Hej
Jag äger ett hus som ligger på en hörntomt och gränsar mot kommunens mark. Denna mark är en park.
I det bygglov för ett garage som tidigare ägare ansökte om, har kommunen yttrat följande:
Enligt gällande stadsplan är tänkt plats för garagebyggnad belägen inom område som inte får bebyggas (prickat område).
För att nå garaget erfodras dessutom att dispens lämnas från förbud mot trafik i parkmark.
Med hänsyn till parkmarkens nuvarande utnyttjande har gatukontoret ingen erinran emot att erfoderliga dispenser enligt ovan lämnas. Om byggnadslov lämnas bör det dock villkoras med att dispens från förbud mot trafik med motordrivet fordon lämnas. Sökanden bör inlämna ansökan härom till tekniska nämnden.
Kommunen yttrar sig sedan:
Härmed översänds handlingar i rubricerat ärende.
Dispens kan ur parksynpunkt medges över aktuell mark.
Beslut torde fattas av byggnadsnämnden.
Dispensen har ju getts för att fastighetsägaren (jag) ska kunna köra över parkmark för att komma till mitt garage.
Nu funderar jag om dispensen, så som det är skrivet, även ger mig dispens till att köra på parkmark för att komma till garaget från baksidan?
Tilläggas bör, är att parkvägen ligger närmare min tomt än den gör på planritningen och att det finns en "öppning" till min tomt i den diagonala tomtgränsen som gör det lätt att komma in med ett fordon om så önskas.
Med vänlig hälsning
Niclas