Jag har en stor 2 plansvilla med källare som är sutturäng.

Jag har dränerat runt huset, med va jag anser bra nivå på dräneringen (under plattan) och isolerat. Från att ha väldigt fuktigt har nu miljön blivit bra.

Huset står på gammal sjöbotten/lera.

Jag håller på att inreda källaren och har isolerat av golvet och gjutit nytt golv som sedan ska klinkras.

Nu till problemet som jag skulle behöva hjälp med !

Det som nu ska bli en toa med dusch består en vägg av murstocken som förmodligen ligger under plattan och efter att ha rivit befintlig puts på den inser jag att den fortfarande är fuktig. Vilket syns tydligt på bilden.

Har någon ett bra förslag på att lösa detta problem ?

Jag går i tankarna om att göra en lokal pumpgrop på andra sidan murstocken i hopp om att få bort vattnet.

Samtidigt rädd att säkna grundvattnet för mycket vilket inte ska vara bra vad jag förstår.

Uppskattar alla möjliga lösningar !

• 20260830_205605.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade pausat både ytskikt och pumpgrop tills någon fastställt var fukten faktiskt kommer ifrån. Be en oberoende fukt- eller grundsakkunnig dokumentera mätvärden och lämna en skriftlig orsaks- och åtgärdsbedömning, så att ni inte bygger in problemet eller sänker vattnet på chans.

Jaa fukten kommer från marken iom murstocken ligger lägre än plattan.

Då är det ännu viktigare vad firman skriver innan de börjar. Fråga rakt ut vilka fuktvärden de kräver av murstocken för att de ska ta ansvar för tätskiktet, och be om svaret skriftligt. En näringsidkare har enligt 6 § konsumenttjänstlagen skyldighet att avråda från en tjänst som inte kan anses vara till rimlig nytta för dig, och struntar de i det kan de enligt 7 § förlora rätten till betalning. Ett skriftligt underlagskrav är det som gör den regeln användbar.

Jag förstår vad du menar och bra tips! 👍

Dock är det jag som gör allt jobb här och jag som måste lösa problemen🫥 därav jag frågar här om ideer.

Just nu lutar det åt en lokal pumpgrop alt bygga en ram i rostfritt att komma ut från muren med ventilation bakom

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.