Hej på er!
Jag och min sambo letar hus för fullt. Nu har vi hittat ett fint hus inom planbelagt område men vi har svårt att förstå innebörden utav den.
Huset i fråga är på 148kvm inkl vidbyggt garage. (som jag förstått så är garaget inkluderat i kvm då det är vidbyggt).
Vad jag inte förstår är hur möjligheten för mig är att t ex upprätta inglasat uterum, bygga utanpåliggande farstu, en gäststuga eller fristående bastu o.s.v. då huset i sig redan med råge överstiger byggnadsstorleken som finns i planbestämmelsen.
Vad gäller för ett hus som är upprättat innan planbestämmelsen och som inte ryms inom de utsatta värdena som är beslutade enligt planbestämmelsen?
Bifogat finns ursprungliga planbestämmelser samt de reviderade planbestämmelserna. Där går att läsa att Huvudbyggnadens storlek får vara maximalt 110kvm samt komplementsbyggnad på 45kvm ensklit och 70kvm totalt. Detta står under huvudrubrik Efter VA-Anslutning, vilket jag inte heller förstår innebörden av?
Vore jättetacksam om ni kunde hjälpa mig reda ut lite begrepp.
Jag och min sambo letar hus för fullt. Nu har vi hittat ett fint hus inom planbelagt område men vi har svårt att förstå innebörden utav den.
Huset i fråga är på 148kvm inkl vidbyggt garage. (som jag förstått så är garaget inkluderat i kvm då det är vidbyggt).
Vad jag inte förstår är hur möjligheten för mig är att t ex upprätta inglasat uterum, bygga utanpåliggande farstu, en gäststuga eller fristående bastu o.s.v. då huset i sig redan med råge överstiger byggnadsstorleken som finns i planbestämmelsen.
Vad gäller för ett hus som är upprättat innan planbestämmelsen och som inte ryms inom de utsatta värdena som är beslutade enligt planbestämmelsen?
Bifogat finns ursprungliga planbestämmelser samt de reviderade planbestämmelserna. Där går att läsa att Huvudbyggnadens storlek får vara maximalt 110kvm samt komplementsbyggnad på 45kvm ensklit och 70kvm totalt. Detta står under huvudrubrik Efter VA-Anslutning, vilket jag inte heller förstår innebörden av?
Vore jättetacksam om ni kunde hjälpa mig reda ut lite begrepp.
Det är ju inte samma sak som byggarea. Är det två plan så dubleras ju boarean. Å andra sidan inkluderas inte garage och ytterväggar.
Sannolikt ytterligare lite större. Då kan det bli svårt med byggnadslov.
Som redan sagt är byggnadsarean inte 148kvm och inkluderar boarean inte garage.
Utan bygglov kan du bygga följande saker:
- 15 kvm friggebod (t ex bastu)
- 15 kvm attefallstillbyggnad (t ex farstun och eller inglasat uterum)
- 30 kvm attefallsbyggnad (tex gäststuga)
Eventuellt kan du få problem med attefallstillbyggnaden om byggnadsnämnden anser att byggnadsarean redan är för stor, men resten borde inte vara något problem.
Sedan kan man hävda att ert hus inte behöver vara friliggande (det kravet gäller inte för hus byggd innan 1999) och att det därför är OK att komplementbyggnaden (garaget) är tillbyggd, men det känns som ett osäkert kort.
Utan bygglov kan du bygga följande saker:
- 15 kvm friggebod (t ex bastu)
- 15 kvm attefallstillbyggnad (t ex farstun och eller inglasat uterum)
- 30 kvm attefallsbyggnad (tex gäststuga)
Eventuellt kan du få problem med attefallstillbyggnaden om byggnadsnämnden anser att byggnadsarean redan är för stor, men resten borde inte vara något problem.
Sedan kan man hävda att ert hus inte behöver vara friliggande (det kravet gäller inte för hus byggd innan 1999) och att det därför är OK att komplementbyggnaden (garaget) är tillbyggd, men det känns som ett osäkert kort.
Så dessa typer av byggnader är generellt OK att uppföra även då man kan anse att de 180 kvm som enligt planbestämmelsen tillåts, redan är bebyggda?harry73 skrev:
Som redan sagt är byggnadsarean inte 148kvm och inkluderar boarean inte garage.
Utan bygglov kan du bygga följande saker:
- 15 kvm friggebod (t ex bastu)
- 15 kvm attefallstillbyggnad (t ex farstun och eller inglasat uterum)
- 30 kvm attefallsbyggnad (tex gäststuga)
Eventuellt kan du få problem med attefallstillbyggnaden om byggnadsnämnden anser att byggnadsarean redan är för stor, men resten borde inte vara något problem.
Sedan kan man hävda att ert hus inte behöver vara friliggande (det kravet gäller inte för hus byggd innan 1999) och att det därför är OK att komplementbyggnaden (garaget) är tillbyggd, men det känns som ett osäkert kort.
Bästa svaret
Och er tänkta fastighet har inte beteckningen e2 20?
Då får du bygga 20% av fastighetsarealen. Är tomten 1000m2 har du en byggrätt på 200 m2, sen får du såklart göra alla anmälningsåtgärder över det.H HAESTAREFINA skrev:
Som @Jeppenator påpekade så har fastigheten beteckningen e2 20 vilket anger att man får bygga 20% av fastighetsarealen. Tack för er input!
Hej Harry!harry73 skrev:
Detta innelägg är påväg att bli det bästa som hänt mig den senaste månaden, stämmer verkligen detta och var kan jag läsa mer om det? Se gärna mitt senaste inlägg ❤️
Vänligen,
Josef
