Hej,
Nybliven husägare här och vi försöker tömma vår hydrofor på vatten. Finns ingen ventil upptil. Försökt Googla mig fram.
Kontentan är att efter att ha öppnat ventilen nertill i botten så kommer det inte mer än ett par droppar vatten. Pumpen avstängt och stängt de två ventilerna vid ”vattenröret” - Jag missar något, eller hur?
Tack på förhand!
Nybliven husägare här och vi försöker tömma vår hydrofor på vatten. Finns ingen ventil upptil. Försökt Googla mig fram.
Kontentan är att efter att ha öppnat ventilen nertill i botten så kommer det inte mer än ett par droppar vatten. Pumpen avstängt och stängt de två ventilerna vid ”vattenröret” - Jag missar något, eller hur?
Tack på förhand!
Du måste släppa in luft någonstans. Helst högt upp på cisternen.
Det släppte när jag körde igång pumpen. Nu gurglar det i hydroforen och kommer ut lite mer vatten, även om det är små mängder.A Avemo skrev:
Förmodar att den är så pass full att det inte finns mycket luft i.
Bättre då att lossa sexkanten innanför rosettventilen högst upp och gänga ut spindeln. Då blir det hål rakt in.
EDIT Att det rinner dåligt i botten och släppte en del. är för att i botten på allt som har med vatten att bgöra , blir en massa skit/rost/avlagringar konstant. Så att blåsa eller spola in vatten baklänges så öppnar det sig-
EDIT Att det rinner dåligt i botten och släppte en del. är för att i botten på allt som har med vatten att bgöra , blir en massa skit/rost/avlagringar konstant. Så att blåsa eller spola in vatten baklänges så öppnar det sig-
Dessa blir konstant igensatta av avlagringar från vattnet - dock var din krök rätt snäll så det kanske går att peta upp med en bit svetstråd eller silverlod/fosforkopparlod där de är rätt hårda och styva och går att skjuta på ordentligt innan de viker sig men ändå tillräckligt böjliga för att klara kröken - annars är det att prova med tryckluft och försöka blåsa hål i slamlagret i tanken, då jag gissar att du inte har något vatten med tryck och flöde som kan göra samma sak...
Tappkranen borde var typ 1 dm upp på hydroforens sidan eller typ satt i nivå underkanten av rensningsluckan - är uppumpade vattnet något grumlig av lera/slit så kan det vara rejält lager med slam och slit i botten efter många år...
Tappkranen borde var typ 1 dm upp på hydroforens sidan eller typ satt i nivå underkanten av rensningsluckan - är uppumpade vattnet något grumlig av lera/slit så kan det vara rejält lager med slam och slit i botten efter många år...
Jag tackar för alla otroligt bra svar. Man lär sig mycket när man skaffar hus!
Problemet var helt enkelt att det hade blivit stopp nertill vid ventilen. Startade pumpen som Avemo påpekade, så då släppte det. Tog ungefär en timme att få den helt slut med vatten efter det.
Nu mår pumpen bra och lite mindre rost i tanken, tusen tack!
Problemet var helt enkelt att det hade blivit stopp nertill vid ventilen. Startade pumpen som Avemo påpekade, så då släppte det. Tog ungefär en timme att få den helt slut med vatten efter det.
Nu mår pumpen bra och lite mindre rost i tanken, tusen tack!
Klicka här för att svara