6 290 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Toalettdörrlås
Vi håller på och bygger badrum och som dörr sitter det en gammal dörr med ett gammalt lås i som man inte kan sätta ett toalettdörrlås i så jag tänkte att det borde finnas ett separat lås för det. Ett lås med vred på insidan och en skylt på utsidan som visar att det är upptaget borde ju finnas eller kanske ett skjutlås på insidan med nån typ av visning på utsidan. Jag har inte hittat nåt som skulle funka så nu provar jag om det är nån här som har några idéer hur man skulle kunna göra?
Jag hade motsatt problem, en fin spegeldörr som var nerhyvlad och påspikad masonite. Det gamla låset hade av någon anledning monterats ur samt ett separat vred (som inte heller fungerade, det satt en hasp på insidan...) hade borrats och monterats in ovan sjuttiotalslåset.
Jag har för mig jag satte in ett FAS 40. Det är knappast aktuellt för dig men på hemsidan hittar du flera separata vred som kan passa...
Jag har för mig jag satte in ett FAS 40. Det är knappast aktuellt för dig men på hemsidan hittar du flera separata vred som kan passa...
Hade samma problem.
Bor i en lägenhet från 30-talet och hade ett badrumslås som bara låstes med nyckel. Var iväg till låssmeden som kliade sig i skallen, bläddrade i sin katalog och inte kom fram till annat än ett nytt likadant lås med nyckel. Smått irriterad åkte jag istället hem och gick igenom varenda måttskiss som ASSA hade på sin hemsida och hittade en egen lösning.
Hursomhelst, idag sitter det ett ASSA 565 modullås i dörren som funkar med det toalettvred jag ville ha. Det funkade i höjd och djup jämfört med det låshus som satt där tidigare och, efter att filat lite med en rasp, även i bredd.
(Skulle kanske ha funkat att skruva dit ett vanligt innerdörrlås. Men vad som avgjorde var att modullås har ett större dorndjup.)
Bor i en lägenhet från 30-talet och hade ett badrumslås som bara låstes med nyckel. Var iväg till låssmeden som kliade sig i skallen, bläddrade i sin katalog och inte kom fram till annat än ett nytt likadant lås med nyckel. Smått irriterad åkte jag istället hem och gick igenom varenda måttskiss som ASSA hade på sin hemsida och hittade en egen lösning.
Hursomhelst, idag sitter det ett ASSA 565 modullås i dörren som funkar med det toalettvred jag ville ha. Det funkade i höjd och djup jämfört med det låshus som satt där tidigare och, efter att filat lite med en rasp, även i bredd.
(Skulle kanske ha funkat att skruva dit ett vanligt innerdörrlås. Men vad som avgjorde var att modullås har ett större dorndjup.)
Produkter som diskuteras: "ASSA 565"
Låshus 565 Assa
För ytter- och innerdörrar
857 kr inkl moms
Läs mer
Fast om det bara är separat låsvred du är ute efter...
Googla på "bathroom door deadbolt" eller "bathroom door bolt" så hittar du t.ex. den här:
http://designerhandle.co.uk/Door-Lo...with-Thumb-Turn-&-Indicator/product_info.html
Googla på "bathroom door deadbolt" eller "bathroom door bolt" så hittar du t.ex. den här:
http://designerhandle.co.uk/Door-Lo...with-Thumb-Turn-&-Indicator/product_info.html
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden