Hej alla!

Vi har precis flyttat in till ett nyckelfärdigt villa och vi inte är så nöjd med placeringen av toaletterna.

Jag har varit i Sverige 2,5 år nu så undra om jag kan få lite hjälp att hitta regler om hur nära toaletten kan vara till duschväggen/kommoden?

I ett badrum(PL1) har vi 9,5cm på höger sidan av toaletten till man träffa duschväggen. Man träffa duschväggen med knä när man använda den och om en man ville kissa, has skulle behöver att står offset till vänster så han träffa inte duschväggen med höger axeln.

I andra badrummet(PL2) har vi 12cm på vänster sidan till kommoden och man kan inte ta toalettpapper från hållaren utan vara en gymnast..

Har bifogat några bilder att hjälpa er förstår min brytande svenska.. förlåt!

Jag är jättetacksam för alla hjälpen för att det finns många svårt nya ord och känner jag att varje gång jag googla få jag fel svara och inte alls vad jag letar efter :(

Mvh K

• Toalett med litet utrymme till höger om knät nära duschväggen, och en toalettpappershållare till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalett i badrum med trångt utrymme mellan toalettstol, vägg och pappershållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Minst ett badrum i huset måste uppfylla tillgänglighetskraven, men det borde kommunen har kontrollerat innan huset blev godkänt att flytta in i. Testa att söka på "tillgänglighet badrum" för exempel på hur det ska se ut.

Toaletten i första bilden (PL1) kanske kan vridas lite för att det ska bli bättre?

• Gilla
KKRN
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
På den översta ser jag inte problemet för hur ofta används duschen när toalettstolen används....'Vik in dörren mot hörnan och där är hur mycket plats som helst.

På den andra så, javisst... med facit på hand kunde den ju hamnat närmre badkaret :dizzy:

• Gilla
KKRN
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Hej!

Minst ett badrum i huset måste uppfylla tillgänglighetskraven, men det borde kommunen har kontrollerat innan huset blev godkänt att flytta in i. Testa att söka på "tillgänglighet badrum" för exempel på hur det ska se ut.

Toaletten i första bilden (PL1) kanske kan vridas lite för att det ska bli bättre?
Hej!

Jag ska försöka att söka "tillgänglighet badrum" Tack Byggmarodören!

Kan fråga tjejen och ser om hon ska gå på den ide! :)

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
På den översta ser jag inte problemet för hur ofta används duschen när toalettstolen används....'Vik in dörren mot hörnan och där är hur mycket plats som helst.

På den andra så, javisst... med facit på hand kunde den ju hamnat närmre badkaret :dizzy:
Hej Paul,

Tack för ditt svar!

Problemet med duschvägg är att den går inte att vik in dörren mot hörnan. Känns det som det finns fjädrar på varje sida som dra ut duschväggen igen till ursprunglig positionen. Den kanske går att justera och skulle egentligen lösa felet problemet på första bilden.

Innan vi flyttat in, pratade jag med nån som jobbade i badrummet och han sagt att den går inte att flytta toaletten närmare till badkar för att det kommer att vara nån form of duschvägg på den.. men om man jämför med första bilden det känns lite konstigt för att första bilden har varit installerat så nära varandra.

Mvh K

• Gilla
GoC
  • Laddar…
En "nödlösning" är väl att sätta en excenter för stolen!? då kan man flytta lite grann i alla fall, ser ingen annan lösning
https://www.purus.se/produkter/excentrisk/
Klantig planering av badrummet iaf!

• Gilla
KKRN
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
KKRN KKRN skrev:
Problemet med duschvägg är att den går inte att vik in dörren mot hörnan. Känns det som det finns fjädrar på varje sida som dra ut duschväggen igen till ursprunglig positionen. Den kanske går att justera och skulle egentligen lösa felet problemet på första bilden.
Då är den felmonterad för de ska kunna bli inne i hörnan när inte duschen används och då är ju problemet löst.
Brukar finnas små justerskruvar längst ner vid gångjärnet.

KKRN KKRN skrev:
går inte att flytta toaletten närmare till badkar för att det kommer att vara nån form of duschvägg på den..
Dålig ursäkt bara men svårt att flytta när avloppet är där det är... excenter är den enda lösningen då men det ger bara några centimeter.

• Gilla
KKRN
  • Laddar…
Har pratade med byggaren nu han säga att den ser trångt ut.. återkommer med en förslag eller lösning.

KKRN KKRN skrev:
Har pratade med byggaren nu han säga att den ser trångt ut.. återkommer med en förslag eller lösning.
Hur löste ni problemet ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.