsa mer om projektet på www.mantorp.se samt sprida informationen vidare.
•Vad är det ni trodde fanns i Mantorp men som ni upplever saknas?
•Hur trivs ni på en skala 1-10?
•Hur stämmer det med era förväntningar?
•Hur ser ni på Mantorps utbud när det gäller
- Fritiden
- Föreningslivet
- Utelivet
- Den lokala servicen
• Vilka tre åtgärder anser ni bör göras så fort som möjligt?
•Hur många är beredda att delta i arbetet för att genomföra dessa förändringar?
•Vilka förväntningar har fokusgruppen på projektet Hjärtat i Mantorp?
•Vad kan föreningen Hjärtat i Mantorp göra för orten just nu och i framtiden?
Ha det gott så länge!
Här nedan kommer lite frågor som jag hoppas att ni har möjlighet och viljan att besvara. Det går fort och jag skulle uppskatta det! Maila svaren gärna till ivana@clickit.se
Alla är välkomna att svara och dela med sig av sina tankar/funderingar etc..... Vi som är verksamma i projektet Hjärtat i Mantorp uppskattar all hjälp och ni får gärna läsa mer om projektet på www.mantorp.se samt sprida informationen vidare.
•Vad är det ni trodde fanns i Mantorp men som ni upplever saknas?
•Hur trivs ni på en skala 1-10?
•Hur stämmer det med era förväntningar?
•Hur ser ni på Mantorps utbud när det gäller
- Fritiden
- Föreningslivet
- Utelivet
- Den lokala servicen
• Vilka tre åtgärder anser ni bör göras så fort som möjligt?
•Hur många är beredda att delta i arbetet för att genomföra dessa förändringar?
•Vilka förväntningar har fokusgruppen på projektet Hjärtat i Mantorp?
•Vad kan föreningen Hjärtat i Mantorp göra för orten just nu och i framtiden?
Ha det gott så länge!
Läst igenom detaljplanen för Östra Olofstorp och jag har väl lässvårigheter, men det står att garage får kopplas till huvudbyggnad, men räknas garaget då som del av huvudbyggnades byggarera? Jag antar det, men någon här får gärna svara...
Vi tittar på tomterna som Rörvikshus har tjing på och de är tyvärr väldigt små och vi vill egentligen bygga ett hus som skulle ha byggarea (hus+kopplat garage) på ca 220kvm.
Annars, hur stort garage får man bygga? Står inget om det heller i detaljplanen vad jag kan se. Det står bara underordna huvudbyggnaden... så inte större än huvudbyggnaden, samt max 3 meter högt, vilket är lite lite i höjd måste jag säga. Låt säga jag vill ha 2,6 takhöjd i garaget, så är det tufft att få till taklutning och isolering på totalt 40 cm.
Vi tittar på tomterna som Rörvikshus har tjing på och de är tyvärr väldigt små och vi vill egentligen bygga ett hus som skulle ha byggarea (hus+kopplat garage) på ca 220kvm.
Annars, hur stort garage får man bygga? Står inget om det heller i detaljplanen vad jag kan se. Det står bara underordna huvudbyggnaden... så inte större än huvudbyggnaden, samt max 3 meter högt, vilket är lite lite i höjd måste jag säga. Låt säga jag vill ha 2,6 takhöjd i garaget, så är det tufft att få till taklutning och isolering på totalt 40 cm.
Medlem
· Östergötland
· 1 inlägg
Hej,
Som jag minns när v byggde på området förra året stämde inte texten i planbeskrivningen med vad som gällde när jag ringde till kommunen.
I planbeskrivningen stod det byggarea max 250 m2, dock högst 20% av fastighetens yta för tomter större än 1250 m2.
Så 250 m2 gäller väl för Rörvikstomterna och i den ytan skall du få in både hus och garage, oavsett om garaget är vidbyggt eller ej. Det stora problemet med Mjölby kommuns tomter är att de är smala och långa. Det gör att det är svårt att få in ett enplanshus modell större och garage jämter varandra.
Men för att vara på säkra sidan, ring kommunen och diskutera.
/Joachim
Som jag minns när v byggde på området förra året stämde inte texten i planbeskrivningen med vad som gällde när jag ringde till kommunen.
I planbeskrivningen stod det byggarea max 250 m2, dock högst 20% av fastighetens yta för tomter större än 1250 m2.
Så 250 m2 gäller väl för Rörvikstomterna och i den ytan skall du få in både hus och garage, oavsett om garaget är vidbyggt eller ej. Det stora problemet med Mjölby kommuns tomter är att de är smala och långa. Det gör att det är svårt att få in ett enplanshus modell större och garage jämter varandra.
Men för att vara på säkra sidan, ring kommunen och diskutera.
/Joachim
Johnny Viking skrev:Läst igenom detaljplanen för Östra Olofstorp och jag har väl lässvårigheter, men det står att garage får kopplas till huvudbyggnad, men räknas garaget då som del av huvudbyggnades byggarera? Jag antar det, men någon här får gärna svara...
Vi tittar på tomterna som Rörvikshus har tjing på och de är tyvärr väldigt små och vi vill egentligen bygga ett hus som skulle ha byggarea (hus+kopplat garage) på ca 220kvm.
Annars, hur stort garage får man bygga? Står inget om det heller i detaljplanen vad jag kan se. Det står bara underordna huvudbyggnaden... så inte större än huvudbyggnaden, samt max 3 meter högt, vilket är lite lite i höjd måste jag säga. Låt säga jag vill ha 2,6 takhöjd i garaget, så är det tufft att få till taklutning och isolering på totalt 40 cm.
Japp finns dock en notering om 25 % för tomter under 1000 kvm. Rörviks är mellan 600 och typ 800.
Blir att ringa kommunen där imorgon.
Blir att ringa kommunen där imorgon.
Klicka här för att svara