Hej. Jag har lite problem med mitt expansionskärl. Har aldrig under mina 12 år i huset fyllt luft i kärlet men vatten har jag fyllt på. Nu har trycket börjat bete sig märkligt, vid kall panna och inte eldat på en dag så är pannans tryck 0 och kärlet 0. Men vid eldning går trycket upp mot 1,5 bar i Både panna och kärl efter ca tre timmar eldning. Skulle nu vilja ”börja om” och fylla luft i kärlet följt av vatten. Kärlet är helt vad jag tror, när jag pös på ventilen under kom inget vatten. Däremot hörde jag bubblande av vatten i kärlet om de spelar roll. Men skulle ju behöva tömma det på vatten först för att sedan börja om? Har jag förstått rätt då? Men vet inte hur eller vart jag tappar ut vatten… finns ingenstans på kärlet vad jag kan se eller någon annanstans. Bifogar lite gamla bilder jag har.
Det är inget separat vatten i kärlet, utan samma som i resten av värmesystemet och tankarna. Vanligtvis vill man undvika att tappa ur mer vatten än nödvändigt, så det bästa är om du kan skruva lös kärlet och plugga röret lite snabbt eller be en polare sätta tummen i hålet innan alltför mycket rinner ut.
Okej och typ tömma kärlet på de viset? Har nu eldat ca 3 timmar och kärlet har ett tryck på ca 0,7. Så kanske inte behöver tömma utan bara fylla på luft samt vatten imorgon? För kärlet kommer garanterat vara 0 i tryck imorgon. De har det varit vid de senaste eldningarna.useless skrev:
Det är inget separat vatten i kärlet, utan samma som i resten av värmesystemet och tankarna. Vanligtvis vill man undvika att tappa ur mer vatten än nödvändigt, så det bästa är om du kan skruva lös kärlet och plugga röret lite snabbt eller be en polare sätta tummen i hålet innan alltför mycket rinner ut.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vattenmätare för att veta när man borde tömma tanken.
Fritidshus -
Hur fyller jag på vatten i expansionskärl?
Hemma hos -
Tömma äldre norsk vvb, bara en vatteningång?
Vatten & Avlopp -
Byte radiator vattenburen värme, utan bryta ström till elpanna eller tömma ut radiatorvatten?
Värme allmänt -
Expansionskärl till varmvattenberedare?
Vatten & Avlopp