Hello!
Hittade ej passande kategori så den hamnade här....

Har tagit frammin fastighets/förättningskarta frånlantmäteriet och undrar över en del saker. Det står RM vid vissa gränspunkter vilket jag förstått står för Rör i Mark, och det stämmer med det rör jag hittar i sydöstra hörnet nere vid vägen. Där finns även siffror som jag inte vet vad de betyder så som 4.06.... och 9.09
Men det står även GRN på en hel del av punkterna, vad betyder detta? Är det en annan typ av markering än rör...och i så fall vad? En av punkterna har jag hittat och det är en gränssten med rött kryss uthugget i sig, uppe i nordöstra hörnet.

Sedan står det på kartan siffror liknande dessa: 1643.0........1697.0.....1743.9... vid varje gränspunkt står en sådan fraktion av siffror ( 5siffror vid varje punkt alltså) ..vad betyder dessa? Är de koordinater av något slag?
TIlläggas skall att kartan är från 1958 då avstyckning senast gjordes så jag undrar vad de använde för koordinatsystem då ? Se på kartan så ser ni vad jag menar.

• stor karta rossjo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GRN kanske står för just "GRänssteN", eftersom du hittat en?

När det gäller siffrorna/koordinaterna så _gissar_ jag att det är avstånd längs med (abskissa) och vinkelrätt (ordinata) mot den svagt streckade linjen. Exempel, en av gränspunkterna ligger 1658,0 m från nollpunkten (vad nu den kan tänkas vara, kanske något lokalt system?) och 2,0 m till höger (söder) om linjen. Nästa ligger 1691,0 m längs med linjen från nollpunkten (dvs ytterligare 33 m bort) och 21.1 m till höger om linjen.

Redigerat:
ok så om jag fattar dig rätt så menar du att den streckade linjen i överkant är någon sorts medianlinje mellan de två yttersta gränspunkterna som de andra måtten utgår ifrån och visar förskjutningen i sydlig riktning från densamma? Och de andra siffrorna är en längdskala som utgår från okänd nollpunkt?
Det skulle i så fall mena att tomten är 100 meter bred i översta läget 1643 - 1743 meter... och det kanske kan stämma om man kikar längst ner på kartan där det står ett längdmått på 70,7meter vad jag kan se?

Nästan. Jag menar att linjen jag pratar om går i östlig riktning igenom en punkt (som inte är en gränspunkt), som ligger vid 1643,0. Kanske är detta en stationspunkt där mätintstrumentet stått, vad vet jag? Det är INTE samma linje som den fetare streckade linjen uppe till höger (som du ser ligger den sista gränspunkten där 0,8 m till vänster (norr om) den tunna linjen.)
Avståndet 100 m är inte tomtens bredd, utan avståndet från "stationspunkten" eller vad vi ska kalla den, och den sista gränspunkten.

taget! Då greppar jag hur du menar :-)

Skall nog få klarhet i det oavsett till slut för jag skall köpa till 15-20m extra runt om hela tomten samt ta bort det där knasiga V-formade hacket i tomten. Priset för marken blir billigt då det inte är skog eller bruksmark och ägaren har ca 30 ha runt min tomt så han bryr sig inte om dessa futtiga metrar. Dyrare blir det då med lantmäteriets jobb förmodar jag då de skall göra om kartan och mäta om allt. Blir väl som alltid en rolig överraskning hur dyt det kan bli :-)

Största problemet är kanske den där samfällda vägen eller vad det nu kan vara, mellan del "3" och del "4". Där det står "samf. 5 m". Men en lantmätare kan säkert hjälpa dig att utreda om den måste vara kvar eller kan tas bort vid en ny förrättning.

Svaret på det är att den var samfällighet så länge en gammal loge stod kvar och stamfastigheten behövde access till den. Den är dock riven sedan många år tillbaka, och det står i förrättningsbrevet fr 1958 att samfälligheten gäller endast så länge logen finns kvar. Så det är inget problem som tur är :-)
Den är igenvuxen och det finns inte ens en väg kvar där för "byvägen" är omdragen och går nu nedanför min fastighet.
Skall förtydliga med... Jag skall inte köpa 15 meter runt om..utan utöka 15 meter i västlig samt 15 meter nordlig riktning...öst och sydgränser blir som idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.