Hej

Jag behöver lite hjälp för att kontrollera / justera vårat expansionskärl.
Det tappar trycket och antingen är det någon liten läcka någonstans (inget som syns) eller så misstänker jag att förtrycket är helt fel och det känns som att det är lättast att kontrollera till att börja med iaf men behöver hjälp för hur man går tillväga.

Har sökt och som jag förstått det ska man göra ungefär i den här ordningen:

1: Stänga av värmesystemet (i mitt fall bergvärmepumpen)
2: Tappa ur vattnet ur expansionskärlet
3: Kontrollera/fylla på lufttrycket i expansionskärlet med tex en cykelpump med tryckmätare.
4: Fylla på expansionskärlet med vatten igen.

Har hittat att förtrycket och sluttryck ställs in beroende på hur högt man har mellan högsta radiatorn och själva expansionskärlet, stod bra på denna sida: https://somathermvvs.se/expansionskarl-tappar-tryck/

Men jag har inte koll på hur jag går tillväga för att tömma expansionskärlet, är rädd att om jag börjar skruva på ventiler etc att jag tömmer hela värmesystemet / gör något annat galet.

Har tagit en översiktsbild på hur det ser ut hos oss och hoppas att någon kan förklara hur jag ska göra, kan fixa mer bilder om det behövs också:
1: En blå ventil som jag inte är helt hundra på vad den gör men har för mig att en rörmockare sa att den skickar ut vatten om det blir för mycket tryck för varmvatten (kranvatten alltså), den är ihopkopplad med ett rör, nr 2.
2: Ett rör som bara slutar på vägg och rinner ner i golvbrunn.
3: Ventil som jag är ganska säker på att den fyller vatten till expansionskärlet.
4: Expansionskärlets säkerhetsventil.
5: Spillrör från expansionskärlet, slutar också på vägg och går till golvbrunn.

Tack på förhand / Henrik

• Översiktsbild av ett värmesystem inklusive rör, ventiler och ett expansionskärl markerade för identifikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl i röd med tryckmätare och kopparledning ovanför.
    Skapa konto
  • Gilla
Johan HL
  • Laddar…
Bara tappa ur till noll, fylla luft i kärlet till 0,6 bar, tappa ur med vatten, fylla igen o.s.v. tills det inte kommer vatten, kolla om förtrycket är 0,6 , då OK , fyll vatten till 0,8 bar , det är sommar nu och till vintern stiger trycket , inget att oroa sig för, justerar sig självt till max 1,5 bar via säkerhetsventilen

Vrid på den röda ratten ovan expkärlet tills mätaren visar noll.
Kontrollera och fyll på trycket med en vanlig cyckelpump i ventilen i botten på kärlet.
Fyll på vatten igen med kran märkt nr 3.

Det räcker att trycket är lägre än förtrycket, det behöver inte komma ner till noll.

Krilleman
D Daniel 109 skrev:
Det räcker att trycket är lägre än förtrycket, det behöver inte komma ner till noll.
Teoretiskt, ja.

Men lättast för en novis är att bara öppna säkerhetsventilen tills tryckmätaren visar noll. Och efter det kontrollera förtrycket. Dessutom är det en fördel att ha säkerhetsventilen öppen vid påfyllnad av blåsan om manometern skulle visa felaktigt värde, vilket inte är speciellt ovanligt.

Enkelt är nästan alltid bäst.

• Gilla
Erik den Store och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Har nu gjort det.

Mätte från expansionskärlets punkt till översta elementet, ca 1,2 m (en planshus med källare).
Stängde av bergvärmepumpen.
Öppnade säkerhetsventilen och tömmde på vatten.
Pumpade i mer luft och tömmde mer vatten tills det inte kom mer.
Pumpade i luft och mätte trycket med tryckmätare till 0,3 bar.
Fyllde på med vatten och manometern gick lugnt och fint upp till 0,6 bar.
Startade pumpen igen och manometern låg kvar på samma.
Ska hålla koll på den och på spillröret.

Har läst att det kan vara bra att lufta elementen också efter man gjort detta, stämmer det och ska jag isf stänga av bergvärmepumpen först då?

Redigerat:
  • Gilla
fender888
  • Laddar…
Förtrycket mer lämpligt med 0,5 bar och fyll med vatten till 1 bar, då får cirkpumpen bättre tag i vattnet.

Menar du att den kaviterar om det bara är 1,6bars tryck? Konstigt att det funkar i system med öppna kärl då....

Nu är du där igen och ska vara bäst i allt , hoppa över det så tror jag du mår bättre i din vardag, det vet alla som jobbar med pumpar att det ska finnas ett tryck för att pumpen inte ska kavitera, det med öppna ststem fungerar det ned, men pumparna får lite stryk.

Visst en grundfos alpha2 behöver 0,05bar övertryck vid 75grader på vattnet. (Låter högt, andra liknade pumpar klarar sig många gånger ner till 0,3bar absolut tryck) Att 0,6 bar skulle vara för lite är ren nys.

• Gilla
Michiyo83
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att 0,6 bar skulle vara för lite är ren nys.
Tydligen är det mycket som är nys för dig om man löser dina inlägg, även du vet att ett normalt tryck i värmesystem är ca 1 bar, varför inte skruva det då. nej det går inte för dig, du vet bättre.

Jag säger inte att det är fel med 1bar i systemet. Men när du säger att pumpen tar skada på grund av kavitering vid 0,6bar så har du helt fel. Även om 1bar inte är fel så kan du inte motivera det med lögner.

D Daniel 109 skrev:
Även om 1bar inte är fel så kan du inte motivera det med lögner.
Nu är du ute på lite djupt vatten , håll dig till sanningen och kom inte med saker som att någon presenterar en lögn.
Men det är ju helt klart från din sida att vara nästan bäst på allt du svarar på, samt hacka och påpeka på andras inlägg.är en ständig trend för dig, har inte sett någon tendens till att andra gör det med dina inlägg om det inte är direkt påhopp från dig.
Har du du 0,6 bar i systemet och sommaren kommer så kan trycket gå ner så lågt som till nästan 0 bar och vad händer med pumpen då, den har svårt eller får inte vatten

Den funkar säkerligen finfint en bra bit under det också, även om det är utanför spec.

Men om du tittar på vilket förtryck TS valt så har han en god fyllnadsnivå i kärlet. Så det är nog ingen risk att trycket försvinner för att det blir sommar.

Hej
Nu nästan 1 månad efter justering ser det ut så här på mätaren.
Har inte sett att den gått uppåt bara sjunkit.
Inget vatten från röret heller.
Vad tror ni det kan vara? Om det är en en läcka hur hittar man det lättast?

• Tryckmätare på en rörledning över en röd expansionskärl visar under 1 bar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.