48 459 läst ·
37 svar
48k läst
37 svar
Tömma jacuzzi/spabad inför vintern
Nej absolut. Håller helt med. Men vi köpte hus i våras och ”fick” en 2021 Jacuzzi på köpet.
Just som ny husägare med rörlig elpris i SE3 känns det ingen bra. Har egentligen inte superkoll på spabadet och stänger av den då jag tror att den drar massor el. (Det kanske inte ens stämmer).
men är nog skitsvårt att sälja spabadet just nu då den är stor, inbyggd och ingen vettig person går o köper ett spabad nu tänker jag
men hade elpriset varit som vanligt hade jag nog gärna haft den på hela året
så förhoppningsvis löser det sig med elen eller löser det med solceller
Just som ny husägare med rörlig elpris i SE3 känns det ingen bra. Har egentligen inte superkoll på spabadet och stänger av den då jag tror att den drar massor el. (Det kanske inte ens stämmer).
men är nog skitsvårt att sälja spabadet just nu då den är stor, inbyggd och ingen vettig person går o köper ett spabad nu tänker jag
men hade elpriset varit som vanligt hade jag nog gärna haft den på hela året
så förhoppningsvis löser det sig med elen eller löser det med solceller
Borde finnas mer än 8 liter i, minst 15 även om du har ett relativt litet, har du blåst genom Rören också?Daghall skrev:
Wow! Otroligt bra om du fick ut så mycket ju! Men du kanske har ett stort kar.Sjöben skrev:
Daghall skrev:
Packningar sitter det väl bara vid pumpar och värmare, dom brukar hålla några 2-5år så dom kan man ju byta ändå
Tror jag kommer plocka in elcentralen, displayen och ev pumparna om jag får ur dom enkelt.
Funderade på alternativ uppvärmning med tex en vedpanna och ackumulatortank på 500-1000l, värmeväxlare och vad mer som kan behövas...
Koppla ur värmaren i badet och låta det andra gå som det ska med filtercykler osv
Drar man upp tanken till 80g så borde det väl räcka nån dag om badet är ställt på absolut lägsta temp
Tror jag kommer plocka in elcentralen, displayen och ev pumparna om jag får ur dom enkelt.
Funderade på alternativ uppvärmning med tex en vedpanna och ackumulatortank på 500-1000l, värmeväxlare och vad mer som kan behövas...
Koppla ur värmaren i badet och låta det andra gå som det ska med filtercykler osv
Drar man upp tanken till 80g så borde det väl räcka nån dag om badet är ställt på absolut lägsta temp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter packningar runt varenda jetmunstycke också. Hade vårat spa tömt en sommar och dom packningarna mådde inte bra av att vara torra. Fick byta ett par av dom och det gör jag bara en gång då jetmunstyckerna måste skruvas ur från yttersidan av skalet. Då vårat kar som många andra har skumsprutad isolering så var det inte lätt att komma åt. Kan hända man klarar packningarna bättre på ett nyare kar. Vårat är 10 år gammalt.nino skrev:
Packningar sitter det väl bara vid pumpar och värmare, dom brukar hålla några 2-5år så dom kan man ju byta ändå
Tror jag kommer plocka in elcentralen, displayen och ev pumparna om jag får ur dom enkelt.
Funderade på alternativ uppvärmning med tex en vedpanna och ackumulatortank på 500-1000l, värmeväxlare och vad mer som kan behövas...
Koppla ur värmaren i badet och låta det andra gå som det ska med filtercykler osv
Drar man upp tanken till 80g så borde det väl räcka nån dag om badet är ställt på absolut lägsta temp
Funderar själv på att vintertömma vårat kar men vet inte om jag vågar.
tack för alla fina tips vi har tömt och gjort frankenslangen använt vattendammsugare. Vi satte slangar mellan jetsen blev bättre tryck tyckte vi.Goshark skrev:
Vi har ett spabad halvt nedgrävd i trädäcket hemma. Förra vintern så var vi tvungna att sänka temperaturen så pass mycket att man inte ens kunde nyttja den på grund av elpriset. I år har jag sagt till sambon att vi måste tömma den och stänga av då det är en direkt pengatjuv. Men undrar om det är andra som har gjort liknande eller som tänker göra det. Hur tömmer man ut hela systemet på vatten så inget fryser sönder ?
hitta en bruksanvisning på nätet. Någon som använt propylenglykol tidigare enligt nedan?
Häll frostkyddsmedel i form av
propylenglykol i filtersugkopplingarna och jetstråleutgångarna. VAR FÖRSIKTIG: Använd endast propylenglykol
som frostskyddsmedel. Den är inte giftig. Använd aldrig bilkylarvätska (etylenglykol) eftersom den är giftig

