Hur noga är det med underlaget när man ska ha rekifierade plattor? Har haft en murare som har putsat upp en tegelvägg i badrummet.
Väggen är inte spikrak som jag trodde den skulle bli, enligt muraren så behöver inte väggen bli helt spikrak då man kan styra ojämnheterna med fixet.
Har lagt ner mycket pengar och tid för att få mitt "dröm" badrum så vill verkligen att kaklingen blir perfekt utan fogsprång.

T
Haha, den vanliga typiska bortförklaringen med att "äsch, det fixar du med fix":mad:

Det "krävs" en väldigt plan vägg för att sätta "rektifierade" plattor, särskilt om det är stora format. Alltså dessa plattor kräver ett bra underlag.

Ring till muraren och be han göra om väggen eller så är bästa tipset att efter tätskiktet är satt att du själv spacklar upp väggen med fix, använd en rätskiva eller rak bräda som du "stockar" av väggen med. Du kommer att göra dig en tjänst då det i annat fall blir ett helsicke med att "klicka" ut plattor här och där, till sista har du mer fix uppe på plattorna än under dom:wow:

Är det stora format rekommenderar jag sugklockor som dessa, klockrena att jobba med:

588_05768e996a115ad7c9097fb82306c230.jpg

Om du vill göra det ännu enklare för och och verkligen få en 100% jämn plattsättning så ska du införskaffa detta system:

116_058afbd999a18ec6e410ebf2092d76e1.jpg

Tack för ditt svar Tank77. Killen har varit här tre gånger nu och spacklat på väggen men den är fortfarande inte helt spik. Får väl ringa igen och påpeka detta, börjar känna mig tjatig.. Plattorna är 30x30 vet inte om det anses som stora eller ej :)

T
Är du säker på att det är en "riktig" murare:rolleyes:

Nej, inte stora precis. 30x60 eller 60x60 däremot........

De är bland de större firmorna här i stan men killen som putsa upp väggen är väldigt ung. Får ringa chefen igen då. Men jag kan förvänta mig att väggen ska vara spikrak? När jag kollar med passet behöver det byggas på 1cm på vissa ställen.

T
1cm:wow:

Ja, du ska förvänta dig en rak vägg!

Ja för tusan du kan definitivt förvänta dig att det är rakt. 1 cm dessutom är sjukt mycket och långt långt ifrån att vara acceptabelt

Använd en rätskiva eller något annat rakt på ca 2m, ytan "skall" vara så jämn att man ska kunna limma upp en tapetvåd direkt på ( referensmått )

När vi flyter golv så strävar vi efter att ytan skall vara så jämn att man kan lägga plastmatta direkt på,

Väggen kan luta en cm det gör inget för plattsättningen, problemen blir om du har en svacka eller bula på en cm.

Men om väggen lutar 1cm hur blir det då i vinkeln där väggarna möts?

T
Jaha, det är alltså ingen svacka eller bula på väggen?

Börja med så stor platta som möjligt då vid den mötande väggen så kommer det inte att synas. Alltså inga små passbitar vid den lutande väggen.......

Redigerat:
Ja jag har nog också missförstått när du skrev rätta till ojämnheter med fix och att väggen inte är rak. Att väggen skevar något i ett gammalt hus är ingen jättenyhet eller problem. Däremot stora svackor och ojämnheter pga kass putsning är värre.

Jag kan ta lite bilder och lägga upp senare så kan ni se hur det ser ut :)

De är svackor men de är inte 1cm dessa kanske är ca 3-4mm.

Och med för mycket/tjockt fix på vägg/golv uppstår problemet att fixet torkar ojämt vilket leder till vidhäftningen upphör, fixet delar väldigt lätt på sig om man överstiger rekomenderad tjocklek.

Det kan sitta kvar 4 mm kvar på plattan och resten på väggen, och man undrar vad som hände när plattan lossnade ? :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.