pacman42 pacman42 skrev:
Om det är en IFÖ-stol så kanske skruven under spollocket måste dras åt, dvs där man kan stoppa in en blå spolstav.

Om denna rallar upp en aning (vilket den gör) så spolar inte toaletten färdigt och då får man urindoft. Jag hade detta problemet på bägge mina IFÖ-stolar och har nu lärt mig att man måste dra åt den ibland.

Det finns en tråd om detta här i forumet
("Grumligt vatten i toalett från IFÖ").
.
Tackar för detta tips! Visst, noterat att man måste hålla nere spolknappen för att få en ordentlig spolning på Ifö Sign som vi har ett par av. Man vänjer sig vid det mesta men nu fixade jag det på 2 minuter på den ena och man blir förvånad hur enkelt det kan vara. Återstår den andra som är i en annan fastighet men det är säkert exakt samma lösning där.

Sedan det där med grundproblemet i tråden: jo det finns en anledning att modernare toastolar kör med rimless i ökande utsträckning, det är inte så lätt att rengöra effektivt under kanten även om det går med litet ansträngning.

• Gilla
Nilla Gyllström
  • Laddar…
Magnus E K
H Harald Blåtumme skrev:
Tackar för detta tips! Visst, noterat att man måste hålla nere spolknappen för att få en ordentlig spolning på Ifö Sign som vi har ett par av. Man vänjer sig vid det mesta men nu fixade jag det på 2 minuter på den ena och man blir förvånad hur enkelt det kan vara.
2 minuter låter som ganska lång tid att hålla nere spolknappen. Men vad vet jag, har inte spolat en toa på normalt vis sen i mars.

Magnus E K Magnus E K skrev:
2 minuter låter som ganska lång tid att hålla nere spolknappen. Men vad vet jag, har inte spolat en toa på normalt vis sen i mars.
Haha... nej jag menade att det tog ca 2 minuter att fixa detta problem via en enkel justering - man skruvar åt den blå plastskruven med sin inre hex-fattning säg ett kvarts-halvt varv tills det blir stabilt. Resultatet blir att man slipper hålla nere knappen tills det spolat klart, det funkar som en vanlig toastolsspolning ska göra.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
R realdexter skrev:
Nu har jag rengjort toan under kanten. Kan säga att det var bland det j-e jag har sett. Precis tjockt med bruna avlagringar. Nu känns det blankt och lekte under kanten igen! Hoppas också på att lukten försvinner!!
Kan tillägga att jag även har en snålspolande IDO, fast med stor tank och håller man bara inne knappen tömmer man tanken effektivt.
Hej.
Nu när det har gått ”lite” tid, hjälpte rengöringen för att få bort lukten?
Vad använde de att rengöra med?
/Magnus

B Brygga skrev:
Hej.
Nu när det har gått ”lite” tid, hjälpte rengöringen för att få bort lukten?
Vad använde de att rengöra med?
/Magnus
Jag bytte toastol. Den nya luktar inte!!

• Gilla
Brygga
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.