67 300 läst ·
308 svar
67k läst
308 svar
Tomt i Mantorp
Hej Ionea,
Vi har köpt en totalentreprenad med Bollebygdshus och ser det närmast som vår skyldighet att informera presumtiva husägare om vad som hände oss. Bygget blev försenat så till den grad att vi 9 månader efter avtalat färdigdatum tvingades häva entreprenaden och färdigställa huset på egen hand. Vi är flera som delar denna erfarenhet av Bollebygdshus, tyvärr. De saknar helt flexibilitet och möjlighet att hantera sådant som ligger utanför deras normala rutiner. Sök runt lite här på byggahus så hittar du snart en uppsjö av missnöjda kunder.
Enligt deras egen information så bygger de ca 45 hus per år, kontaktar du tingsrätterna i Göteborg och Borås så får du reda på att de har / haft fyra fall mot privatpersoner under 2008. Med andra ord, handlar du av Bollebygdshus så har du ca 10 % chans att hamna i tingsrätten, vilken annan husleverantör når dessa höjder, eller slår detta föga åtråvärda rekord ?
Rent ekonomiskt är företaget kört i botten, de har redovisat förlust två år i rad nu. Mitt under den överhettade byggmarknad som rått så går man alltså med minus.
Här kommer Bollebygdshus Org.nummer: 556070-7506, har du möjlighet att kolla upp dessa skall du göra det. Klickar du på bifogad länk kan du annars få en uppfattning av vad det handlar om.
Kan du byta leverantör så gör det.
Vill önska er lycka till med ert nya hus oavsett vem som nu blir leverantör.
MVH
/MF
http://www.allabolag.se/befattningshavare/Gustavsson%2C_Per_anders/a81edd6e75a78b147bc1d09e079ac9cb
Vi har köpt en totalentreprenad med Bollebygdshus och ser det närmast som vår skyldighet att informera presumtiva husägare om vad som hände oss. Bygget blev försenat så till den grad att vi 9 månader efter avtalat färdigdatum tvingades häva entreprenaden och färdigställa huset på egen hand. Vi är flera som delar denna erfarenhet av Bollebygdshus, tyvärr. De saknar helt flexibilitet och möjlighet att hantera sådant som ligger utanför deras normala rutiner. Sök runt lite här på byggahus så hittar du snart en uppsjö av missnöjda kunder.
Enligt deras egen information så bygger de ca 45 hus per år, kontaktar du tingsrätterna i Göteborg och Borås så får du reda på att de har / haft fyra fall mot privatpersoner under 2008. Med andra ord, handlar du av Bollebygdshus så har du ca 10 % chans att hamna i tingsrätten, vilken annan husleverantör når dessa höjder, eller slår detta föga åtråvärda rekord ?
Rent ekonomiskt är företaget kört i botten, de har redovisat förlust två år i rad nu. Mitt under den överhettade byggmarknad som rått så går man alltså med minus.
Här kommer Bollebygdshus Org.nummer: 556070-7506, har du möjlighet att kolla upp dessa skall du göra det. Klickar du på bifogad länk kan du annars få en uppfattning av vad det handlar om.
Kan du byta leverantör så gör det.
Vill önska er lycka till med ert nya hus oavsett vem som nu blir leverantör.
MVH
/MF
http://www.allabolag.se/befattningshavare/Gustavsson%2C_Per_anders/a81edd6e75a78b147bc1d09e079ac9cb
Redigerat:
Hej på Er,
Idag har vi haft vårt Byggsamråd samt Byggstartsmöte. Bygget drar igång nästa vecka och huset levereras v.43 och vi beräknas få flytta in v.11.
Hur går det för Er andra, någon som börjar redan denna vecka?
Idag har vi haft vårt Byggsamråd samt Byggstartsmöte. Bygget drar igång nästa vecka och huset levereras v.43 och vi beräknas få flytta in v.11.
Hur går det för Er andra, någon som börjar redan denna vecka?
Hej på er.
Åh, vad kul att det börjar dra igång. Idag börjar dom gräva på våran tomt. Grunden ska bli färdig denna vecka. Blev så glad när jag ringde "grävarn" idag och frågade om alla schaktmassor som blir över när dom gräver för grunden. Undrade lite om han kunde frakta bort det åt oss. Men han sa att det var så jättefin jord därute så vi skulle ta tillvara på så mycket som möjligt. Han trodde det skulle räcka att plana till tomten och lägga ca 5 cm matjord uppepå och så gräs, sen har man en perfekt gräsmatta. Det låter väl bra. Kanske inte blir så mycket merjobb då.
Och nu i dagarna blir nog vår försäljning av huset klar oxå. Vi fick ungefär vad vi hoppats på. Känns jätteskönt med tanke på all skräckpropaganda som varit i tidningarna med höga räntor mm.
Vi har fått v 7 som inflyttningsvecka. Snart så, börjar husen ploppa upp därute.
// Jessica
Åh, vad kul att det börjar dra igång. Idag börjar dom gräva på våran tomt. Grunden ska bli färdig denna vecka. Blev så glad när jag ringde "grävarn" idag och frågade om alla schaktmassor som blir över när dom gräver för grunden. Undrade lite om han kunde frakta bort det åt oss. Men han sa att det var så jättefin jord därute så vi skulle ta tillvara på så mycket som möjligt. Han trodde det skulle räcka att plana till tomten och lägga ca 5 cm matjord uppepå och så gräs, sen har man en perfekt gräsmatta. Det låter väl bra. Kanske inte blir så mycket merjobb då.
Och nu i dagarna blir nog vår försäljning av huset klar oxå. Vi fick ungefär vad vi hoppats på. Känns jätteskönt med tanke på all skräckpropaganda som varit i tidningarna med höga räntor mm.
Vi har fått v 7 som inflyttningsvecka. Snart så, börjar husen ploppa upp därute.
// Jessica
Hej
Vårt bygglov är klart, nu återstår att besluta det sista som skall ingå och skriva på avtalet. Om allt går som planerat så blir det byggstart i okt, men vi får väl se det känns lite tajt.
// Joachim
Vårt bygglov är klart, nu återstår att besluta det sista som skall ingå och skriva på avtalet. Om allt går som planerat så blir det byggstart i okt, men vi får väl se det känns lite tajt.
// Joachim
mspnse skrev:
Hej på er grannar..
Det börjar hända saker på tomten.. härligt att det äntligen går framåt!
Vi var ute och snackade med grävarna idag om dom trodde att kalkylen för fyllnadsmaterial ska hålla eller om det kommer sticka iväg. Men dom lät mycket positiva och trodde inte det behövs mer än vad Myresjöhus har räknat in i kalkylen. Ända fram tills nu har det här med fyllnadsmaterial varit ett stort svart hål i kalkylen, men nu känns det som att vi kan pusta ut.
Bara 4 veckor kvar till husleverans - fattar knappt att vi är så nära!
Det börjar hända saker på tomten.. härligt att det äntligen går framåt!
Vi var ute och snackade med grävarna idag om dom trodde att kalkylen för fyllnadsmaterial ska hålla eller om det kommer sticka iväg. Men dom lät mycket positiva och trodde inte det behövs mer än vad Myresjöhus har räknat in i kalkylen. Ända fram tills nu har det här med fyllnadsmaterial varit ett stort svart hål i kalkylen, men nu känns det som att vi kan pusta ut.
Bara 4 veckor kvar till husleverans - fattar knappt att vi är så nära!
Medlem
· Östergötlands län
· 2 inlägg
Kul att det finns en tråd om byggandet i Mantorp. Vi var ute på vår tomt nr 2 igår och träffade våra nya grannar som tipsade oss om denna. Vi kommer att bygga ett Björken (1 1/2plan) från Hjältevadshus. Vårt hus kommer den 7 oktober och då det är ett Modulhus, är allt på entreplanet färdigt. Vi har dock valt nyckelfärdigt även på vindsvåningen så det dröjer till v.51 innan vi får nyckeln. Kommer troligtvis flytta in någon gång efter jul- o nyårshelgerna eftersom vi valt att bygga köket själva. Vår nya adress blir Hästskovägen 25.
Hoppas vi ses snart!
Hanna och Samuel och Edvin 6månader
Hoppas vi ses snart!
Hanna och Samuel och Edvin 6månader
Hej Hanna och Samuel,Hanna o Samuel skrev:Kul att det finns en tråd om byggandet i Mantorp. Vi var ute på vår tomt nr 2 igår och träffade våra nya grannar som tipsade oss om denna. Vi kommer att bygga ett Björken (1 1/2plan) från Hjältevadshus. Vårt hus kommer den 7 oktober och då det är ett Modulhus, är allt på entreplanet färdigt. Vi har dock valt nyckelfärdigt även på vindsvåningen så det dröjer till v.51 innan vi får nyckeln. Kommer troligtvis flytta in någon gång efter jul- o nyårshelgerna eftersom vi valt att bygga köket själva. Vår nya adress blir Hästskovägen 25.
Hoppas vi ses snart!
Hanna och Samuel och Edvin 6månader
Det var oss ni träffade ute på området härom kvällen. Kul att träffas, man är ju alltid lite nyfiken på de närmsta grannarna
Det låter spännande att bygga kök... För vår del blir det helt nyckelfärdigt då vi känner att det kan vara skönt att bara få nycklarna i handen och sen flytta in.
...och välkomna till forumet Hanna och Samuel. Det är sååå kul att fler o fler hittar hit. Vi var ute på området idag och våran grund gjuter dom nog när som helst. Det var armerat, alla rör dragna och man kunde liksom se var alla rum skulle vara. Och dessutom hade dom ju börjat på fler tomter. Roligt att det händer så mycket nu. Längtar så till inflytt och man får träffa alla grannar.
Ha det gott.....
Ha det gott.....
Hej!
Tänkte bara kolla lite med er som har barn, vad jag förstår så sätter ni era barn på Riddarängen. Men frågan är ju hur många av er som har barn i dagis ålder?
Vi bor i området närmast Veta och det provisoriska dagiset ska troligtvis läggas ned. Inte roligt att behöva åka genom hela Mantorp för att komma till det Riddarängen, det som nu bjuds till alternativ.
Nu är det 4 avdelningar i Ridarängen, jag undrar bara om det verkligen räcker. Det ska tydligen läggas ner flera provisoriska dagis i Mantorp. Får kommunen verkligen ihop det ?
Vad har ni hört för signaler från kommunen i dagisfrågan ?
/Peter
Tänkte bara kolla lite med er som har barn, vad jag förstår så sätter ni era barn på Riddarängen. Men frågan är ju hur många av er som har barn i dagis ålder?
Vi bor i området närmast Veta och det provisoriska dagiset ska troligtvis läggas ned. Inte roligt att behöva åka genom hela Mantorp för att komma till det Riddarängen, det som nu bjuds till alternativ.
Nu är det 4 avdelningar i Ridarängen, jag undrar bara om det verkligen räcker. Det ska tydligen läggas ner flera provisoriska dagis i Mantorp. Får kommunen verkligen ihop det ?
Vad har ni hört för signaler från kommunen i dagisfrågan ?
/Peter
Hej
Vi har tre barn, 6, 4 och 10 månader gamla.
Jag tror inte kommunen har någon koll överhuvudtaget på detta, förra året flyttade de 5-åringarna mitt i terminen till resp skola där de skulle börja 6-års, vi var mycket tveksamma till detta men det visade sig funka bra. Till denna termin lägger ner denna "avdelning".
Märkligt att detinte finns någon framförhållning när kommunen ändå släpper/planerar nya tomter och att ALLA andra ser en utflyttning av barnfamiljer till Mantorp.
Vår fyra åring går på Häradsvallen och vi måste försöka få in våran minsta där också, det är inte möjligt att pussla ihop hämtning/lämning annars, svårt nog med två ställen.
Från början skulle de lägga ner Häradsvallen när Riddarängen blev klar men nu skall det nog vara kvar enligt den senaste infon.
// Joachim
Vi har tre barn, 6, 4 och 10 månader gamla.
Jag tror inte kommunen har någon koll överhuvudtaget på detta, förra året flyttade de 5-åringarna mitt i terminen till resp skola där de skulle börja 6-års, vi var mycket tveksamma till detta men det visade sig funka bra. Till denna termin lägger ner denna "avdelning".
Märkligt att detinte finns någon framförhållning när kommunen ändå släpper/planerar nya tomter och att ALLA andra ser en utflyttning av barnfamiljer till Mantorp.
Vår fyra åring går på Häradsvallen och vi måste försöka få in våran minsta där också, det är inte möjligt att pussla ihop hämtning/lämning annars, svårt nog med två ställen.
Från början skulle de lägga ner Häradsvallen när Riddarängen blev klar men nu skall det nog vara kvar enligt den senaste infon.
// Joachim
our-house skrev:Hej!
Tänkte bara kolla lite med er som har barn, vad jag förstår så sätter ni era barn på Riddarängen. Men frågan är ju hur många av er som har barn i dagis ålder?
Vi bor i området närmast Veta och det provisoriska dagiset ska troligtvis läggas ned. Inte roligt att behöva åka genom hela Mantorp för att komma till det Riddarängen, det som nu bjuds till alternativ.
Nu är det 4 avdelningar i Ridarängen, jag undrar bara om det verkligen räcker. Det ska tydligen läggas ner flera provisoriska dagis i Mantorp. Får kommunen verkligen ihop det ?
Vad har ni hört för signaler från kommunen i dagisfrågan ?
/Peter
Pratade idag med Kerstin på kommun och det lät som sagt var inga problem att få in barnen på Riddarängen. Känns otroligt skönt då vi idag sitter och skjutsar barnen till 2 olika dagis. Så vilken lyx att få dom på samma dagis som dessutom ligger på gångavstånd. Jag längtar såååååå tills vi blir Mantorpsbor.
Idag har dom gjutit våran grund och nästa onsdag kommer huset. Kul, kul!!!!
Idag har dom gjutit våran grund och nästa onsdag kommer huset. Kul, kul!!!!
Skönt att ni fått positivt besked om dagisplats! Vår dotter kommer nog att gå kvar på Häradsvallen men vi får se, hon har ju bara ett år kvar på dagis.
Vi får tillträde till tomten den 11/10 och sedan börjar de med vår grund. Planerad inflyttning 30/5. Var förbi området idag och såg eran grun Jessan, vi hade fått lite överbliven betong på vår tomt men det var inget konstigt eftersom era grundkillar även skall göra våra. Men gissa om jag blev förvånad/lite irriterad till en början..
// Joachim
Vi får tillträde till tomten den 11/10 och sedan börjar de med vår grund. Planerad inflyttning 30/5. Var förbi området idag och såg eran grun Jessan, vi hade fått lite överbliven betong på vår tomt men det var inget konstigt eftersom era grundkillar även skall göra våra. Men gissa om jag blev förvånad/lite irriterad till en början..
// Joachim