Hur går rören , är dom ingjutna i källargolvet , har du ett garage med rören ingjutna i golvet. Hur gammalt är huset.

Huset är byggt 65.
Garage finns och är en del av källaren, finns ett element där.
Det är betongbjälklag mellan källare och boplan.
På betongplattan är det uppreglat och sen råspont som sen "riktiga" golvet på boplanet ligger på.
Mellan betongbjälklaget och råsponten är det sågspån som isolering.
Rören till elementen går upp i taket från pannrummet i källaren och jag tror att alla rören ligger i sågspånet. Kunde nämligen se rör som gick till elementet i köket när vi renoverade där och hade uppe en del av golvet.
Däremot går alla vattenrör till kranar etc synligt i källaren.

Elementet i källaren/garage , kan du se alla rör till det, har du kollat trycket i kärlet så det inte är en pyspunka på blåsan.

Har totalt 7 element i källaren, 4 st av de går rören upp i taket, 2 av dem går på vägg synligt och 1 av de går in i yttervägg.
Se bilder.

Fick inget tryckutslag på mätaren när jag anslöt den på ventilen, men det kanske inte går och kolla när det är vatten i?
Om jag trycker snabbt på ventilen kommer det luft.

• Element i källare med rör som går uppåt, termostatventil syns, inget tryck på mätaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator i källare med synliga rör som leder uppåt i taket och verktyg på väggen.
    Skapa konto
Var sitter luftanslutningen ? i botten, om blåsan är läck så kommer det vatten, på topp är det bara luft , tryck i luft till 1,3 bar och avvakta lite.

Den sitter i botten.

Fyll vatten till 0,8 bar och sen fyll med luft till 1,2 bar och avvakta några dagar.

Nu blev det tvärtom mot vad du menade va?

Hur går det för dig Hänk3? Har du kommit på vad felet är? Har nämligen samma problem här hemma i min enplanare med källare. På ca ett år verkar mitt lufttryck försvinna och jag får göra om proceduren igen. Misstänker att det är luftnippeln i botten på expansionskärlet som läcker liiiite - så lite så såpvatten inte ger utslag.Gjorde iaf som "jonaserik" förklarade (och du beskrev i inlägg #6), fast jag la ett grundtryck med luft på 0,5bar och fyllde sen upp med vatten till 1bar på manometern. Återkommer om hur det går lite längre fram...

Är det förresten någon som vet vad det är för nippel som sitter i botten? Är det en "bilventil" så kan kan ta och prova med en ny sådan, eller är det special?

mvh/ Moribusken

M Moribusken skrev:
Hur går det för dig Hänk3? Har du kommit på vad felet är? Har nämligen samma problem här hemma i min enplanare med källare. På ca ett år verkar mitt lufttryck försvinna och jag får göra om proceduren igen. Misstänker att det är luftnippeln i botten på expansionskärlet som läcker liiiite - så lite så såpvatten inte ger utslag.Gjorde iaf som "jonaserik" förklarade (och du beskrev i inlägg #6), fast jag la ett grundtryck med luft på 0,5bar och fyllde sen upp med vatten till 1bar på manometern. Återkommer om hur det går lite längre fram...

Är det förresten någon som vet vad det är för nippel som sitter i botten? Är det en "bilventil" så kan kan ta och prova med en ny sådan, eller är det special?

mvh/ Moribusken
Jag hade en rör firma här och de trodde att det var något med kärlet men när det ändå var här så ville jag att de gjorde en provtryckning av systemet för att utesluta läckage så det gjorde de utan hitta något, vilket var bra.
Sen bytte de kärlet och fyllde på systemet igen, var ca 2 veckor sedan och det ligger kvar än så länge på samma tryck.
Skulle också gissa på att ventilen var dålig i förra kärlet om man ska gissa på något.

M Moribusken skrev:
Är en vanlig bilventil töm kärlet, blir noll på manometern, kolla trycket till 0,5 bar och det ska stå kvar

För drygt 14 dagar sen tömde jag expansionskärlet och fyllde på grundtryck till 0,5bar enligt de rekommendationer som återfinns längre upp i denna tråd. Därefter fyllde jag vatten så att manometern stod på ca 1bar. Idag när jag kollar kärlet, så har trycket sjunkit till 0,2bar. Mäter jag lufttrycket är det fortfarande på ca 0,5bar....Någon som har en bra förklaring på detta?

Har noterat att det den senaste tiden(tror jag) börjat droppar lite vatten ur ett av skvallerrören som mynnar i brunnen (röret som går från den högra blå säkerhetsventilen på bilden). Jag får det till att det är tappvattenkretsen och dess säkerhetsventil som inte är riktigt tät. Borde ju inte påverka mitt tryckfall tycker jag, men vågar inte svära på det. Någon som kan bekräfta eller dementera?
Expansionskärl och rörinstallation med manometer visande tryck, säkerhetsventiler och kopplingar.
Skapa konto

Måste även erkänna att jag inte luftat elementen sen ett växelventilbyte tidigare i somras och övningen med att fylla grundtryck i expansionskärlet. Kan det vara luft i systemet som sakta "försvinner"? Stängde iof kranar som fanns runt växelventil och expansionskärl, så det borde inte kommit in så mycket luft. Har inte konstaterat nåt konstigt ljud från radiatorerna heller.

Så vad tror den samlade expertisen - har jag nåt (dolt) vattenläckage nån stans eller är det nåt annat?

Mycket tacksam för hjälp. Snart måste jag ringa en rörmokare, vilket vore ett litet nederlag när man har detta forum som hjälp ;)...

mvh/ Moribusken

Det låter som om din säkerhetsventil är slut.

Jag skulle bytt direkt kostar bara ett par hundra och är enkelt att göra.

Det är inte en del av ditt tappvatten men det finns en koppling för påfyllning av värmekretsen från tappvattnet.

A andersda skrev:
Det låter som om din säkerhetsventil är slut.

Jag skulle bytt direkt kostar bara ett par hundra och är enkelt att göra.

Det är inte en del av ditt tappvatten men det finns en koppling för påfyllning av värmekretsen från tappvattnet.
Tack för svar.
Så du menar att den högra av de två ljusblåa ventilerna på bilden indirekt skulle kunna påverka/läcka så att trycket i radiatorkretsen sjunker?

mvh/ Moribusken

Den som kan påverka radiatorkretsen är den blå över det röda expansionskärlet. De andra två berör bara tappvarmvatten där ena är avstängning/backventil och andra säkerhetsventil med spillröret kopplat.

Och för din andra fråga får du fylla vatten till runt 1 bar igen och avvakta. Kommer du ner under 0.5 igen får du börja kolla efter läckor. Särskilt om du börjar ha värmen på mer kontinuerligt ska trycket inte ner så lågt då kan du ha läcka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.