Hustrun påstår att toalettstolen på hennes toa luktar kiss vid spolning. Toan är peantiskt städad och i stort sett bara hon använder den. Den är gissningsvis 15-20 år gammal.

Jag gissar att det kan vara silikonet mellan stol och golv som givit upp på vissa ställen. Hur ska man ta bort gammalt silikon och hur ska jag underbehandla innan jag lägger på nytt?

Om du drar med fingret under kanten i framkant lovar jag dig att du hittar urinsten. Köp typ kalkosal och pensla på i falsen. låt verka en stund och skölj sen.

• Gilla
realdexter
  • Laddar…
Tanter har en tendens att skälla på gubbar (och yngre) som står upp och pinkar för att det stänker, utan att närmare begrunda att det stänker när de pinkar med. fast på andra ställen.

• Gilla
Johanryd12345 och 5 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Om du drar med fingret under kanten i framkant lovar jag dig att du hittar urinsten. Köp typ kalkosal och pensla på i falsen. låt verka en stund och skölj sen.
Ska testa ditt knep imorgon!! Kan faktiskt vara så att det samlats urinsten för under kanten!!

• Gilla
Nilla Gyllström
  • Laddar…
A
Sittringen är också ofta "angripen" på toaletter som uteslutande använda av sittande. Nu tror jag inte att så är fallet här eftersom du skriver att den alltid är pedantiskt städad.

• Gilla
realdexter och 1 till
  • Laddar…
G
H hapazard skrev:
Tanter har en tendens att skälla på gubbar (och yngre) som står upp och pinkar för att det stänker, utan att närmare begrunda att det stänker när de pinkar med. fast på andra ställen.
Japp, framåt och uppåt.

Jag slår ett slag för slit o släng här. Eller i alla fall att den befintliga är avskriven. Köp en ny stol. De är ganska överkomliga i pris. Brukar också finnas förbeställningar för riktigt bra pris på blocket.

• Gilla
realdexter och 1 till
  • Laddar…
Om det är en IFÖ-stol så kanske skruven under spollocket måste dras åt, dvs där man kan stoppa in en blå spolstav.

Om denna rallar upp en aning (vilket den gör) så spolar inte toaletten färdigt och då får man urindoft. Jag hade detta problemet på bägge mina IFÖ-stolar och har nu lärt mig att man måste dra åt den ibland.

Det finns en tråd om detta här i forumet
("Grumligt vatten i toalett från IFÖ").
.

• Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
En i övrigt fungerande toastol är väl bara att göra ordentligt ren i alla kanter med ett bra avkalkningsmedel, billigare än att köpa ny.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Staffan (HBTQ och menssertifierad)
Hm, har du fortfarande mens? Fått för mig att du var äldre och borde passerat övergångsåldern. Men den kanske gått över?;)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
O olofh skrev:
Jag slår ett slag för slit o släng här. Eller i alla fall att den befintliga är avskriven. Köp en ny stol. De är ganska överkomliga i pris. Brukar också finnas förbeställningar för riktigt bra pris på blocket.
Tänkte faktiskt samma tanke när jag var ute och gick igår em. Det är faktiskt inte en oöverstiglig investering. Kollade lite på Bauhaus och Bygghemma, Ser ut som man får en helt ok stol för mellan 2000-2500 kr.

pacman42 pacman42 skrev:
Om det är en IFÖ-stol så kanske skruven under spollocket måste dras åt, dvs där man kan stoppa in en blå spolstav.

Om denna rallar upp en aning (vilket den gör) så spolar inte toaletten färdigt och då får man urindoft. Jag hade detta problemet på bägge mina IFÖ-stolar och har nu lärt mig att man måste dra åt den ibland.

Det finns en tråd om detta här i forumet
("Grumligt vatten i toalett från IFÖ").
.
Just denna är ingen sådan, men jag tar till mig tipset, har en sådan på "min" toa. Den lutar dock inte i nuläget.

Staffans2000
Certfierad! Jag har ett rörläggarcertifikat också. Men det betyder inte att jag gängar i ett, eller att jag är en rördel.

För övrigt anser jag att rengöring är att föredra, framför utbyte.
Det är inte så att damen känner avloppslukt från en otät skarv mellan wc och avloppet istället?

Staffan

• Gilla
realdexter
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Certfierad! Jag har ett rörläggarcertifikat också. Men det betyder inte att jag gängar i ett, eller att jag är en rördel.

För övrigt anser jag att rengöring är att föredra, framför utbyte.
Det är inte så att damen känner avloppslukt från en otät skarv mellan wc och avloppet istället?

Staffan
Jag vill minnas att det var min min utgångsfråga och bad om tips hur man åtgärdar det enklast.
Fast just nu lutar det mest åt en ny stol

Om det är en såpass gammal holk så har du kanske en rejäl tank på den? Släng inte ut den och köp någon modern snålspolande helvetesholk istället! Renovera/rengör då hellre.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag rengjort toan under kanten. Kan säga att det var bland det j-e jag har sett. Precis tjockt med bruna avlagringar. Nu känns det blankt och lekte under kanten igen! Hoppas också på att lukten försvinner!!
Kan tillägga att jag även har en snålspolande IDO, fast med stor tank och håller man bara inne knappen tömmer man tanken effektivt.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.