Tycker det saknas en blandnings ventil på min vvb som ska tömmas då huset ska rivas. Sen ser det bara ut att vara en ingång till själva vvb.

Vit varmvattenberedare i kaklat rum, golv med mörka plattor. Beredare planeras att tömmas då huset ska rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välisolerade kopparrör med färgkodade pilar för kallvatten (blå), varmvatten (röd), spillvatten (grön) och luftningsskruv (orange) för varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå pil: Kallvatten in
Röd pil: Varmvatten ut
Grön pil: Spillvatten
Orange pil: Gissar att detta är luftningsskruv?

1. Stäng av strömmen
2. Stäng vänstra ventilen som jag gissar är avstängningsventil?
3. Öppna varmvattenkran
4. Öppna högra ventilen och luftningsskruven, då börjar vattnet rinna ut ur spillvattenröret?

Det finns bara en ingång ifrån kranarna till varmvattenberedaren som synes, kommer kallvattnet in på samma ställe som varmvattnet kommer ut eller har man klämt in två rör inne i röret som syns?

Jag skulle gissa att vänstra vredet är till blandningsventilen och det högra är till avtappning. Men det provar du lätt om vänstra vredet är blandningsventil eller till avstängning.

Är säkert dubbelfunktion på blandarröret in i VVB, någon form bleck i den på mitten. Har inte sett den typen tidigare.

A Avemo skrev:
Jag skulle gissa att vänstra vredet är till blandningsventilen och det högra är till avtappning. Men det provar du lätt om vänstra vredet är blandningsventil eller till avstängning.
Hur provar man det?

Det måste i rimlighetens namn vara koncentriska rör eller något liknande för att få en tvåkanalförbindelse upp i beredaren, det går inte att få det där att fungera annars. Lossar du ventilen från beredaren måste ju vattnet rinna ut. Dra säkringarna innan, och se upp för varmt vatten.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
M Martin Lj skrev:
Hur provar man det?
Stäng den och öppna varmvattenkranen. Kommer det inget vatten så var det en avstängningsventil.

• Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Den vänstra ventilen är blandningsventilen. Men saknar den avstängning då eller?

Den högra svarta ratten är förmodligen säkerhetsventilen, så ja det fins ingen avstängningskran på beredaren utan bör vara i anslutningen i andra ändan till plastslangen som matar beredaren med kallvatten.

Krilleman
M Martin Lj skrev:
Den vänstra ventilen är blandningsventilen. Men saknar den avstängning då eller?
Nej tråkigt nog verkar det inte finnas avstängning på denna varianten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.