Hej
Vi har beställt ett kök i vinkel. Mätte upp väggarna idag. Ena sidan 209 cm och den andra 190. Mätte hypotenusan till 289 cm. Enligt matteboken (pytagoras sats) så borde hypotenusan bli 282 cm. Det betyder att vinkeln är lite över 90 grader. Är detta en acceptabel avvikelse eller måste jag regla upp någon av väggarna. Är det någon med bättre mattekunskaper än mej som kan räkna ut vinkeln i hörnet med hjälp av mina siffror.
Huset byggt 1914 med rejäla plank/stockväggar. Jag har reglat upp med 22x70 bräder för att senare sätta gips på.

Åke A

Paul-Staffanstorp
Känns inte som du behöver bry dig om detta allt för mycket utan rättar detta genom att lägga bakom skåpen i samband med monteringen istället så att skåpen kommer i vinkel.
Det sneda brukar man sedan kunna trolla bort när man kaklar.

289-282 = 7 cm, "på snedden". Likformighet ger att det vinkelräta avståndet till väggen betecknat X kan tecknas 7/289 = X/209 => X=7*209/289=5, alternativt X=7*190/289=4,5.

Antingen låter du skåpen följa väggen och låter dem stå i mer än 90 graders vinkel. Gör du det så blir bänkskivorna i hörnet lite knepigare att få till.

Alternativt reglar du på den ena väggen och sätter nya skivor, så att du får ett 90-hörn. Jag håller nog på det alternativet. Att ta hand om 5 cm glipa på slutet låter jobbigt och så fort man bygger vidare på en stomme som är sned/vind så blir det så mycket jobbigare hela tiden sen när man måste ta hänsyn till det hela tiden.

Om du kan så se till att fixa så det blir 90 grader. Jag hade tyvärr inte utrymme att göra det och det blev lite problem med monteringen då. Visst, det gick hyfsat smidigt eftersom vi bara la passbitar bakom varje ny stomme som monterades eftersom avstånder växer bakom hela tiden. Svårt att inte montera köket i vinkel, jag kunde i alla fall inte göra det med mitt på grund av skåpen så skulle gått i varandra. Nu var jag inte med på hur din vägg vinklades, min vägg gick ut i vinkel så att säga,går väggen inåt så blir det lättare med montering. Med min vägg blev där i alla fall en glipa i ytterkant som fick täckas över med lite lister.

7 cm låter ganska mycket.Fördelat på två sidor 3,5 cm persida.
Ni säger att ni reglat upp för att sedan sätta gips.
Det låter som ni redan är på väg att regla upp men ej fått det i vinkel.
Är det så?
Iså fall hade jag köpt en stor skiva och använt denna som stor vinkelhake.Ett enkelt sätt att se var man befinner sig.

ikeahantverkaren skrev:
7 cm låter ganska mycket.Fördelat på två sidor 3,5 cm persida.
Ni säger att ni reglat upp för att sedan sätta gips.
Det låter som ni redan är på väg att regla upp men ej fått det i vinkel.
Är det så?
Iså fall hade jag köpt en stor skiva och använt denna som stor vinkelhake.Ett enkelt sätt att se var man befinner sig.
instämmer.
tok för mycket... har du då ej vägg mot kortsidorna så blir det springa mot vägg. för du måste vinkla ut bänkspåpen.
för att täcka detta får du isf ta en djupare frisida å klyva dit.

sen kan du få problem med att ej kalet+silikonet ej täcker springan till bänkskivan, ej innerhörnet utan längst ut alltså sista skåpet...

mvh
snickar estwing

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.