Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med avloppsröret till toalett, ska man bara låta en slätände sticka upp?
Eller man ska sätta något annat rör?
Jag behöver eventuellt flytta in toaletten någon cm senare, om det spelar någon roll, har ett väldigt litet badrum.
Där sitter en muff någon cm ner, har gjort som så att jag flytspacklat och sen knackat fram det, så därför det ser ut som det gör nu.
Mvh Julius
Eller man ska sätta något annat rör?
Jag behöver eventuellt flytta in toaletten någon cm senare, om det spelar någon roll, har ett väldigt litet badrum.
Där sitter en muff någon cm ner, har gjort som så att jag flytspacklat och sen knackat fram det, så därför det ser ut som det gör nu.
Mvh Julius
Toan passar inte in i ett vanligt 110mm rör så någonting måste du göra. Behöver du flytta så är väl en excentrisk wc stos lämplig t ex jafo gas wc 30 som är den enda jag kan namnet på men det finns flera olika med olika mycket sidodragning.
Muff kan man väl sätta på slätände, tror det satt det innan, men frågan är om man kan sätta någon excentrisk stos på den?Rickard. skrev:
Toalettanslutningsr är ett jäkla elände, men har du slätände 5-6 cm ner passar de flesta stosarna. Finns stosar från en mängd tillverkare.
Tänk också på höjden så toastolsröret kan komma tillräckligt långt ner, det sitter en kant/fläns en bit ner i stosarna nämligen och ser man inte upp så ”rider” stolen på flänsen. (Dvs den går inte tillräckligt långt ner)
Skaffa den toastol du tänkt dig och mät och ”torrpassa” innan du gjuter/flyter så du är helt säker på att du får ihop det är mitt stalltips.
Har ofrivilligt mycket kunskap i ämnet efter att ha renoverat ett badrum där det kom upp en muff där något smartarsle dessutom tagit bort tätningsgummiringen. Har därför pratat med i princip alla tillverkare av stosar i hela landet om nästan alla deras olika modeller samt två-tre erfarna rörmokare om ämnet.
I mitt fall slutade det med en moddad tätring från annan avloppsmuff i kombination med avloppskitt, en stos från faluplast (om jag minns rätt) och att kapa av ett par cm på porslinsröret på toastolen.
Hade minst ett par sammanbrott innan jag fick ihop eländet.
Men du har bättre förutsättningar 👍.
Tänk också på höjden så toastolsröret kan komma tillräckligt långt ner, det sitter en kant/fläns en bit ner i stosarna nämligen och ser man inte upp så ”rider” stolen på flänsen. (Dvs den går inte tillräckligt långt ner)
Skaffa den toastol du tänkt dig och mät och ”torrpassa” innan du gjuter/flyter så du är helt säker på att du får ihop det är mitt stalltips.
Har ofrivilligt mycket kunskap i ämnet efter att ha renoverat ett badrum där det kom upp en muff där något smartarsle dessutom tagit bort tätningsgummiringen. Har därför pratat med i princip alla tillverkare av stosar i hela landet om nästan alla deras olika modeller samt två-tre erfarna rörmokare om ämnet.
I mitt fall slutade det med en moddad tätring från annan avloppsmuff i kombination med avloppskitt, en stos från faluplast (om jag minns rätt) och att kapa av ett par cm på porslinsröret på toastolen.
Redigerat:
Passar inte toastolen på ett 110-rör? Varför inte, vad passar det på?Rickard. skrev:
Den du visar är ju 102mm i anslutningen. Den bör väl ändå gå i ett 110-rör. Jag har aldrig sett att man använt annan storlek på röret till toalett. Vilken storlek har du använt?Rickard. skrev:
Jag har använt 110mm rör OCH en wc stos eller en WC anslutning.A AG A skrev:
Googlade och pipelifes rör är 3.4mm tjocka så det blir nog svårt. Moderna ljuddämpande är över 5mm så där finns det inte en chans.
Tack för tipset. Du verkar vara insatt i ämnet👍 Mycket väl utförligt svar.mexitegel skrev:
Toalettanslutningsr är ett jäkla elände, men har du slätände 5-6 cm ner passar de flesta stosarna. Finns stosar från en mängd tillverkare.
Då får jag göra som så att jag först skaffa toalettstolen, sen anpassa den efter det.
Nu när du skrev det, det var nog det den gamla gjorde, när man satt på den så kände man att man kunde vricka den lite i sidled.
Jag fick toalettstolen utbytt för ca 10 år sedan, man han som gjorde jobbet fick den nog inte helt korrekt isatt.
Nu efterhand förstår jag inte riktigt varför jag fick den bytt, för tror inte det var något fel på den som satt, bara att den vara lite skabbig, men efter bytet var det svårt och får ner skiten, förmodligen för att spolmängden var mycket mindre.
Ångra att jag bytt den sen.
Den som satt där nu sist, är trasig av någon oklar anledning, är av billigare modell.. Men blir nog en likadan, den höll ju ett antal år.
Min verkar passa direkt i ett 110mm rör, behövs någon muff då?Rickard. skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Nuförtiden kör man bara slätrör upp ur golv och sen använder man en anslutning mellan toa och rör och de finns i alla möjliga varianter.
Förr var det vanligare med en klassisk WC anslutning med gummimuff men där måste man ha lite framförhållning med mått och liknande och kommer de för djupt så blir det krångligt......
Kör man slätrör så kan man gå upp ett par dm med rör. Sen när golvet är klart med golvvärme och flytspackel och allt vad det nu är så kapar man bara röret och monterar resten. Mycket enklare.
Förr var det vanligare med en klassisk WC anslutning med gummimuff men där måste man ha lite framförhållning med mått och liknande och kommer de för djupt så blir det krångligt......
Kör man slätrör så kan man gå upp ett par dm med rör. Sen när golvet är klart med golvvärme och flytspackel och allt vad det nu är så kapar man bara röret och monterar resten. Mycket enklare.