Hej.

Söker hjälp med att tolka skatteverkets beräkningshjälp gällande bostadsförsäljning.
Jag fyller i lite siffror och och får då fram en summa i sluten men ingen av oss hemma kan tolka om den summan som vi får är inkluderat förra uppskovet samt skatten på det "nya" köpet.

Se bilderna

Skatteverkets beräkningshjälp för bostadsförsäljning med ifyllda siffror och "Räkna ut vinst/förlust" knappen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av Skatteverkets beräkningshjälp för bostadsförsäljning visande resultat och uppskovsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ser ju att uppskovet finns med i ” din vinst” och skatten är baserad på din vinst.

D Daniel 109 skrev:
Du ser ju att uppskovet finns med i ” din vinst” och skatten är baserad på din vinst.
Så du tolkar det som jag då att detta är totalt vad jag skall betala med mitt tidigare uppskov samt med vinsten på försäljningen?

Ja. "Total vinst" avser din (senaste) bostadsförsäljning, och "Din vinst" inkluderar tidigare uppskov, så beräknad skatt är för alltihop (22% av 906 000).

R RJMS skrev:
Ja. "Total vinst" avser din (senaste) bostadsförsäljning, och "Din vinst" inkluderar tidigare uppskov, så beräknad skatt är för alltihop (22% av 906 000).
Så i dessa 199 000kr så är uppskovet på 176 000kr inräknat?

Ja, det ska det vara, notera att uppskovet gäller för (tidigare) vinst och det som nu ska betalas är skatt på den vinsten också. Det finns också ?-tecken vid varje info-post, hovra över lämplig post så får du nog upp en förklaringsruta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.