Hej,

Nybliven husägare här och vi försöker tömma vår hydrofor på vatten. Finns ingen ventil upptil. Försökt Googla mig fram.

Kontentan är att efter att ha öppnat ventilen nertill i botten så kommer det inte mer än ett par droppar vatten. Pumpen avstängt och stängt de två ventilerna vid ”vattenröret” - Jag missar något, eller hur?

Tack på förhand!

• Nedre delen av en hydrofor med en ventil och en ansluten slang, placerad på ett golv. En lös mutter ligger bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hydrofor och varmvattenberedare i ett hus, rörsystemet synligt. Vattenläcka i avloppet, tryckmätare på hydroforen. Verktyg på golvet bredvid.
    Skapa konto
  • En äldre hydrofor med mätare och ventiler i en källare, intill ett rörsystem och en annan tank.
    Skapa konto
Du måste släppa in luft någonstans. Helst högt upp på cisternen.

• Gilla
Janne Grytlapp
  • Laddar…
Kommer det bara ut ett par droppar så är frågan om det är bottenventilen som är igensatt. Kommer det ut vatten om du startar pumpen?

• Gilla
Janne Grytlapp
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kommer det bara ut ett par droppar så är frågan om det är bottenventilen som är igensatt. Kommer det ut vatten om du startar pumpen?
Det släppte när jag körde igång pumpen. Nu gurglar det i hydroforen och kommer ut lite mer vatten, även om det är små mängder.

Förmodar att den är så pass full att det inte finns mycket luft i.

Ta loss manometern för att släppa in luft.

• Gilla
Janne Grytlapp
  • Laddar…
Bättre då att lossa sexkanten innanför rosettventilen högst upp och gänga ut spindeln. Då blir det hål rakt in.

EDIT Att det rinner dåligt i botten och släppte en del. är för att i botten på allt som har med vatten att bgöra , blir en massa skit/rost/avlagringar konstant. Så att blåsa eller spola in vatten baklänges så öppnar det sig-

• Gilla
Janne Grytlapp
  • Laddar…
Jag lossar alltid muttern på luckan. Räcker med att släppa den nått varv så hör man att det börjar bubbla inne i den och vattnet rinner ut med full fart genom slangen.
Muttrar på en metallbehållare med en ansluten slang. En lossad mutter ligger på golvet. En röd pil pekar mot muttern på behållaren.
Skapa konto

• Gilla
Janne Grytlapp
  • Laddar…
Dessa blir konstant igensatta av avlagringar från vattnet - dock var din krök rätt snäll så det kanske går att peta upp med en bit svetstråd eller silverlod/fosforkopparlod där de är rätt hårda och styva och går att skjuta på ordentligt innan de viker sig men ändå tillräckligt böjliga för att klara kröken - annars är det att prova med tryckluft och försöka blåsa hål i slamlagret i tanken, då jag gissar att du inte har något vatten med tryck och flöde som kan göra samma sak...

Tappkranen borde var typ 1 dm upp på hydroforens sidan eller typ satt i nivå underkanten av rensningsluckan - är uppumpade vattnet något grumlig av lera/slit så kan det vara rejält lager med slam och slit i botten efter många år...

• Gilla
Janne Grytlapp
  • Laddar…
P para skrev:
Jag lossar alltid muttern på luckan. Räcker med att släppa den nått varv så hör man att det börjar bubbla inne i den och vattnet rinner ut med full fart genom slangen.
[bild]
Med en liten risk att det inte blir tätt när muttern dras till om oturen är famme och packningen separerat

• Gilla
Janne Grytlapp
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med en liten risk att det inte blir tätt när muttern dras till om oturen är famme och packningen separerat
Ja man borde kanske ha en packning i reserv. Tog bort luckan och rengjorde hydroforens botten en gång och då föll packningen i bitar.

• Gilla
Janne Grytlapp
  • Laddar…
P para skrev:
Ja man borde kanske ha en packning i reserv. Tog bort luckan och rengjorde hydroforens botten en gång och då föll packningen i bitar.
Jepp, Det går att klippa till en packning av en 3 mm gummiduk.

• Gilla
Janne Grytlapp
  • Laddar…
Det sitter ofta en luftventil i underkant.
Luftventil i underkant av rörsystem.

• Gilla
Janne Grytlapp
  • Laddar…
Jag tackar för alla otroligt bra svar. Man lär sig mycket när man skaffar hus!

Problemet var helt enkelt att det hade blivit stopp nertill vid ventilen. Startade pumpen som Avemo påpekade, så då släppte det. Tog ungefär en timme att få den helt slut med vatten efter det.

Nu mår pumpen bra och lite mindre rost i tanken, tusen tack!

• Gilla
leif 1960
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.