GK100 GK100 skrev:
Den som kan påverka radiatorkretsen är den blå över det röda expansionskärlet. De andra två berör bara tappvarmvatten där ena är avstängning/backventil och andra säkerhetsventil med spillröret kopplat.

Och för din andra fråga får du fylla vatten till runt 1 bar igen och avvakta. Kommer du ner under 0.5 igen får du börja kolla efter läckor. Särskilt om du börjar ha värmen på mer kontinuerligt ska trycket inte ner så lågt då kan du ha läcka.
Fyller på igen och avvaktar då.
Hur kollar man läckage på ett smidigt sätt? Bor i enplansvilla med källare, så är läckaget på boplanet lär jag få rosor i källartaket, men om det läcker i källaren? Ett rum är golvat med Nivell, så där finns det en chans att gå in med kamera eller bryta upp golvet för att kolla läckage men resten av rören går i betong...

mvh/ Moribusken

Sätt fast en plastpåse på skvallerröret så borde det bli blött i den.

• Gilla
Moribusken
  • Laddar…
S
Hej, jag var osäker på om jag skulle skapa en egen tråd eller låna denna då denna redan verkar ha en del av informationen jag söker.

Jag vill dubbelkolla så att jag förstått allt rätt och reda ut vissa osäkerheter med tanke på hur mitt värmesystem ser ut. Tryckmätaren sitter hos mig på själva pannan, inte på expansionskärlet. Den visar 0,3 bar och mäter jag tryck där man fyller på luft för förtryck är det också 0,3 bar. Syftet är att komplettera förtryck och kolla om membranet fortfarande är helt.

Det jag undrar är följande: ska jag tömma systemet helt på vatten genom att öppna 2 (som vad jag förstått är säkerhetsventil) som nämns i ett annat inlägg eller ska jag stänga ventil 1 då detta verkar skilja expansionskärlet från värmesystemet? Om det är det sistnämnda vad gör jag sen? Hur får jag ut vattnet ur kärlet? Och vad är nummer 3 på bilden till för?

Det finns inga andra ventiler eller något annat längre ner än det som syns på bilderna, jag har kollat.

Bakgrunden är att trycket varierat från över 1 bar när jag eldat och 0.3 nu när jag inte gör det. Lyckats läsa mig till att detta beror på felaktigt förtryck och att membranet kan till och med vara dåligt. Huset är köpt i januari och föregående ägare säger sig ha fyllt luft någon gång, men ingen mer information än det. Jag har även instruerats av förra ägaren att om trycket skulle nå den röda markeringen att då öppna säkerhetsventilen och släppa ut vatten.

Vill också tillägga att när jag eldat och trycket överstigit 1 bar har det alltid börjat droppa ur röret till säkerhetsventilen. Är detta normalt eller behöver jag byta säkerhetsventil?
Värmepanna med kopparledningar, expansionskärl, och golvbrunn i teknikrum. Numrerade etiketter syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd expansionskärl för värmesystem med kopparledningar och tryckmätare i källare.
Skapa konto
Kopparledning ansluten till röd behållare genom koppling med mutter. Betonggolv och vit vägg bakgrund.
Skapa konto
Blått kontrollpanel med mätare, knappar och reglage, märken ”DIN” och ”BAXI”, rörlagning i bakgrunden.
Skapa konto
Etikett på röd yta: "TA Flex", "Varem", produktinformation, tryckdata, CE-märkning, tillverkningsår 2003, volym 250 liter.
Skapa konto

Krilleman
Börja med att lossa svarta hatten av luftpåfyllningsventilen.
Vad händer när du trycker in stiftet?

Kommer det vatten?
Kommer det luft?
Händer ingenting?

Krilleman
Din installation är ju underbart gjord för att kontrollera förtrycket.
  • Stäng "1".
  • Öppna "3" och släpp ut allt vatten, behåll denna ventilen öppen.
  • Kontrollera trycket på luftventilen.
  • Fyllpå/tappa ur efter behov.
  • Stäng "3"
  • Öppna "1"Fyll på mer vatten i radiatorsystemet så du kommer upp i ca 0,7 bar.
  • Tänd pannan! (y)

Förtrycket bör vara det samma som det statiska trycket.
Alltså höjden upp till den översta radiatorn.

Bilderna nedan lånad från sidan 20 här:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwj0i-D7s4b_AhUjbPEDHQ8KCOYQFnoECCIQAQ&url=https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf&usg=AOvVaw3Lsp-kApFYkdmOCe23eq0e

Schematisk illustration av expansionskärlets anslutningspunkt och högsta punkt i en vatteninstallation, med måttangivelser i vattenpelare.
Skapa konto

Två diagram visar vattentryck i olika typer av byggnader med märkta mått och tryckangivelser.
Skapa konto

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
S
Krilleman Krilleman skrev:
Börja med att lossa svarta hatten av luftpåfyllningsventilen.
Vad händer när du trycker in stiftet?

Kommer det vatten?
Kommer det luft?
Händer ingenting?
Tack för ditt väldigt tydliga svar, det var precis ett sådant svar jag hoppades på - lätt att förstå för sådana som mig som detta är helt nytt för :) Jag har gjort detta test och det kom bara luft - jag är dock osäker på om testet funkar eftersom ventilen sitter så långt upp, så tänkte jag att det kommer luft oavsett vad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.