Vi har skaffat oss ett gammalt fint sekelskifteshus som vi ska ha som permanentbostad. Det finns en hel del arbete att göra på detta hus, och först och främst måste vi få in en toalett eftersom det idag är utedass.

Bakgrunden är att området detaljplaneras, så några tillstånd för enskilda avlopp ges inte ut. Detaljplanen ska vara klar om ett år, så fram till dess (och sannolikt ett tag till innan kommunalt V/A dras in) måste vi ha någon annan toalettlösning.

Just nu ligger Eco-Dry föreslagen: http://www.wostman.se/index.php/sv/produkter/toaletter/ecodry
Tanken är då att ha behållaren i torpargrunden och tömma den någon gång per kvartal i ett hushåll om två vuxna och en 3 mån (han går sällan på toa).

Så, synpunkter på denna lösning? Någon som använder idag? Hur hanterar ni latrin/urinet? Det fasta kan ju komposteras på ett hyfsat smidigt sätt, men urinen ska man väl helst sprida i små mängder, vilket känns meckigt...

Kolla lite nogrannt hur det ligger till med detaljplanen, när det är ett år kvar så finns det en tendens att det är ett år kvar i 5- 6 år, sedan blir det 6 månader kvar i ett par år till.

hempularen skrev:
Kolla lite nogrannt hur det ligger till med detaljplanen, när det är ett år kvar så finns det en tendens att det är ett år kvar i 5- 6 år, sedan blir det 6 månader kvar i ett par år till.
Ja, jag är livrädd att det kan bli så! Det finns nämligen en näringsverksamhet som måste flyttas, och mig veterligen så har de inte fixat något annat till dem än... Men när jag pratade med kommunen i förra veckan så sa de att "det låg enligt tidsplanen"... Vad det nu är värt...

en såndär el kem toa då? vet inte vad dom heter
tror dom bränner upp skiten :)

Det blir väldigt ofta att tömma urindunken kan jag säga. Har du funderat på förbränningstoa? Rätt dyr i inköp och även i drift men jäkligt bekväm. Tömma askbehållaren 2-4 ggr per månad och då är det inte nån stor hög utan kanske en halvliter aska.

Kem-toa vet jag inte vad det är, eller menar du också förbränningstoa?

Vi var inne på förbränningstoa också först, men det blir så mycket pengar för något man har (förhoppningsvis) så kort tid. Och sen låter det ju rätt dyrt i drift, drygt 1kWh per användning om jag minns rätt?
Ja urintömningen känns som det stora problemet. Hade det varit lätt att komma åt så hade det nog inte känts så jobbigt, men luckan till krypgrunden är i helt fel ände så man måste ta sig under hela huset. Ska man göra det en gång i veckan så känns det föga lockande... Att tömma det fasta en gång per kvartal känns ok, men urinet som sagt, det är problemet... Möjligen kan man dra urinslangen via ett ventialtionshål i stengrunden och ha dunken utanför. Inbyggd i någon sorts snyggare låda så kanske det kan vara en vettig lösning?

Vi har en sådan toalett på vårt lantställe, det funkar helt ok, men det bör som sagt vara hyfsat enkelt åtkomligt för främst urintömningen. Använder du spolfunktionen så fylls en 20-liters dunk tämligen snabbt. Den fasta delen är inga problem att hantera, men du måste ha tillstånd till latrinkompostering av kommunen (brukar iofs inte vara något problem).

/fth

fth skrev:
Vi har en sådan toalett på vårt lantställe, det funkar helt ok, men det bör som sagt vara hyfsat enkelt åtkomligt för främst urintömningen. Använder du spolfunktionen så fylls en 20-liters dunk tämligen snabbt. Den fasta delen är inga problem att hantera, men du måste ha tillstånd till latrinkompostering av kommunen (brukar iofs inte vara något problem).

/fth
Ok. Hur snabbt är det på ett ungefär? Och på hur många personer?

Vad gör ni med urinet sen? Sprider? Ska visst vara hejdundrande bra gödning om man späder det rätt...

En tanke, vad gör man vintertid? Fryser det i tanken om det står under huset?

Jag har inte fört någon statistik på det... :-)

Men vi är fem personer, två vuxna och tre barn, med gäster då och då. På sommaren är vi på landet mest hela tiden, resten av året kanske varannan helg.

Urinen skall spädas mellan 1-3 och 1-10 beroende på vem man frågar, och ja, det är utmärkt gödning (mycket kväve). Det går även bra att "vattna" komposten med urin, framför allt om du har torvströ el dyl där som kan ta upp mycket kväve.

Jag har tunnan och dunken lätt åtkomlig, så det har inte kännts betungande ännu, blir det jobbigt i längden så bygger jag någon form av automatisk lösning för urinen.

Wostman har ju också vacuum-toaletter, du kanske skall titta på dessa? Rätt mycket dyrare och även krångligare installation, men färre manuella handgrepp för underhåll och drift.

/fth

G
Hur håller man en sådan toa ren? Var ju ingen spolning i nr2 hålet. Det blir inte lätt bruna spår man måste torka manuellt?

Vi har en sådan här på vårt torp. Funkar helt OK. Eftersom det är på landet och lite enskilt så leder vi helt sonika ut vårt nummer ett till ett dike vid tomtkanten, men finns även med uppsamlare tror jag. Den är ju ganska billig också.

Gnor skrev:
Hur håller man en sådan toa ren? Var ju ingen spolning i nr2 hålet. Det blir inte lätt bruna spår man måste torka manuellt?
Inte farligt alls faktiskt, mest efter ungarna som ibland inte "centrerar" korrekt innan leverans. Porslinet i stolen övergår ju tidigt i nedfallsröret av svart plast, där syns inga ev spår alls.

De spår som uppstår på porslinet måste dock avlägsnas manuellt, det är korrekt, men jag upplever inte rengöringen som speciellt annorlunda än den av vår vanliga WC hemma...

/fth

bonnier skrev:
Vi har en sådan här på vårt torp. Funkar helt OK. Eftersom det är på landet och lite enskilt så leder vi helt sonika ut vårt nummer ett till ett dike vid tomtkanten, men finns även med uppsamlare tror jag. Den är ju ganska billig också.
Den största skillnaden med Eco-Dry är just materialet (porslin), alla toalettlösningar av plast går bort tycker jag...

Deras tillbehör "ejektortank" verkar dock rätt smart, den tror jag kanske att jag köper om/när hanteringen av urin blir för jobbig.

/fth

fth skrev:
Den största skillnaden med Eco-Dry är just materialet (porslin), alla toalettlösningar av plast går bort tycker jag...

Deras tillbehör "ejektortank" verkar dock rätt smart, den tror jag kanske att jag köper om/när hanteringen av urin blir för jobbig.

/fth
Jag tolkade TS först som att det var en temporär (billig) lösning han/hon ville ha, nu när jag läser det igen så kanske det inte är så temporärt som jag först trodde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.