Först lite historik som man kan hoppa över ner till frågan: Jag är ganska ny husägare och vet inte så mycket men lär mig varje dag. Jag köpte en toalettstol från byggmax - billig c:a 2500:- . Efter c:a 1 år gick toalettsitsen sönder i själva "gångjärnen". Tänkte att det var bara ett måndagsexemplar - köpte då en ny av samma märke som även den gick sönder. Nu har jag förstått att det dels finns en massa olika toalettsitsar - en del är anpassade för specifika märken som Gustafsberg, IDO m.fl. Nåväl, jag köpte en toalettstol på Biltema, av annat märke med självstängade lock - den gick också sönder i själva gångjärnet. Den toalettstolen hade också andra egenskaper soms tällde till problem. Själva sitsen hade liksom klackar som låg mot toalettstolen. Därmed blev det en öppen springa mellan stol och sits. När man som man sitter ner och gör sina behov måste man hålla koll på vart de ädlare delarna är riktade annars blir det som hände hos mig. Det stänkte genom springan och ut på golvet. Inte roligt att städa efter detta.

Dags att leta ny sits men hur skulle jag veta vad som passade just min stol. . Jag gjorde en mall av papp av själva toalettringen och for ut att leta. Till slut hamnade jag hos Ahlsell (har företag så jag får handla där) och hittade till slut en stol som passade och som håller än (c:a 6 mån).

Nu till min egentliga kommentar och fråga: Varför gör man toalettstolar så korta - dvs mellan fram och bak så att en välvuxen/storvuxen herre inte får ordentligt med plats?

Människorna (både män och kvinnor) blir ju bara större och större - vore det inte lämpligt att då anpassa toalettstolarna efter det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.