Hej alla,

Kul att se hur området växer fram dag för dag.
Vi har inte skrivit så mycket på sista tiden då det inte hänt något speciellt för oss.
Vi har nu valt allt kakel och klinker och det blev vit 10x40 cm kakel i kök, vit 25x40 cm kakel i båda badrummen, sedan körde vi på en mörkgrå platta 30x30 (15x15 cm i fall) i båda badrummen och tvättstuga. Om någon vecka skall Emma åka och prata med en inredningstjej om val av färger på tapeter.

I mellandagarna har vi målat allt virke inomhus innan de börja bygga våra väggelement, lite trött nu men skönt att bara ha slutstrykning kvar i vår.

Idag kunde killen med lastmaskinen (en stor Volvo BM) ta vort våra hög och sprida ut lite 40 kbm jordrester på vår tomt, grävarn var rejält stor men ändå tog det honom 4timmar. Hur mycket jord kan det vara i en hög? Under tidig vår kommer vi köpa några lass sorterad matjord med extra sand iblandad och lägga ut på tomten så att vattnet har en chans att försvinna ner i marken.

En fråga till er andra: Hur mycket pengar har ni räknat med att lägga ner på tomten (då menar jag inte den röda med luva och skägg)? Jag har räkat med ca 85 000 kr för jord, gräs, asfalt, sten grus etc. Utöver det tillkommer häck mm.

Ha de!
 
Joachim74 skrev:
Idag kunde killen med lastmaskinen (en stor Volvo BM) ta vort våra hög och sprida ut lite 40 kbm jordrester på vår tomt, grävarn var rejält stor men ändå tog det honom 4timmar. Hur mycket jord kan det vara i en hög?
Hej,

Vi har också en fin jordhög på tomten och att sprida ut den med spade och skottkärra känns mer och mer avlägset. Får man fråga vad du fick betala för grävaren?

Vi har inte funderat på totalkostnaden för tomten då vi inte riktigt bestämt oss för hur vi vill göra.

Ha det....
Magnus
 
mspnse skrev:
Hej,

Vi har också en fin jordhög på tomten och att sprida ut den med spade och skottkärra känns mer och mer avlägset. Får man fråga vad du fick betala för grävaren?

Vi har inte funderat på totalkostnaden för tomten då vi inte riktigt bestämt oss för hur vi vill göra.

Ha det....
Magnus
Jag ringde runt lite innan och det verkar vara samma pris hos de flesta, ca 450-600 kr/timme och maskin. Ni har ju inte så stor hög så försök få tag på någon som har en mindre grävare på området. Nu var det tjäle så det blev inga stora skador, han försökte innan jul och höll på att sätta lastmaskinen, den sjönk en halvmeter.

// Joachim
 
Ivi skrev:
.

Jessan: vad är det ni ritar? altan? vi har jätte svårt att komma fram till en bra lösning kring vår framtida altan. vårt hus är ju lite speciellt då det går i en vinkel och vi skulle vilja ha en del under tak och en del bara trall. känns nästan som om vi behöver lite tips o eventuellt professionell hjälp.
Det är min svåger som har trädgårds/anläggningsfirma och han skissar lite på själva planeringen av altan, stensättningar, rabatter mm. Det är ju lite svårt med vår baksida oxå just med vinkeln. Vi har tänkt att ha en del under tak med trall och sen en plattsatt uteplats oxå.
Själv är jag jättedålig på allt som har med trädgård att göra så vi tar tacksamt emot alla tips vi kan få.
Våran grävare ska komma v 3-4 och gräva ner jordvärmen och frakta bort schaktmassorna. Blir skönt att få bort de där stora högarna.

I övrigt så sätter dom kakel o klinkers för fullt nu och snart börjar dom att tapetsera. Det är ju inte så långt kvar nu. Vår slutbesiktning är den 12:e februari. Så förhoppningsvis kan vi flytta den 13:e. Kul som bara den.

Ha det gott allihopa.
//Jessica
 
hej!

nu har vi fått upp vårt hus!:)
en fråga:
vad brukar byggelen kosta? vi har fått en faktura på drygt 3000 och det är för att de drar el tillfälligt, sen tillkommer hyra per dag för elskåpet och förbrukad el. ni som kan/vill svara på min fråga, vad fick ni betala och hur mycket var er hyra av elskåp samt hur många veckor/månader betalade ni för?
 
Snailman
vet inte om elleverantören i ert område tillåter det, men annars kan man sätta det slutliga elskåpet på stolpar med ett litet tak över så slipper man dels byggelavgiften och dels hyran av byggelskåp
 
Hej,

Vi har fått betala 3900 kr för elskåpet så här långt, verkar vara engångskostnad. Sedan har Tekniska Verken beräknat förbrukningen till 10 000 kwh som vi har fått betala i tre månader redan fast vi inte förbrukat mer än för några fläktar en dag för att smälta snön vid gjutning av plattan. Jag ringde TV och de gör en avräkning när det tillfälliga skåpet tas ned. Men jag blev så j-vla sur på dem för detta så jag har bytt bolag tills vi flyttar in.

Vår garagestomme är nu på plats, snart bli de väl klara med husstomme så de kommer nog resa det snart.

// Joachim

Ivi skrev:
hej!

nu har vi fått upp vårt hus!:)
en fråga:
vad brukar byggelen kosta? vi har fått en faktura på drygt 3000 och det är för att de drar el tillfälligt, sen tillkommer hyra per dag för elskåpet och förbrukad el. ni som kan/vill svara på min fråga, vad fick ni betala och hur mycket var er hyra av elskåp samt hur många veckor/månader betalade ni för?
 
tack för era svar...synd att vi inte visste innan om det du tipsar snailman.
vi har alltså fått drygt 3000 för installation av elskåpet, kommer att betala hyra av skåpet/ dag och sedan den förbrukade elen (denna är självklarthet). Låter det rimligt? Är det så för er med? Vi bygger under 18 veckor, vad ska man räkna med på ett ungefär? 10 000:- 15 000:-?
Finns det någon husleverantör som har totalentrepenad där byggele ingår? Jag tycker inte att man ska stå för den. Vi visste om det innan vi skrev på kontraktet och det är ingen nyhet men tycker att det ska ingå.......är jag ensam om att tycka det?
 
Hej.
Kul tråd jag hittade här!
Är en av de avundssjuka grannar som bor i hyreshusen bakom er, som stryker omkring och nyfiket tittar...
Är det nån av er som byggt det stora huset med inbyggt dubbelgarage? Isf grattis, riktigt nice!
 
Redigerat:
Hej alla,

Idag valde vi samtliga tapeter efter rådgivning på Bremers färg i Mjölby, Emma fick i stort sett fria händer att välja och det blev inte så dyrt trots att hon valde innan hon tittat på priset, totalt blev det tapeter för 11 100 kr. Det blev bara standard tapet i ett rum.

Troligtvis reser dom vår husstomme om en vecka, nu återstår bara att välja typ av belysning inne och ute samt beställa "köksinredningen" till tvättstugan.

Känns kanon! Joachim
 
Hej hej!
Det är ett tag sen vi skrev här på forumet. Det börjar dra ihop sig och närma sig flytt. Nu är det bara några veckor kvar för oss. Den här veckan har plattsättaren börjat sätta kakel och klinker och målaren har kommit igång på allvar med tapeterna. Nästa vecka kommer byggarna tillbaka och ska lägga in golv.
Känns fortfarande overkligt att vi ska flytta in och bo där... kan inte föreställa mig känslan av att vakna upp efter första natten i huset. :confused: Härligt!

Hur går det för er andra?

Ivi: Ert hus ser ut att bli jättefint... Kan tänka mig att ni är nöjda med valet av modell! :)

Ha de gott, så ses vi snart på gatan allihop!
Kanske ska dra ihop o ha en kvartersfest i början av sommaren? :D

/Mahlin
 
hej blivande grannar

huset artar sig och det börjar närma sig, det är inte jättemycket kvar att göra på huset. vvs, lister. Målning, kakel och klinker är i princip klart. Vet inte riktigt när vi kan flytta in men Agnes har fått plats på dagiset från 2/3 och enligt projektplanen så är inflyttning den 14/3 men det är mycket luft i planen så jag tjatar på Anebyhus om tidigare inflyttning.

Vi ska ha tillökning med planerat leveransdatum den 28/3 så vi hoppas komma in ngt tidigare för att komma iordning.

Har en snickare som ska börja med garaget snart, är det ngn som vet om man kan använda ROT avdraget? Det gäller ju inte nybyggnation men kanske kan man se det som tillbyggnad av befintlig fastighet.

Syns på åkern
 
Hej
Nu är vår husstomme på plats. Pratade med säljaren í går och vi siktar på att flytta in 15/5 så det är ett tag kvar. Lite jobbigt att se bygget nu varje dag och bara längta..

Så här ser vårt hus ut just nu. Ser lite konstigt ut utan fönster och detaljer men det kommer.
// Joachim




mspnse skrev:
Hej hej!
Det är ett tag sen vi skrev här på forumet. Det börjar dra ihop sig och närma sig flytt. Nu är det bara några veckor kvar för oss. Den här veckan har plattsättaren börjat sätta kakel och klinker och målaren har kommit igång på allvar med tapeterna. Nästa vecka kommer byggarna tillbaka och ska lägga in golv.
Känns fortfarande overkligt att vi ska flytta in och bo där... kan inte föreställa mig känslan av att vakna upp efter första natten i huset. :confused: Härligt!

Hur går det för er andra?

Ivi: Ert hus ser ut att bli jättefint... Kan tänka mig att ni är nöjda med valet av modell! :)

Ha de gott, så ses vi snart på gatan allihop!
Kanske ska dra ihop o ha en kvartersfest i början av sommaren? :D

/Mahlin
 
  • IMG_1333.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1347.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej !
Mahlin: så kul att ni närmar er!!! Vi är så nöjda med valet och huset passar oss perfekt. Det var nu ett tag sedan vi var där ute, ska dit på tisdag och träffa elektrikern. Har nu haft belysningsplaneringsångest i 2 dagar. Vi håller på försöker klura ut var vi ska sätta spots etc. känns ju så jobbigt om man inte planerar rätt från början.

David. Så kul att ni oxå närmar er inflyttningsdatumet. Gissar att vi ses på informationsmötet och öppet hus nu i slutet av februari på nya dagiset? Några mer som ska dit?

Joachim: Kul att ert hus oxå kommit upp!! Jättefint!

Ha det gott så länge!
 
På torsdag nästa vecka har vi slutbesiktning. Känns såååå kul. Så vi börjar att flytta redan samma dag. Tänkt att vi ska städa gamla huset på söndagen och lämna över nycklarna på måndagen. Ska bli skönt när allt är klart.
Och vilka fina hus ni bygger allihopa. Blir kul när alla flyttar in. Och Mahlin, det där med kvartersfest låter väl som en superbra ide´.
Vi ska oxå på info.mötet på dagiset så vi ses där några stycken. Våra barn ska oxå börja 2:e mars. Känns toppen. Det ser ju jättefint ut vid dagiset.
Ha det gott. Knacka på om ni är i krokarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.