Vi håller på att renovera ett äldre hus med äldre central. Har inte sett just denna variant tidigare så tänkte fråga om någon vet vad det är. Själva säkringen i sig är plomberad men ingen säkring finns monterad.
Bakom säkringen (i kapslingen) går det en röd ledare till en plint uppe till vänster i kapslingen. Går även svart ledare till själva säkringens nedre anslutning. Jordkabel finns men klippt och även två andra svarta ledare på samma plint som den röda ledaren (dock klippta).
För alla er som det nu kliar i fingrarna med kommentaren "ring en elektriker" så kan ni vara lugna och avvakta kommentarer. Är endast nyfiken i vad det kan vara och hela centralen ska ner tids nog för att montera ny central samt jfb.
Bakom säkringen (i kapslingen) går det en röd ledare till en plint uppe till vänster i kapslingen. Går även svart ledare till själva säkringens nedre anslutning. Jordkabel finns men klippt och även två andra svarta ledare på samma plint som den röda ledaren (dock klippta).
För alla er som det nu kliar i fingrarna med kommentaren "ring en elektriker" så kan ni vara lugna och avvakta kommentarer. Är endast nyfiken i vad det kan vara och hela centralen ska ner tids nog för att montera ny central samt jfb.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Det är inte frågan jag ställde, vet du vad det är eller har sett det innan? gammal 220v central (innan trefas) då man kan se skuggorna av gammal mätare kanske?T Thomas_Blekinge skrev:
Men jag besvarar dig ändå.
Nej, jag har inte öppnat säkringen. Men du ser två skruvar (varav en är täckt av min röda linje). Dessa är ej plomberade så jag öppnade och tittade bakom lite försiktigt, givetvis med alla tre huvudsäkringar utdragna vilket inte illustreras av just denna bild.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Det fanns ofta ett tidur som kopplade om mellan natt och dagtaxa. Det drevs via en plomberad säkring så man inte skulle kunna stoppa tiden på nattaxa. Det fanns alltså två mätare i mätarens kapsling, och ett tidur utanför.
Redigerat:
Klicka här för att svara