går det på NÅTT sätt gå från ink. TN-S till ett TN-C efter huvudcentralen?
eller där finns inga undantag?

Ex om man har en ny HC och ny ink.(5ledare) men gammal 4 ledare till UC, samt gammal UC.

Nej.

Man kan gå från TN-S till TN-C via en isolationstransformator + lokalt jordtag för sekundärsidan. Då bygger man ett "nytt" TN-C-system på sekundärsidan.

Det här används ibland för att ordna jordning av avbrottsfri kraft där man vill ha en lokal jordning och lokal nolla oberoende av den matande anslutningen.

Varför vill du gå över från TN-S till TN-C?

Som vanligt kan man läsa bibeln som fan läser den.
OM du har separeringen i mätarskåpet och skilda N och PE in till centralen och därifrån vill gå vidare till en UC med 4 ledare så kan man koppla ihop N och PE till PEN mellan mätarskåpet och centralen. Ofta blir då PEN 12 mm2 vilket är mer än godkänt.

Detta förutsätter att det är 4-ledarsystem till mätarskåpet.

Protte

prototypen skrev:
Detta förutsätter att det är 4-ledarsystem till mätarskåpet.

Protte
Japp.

Och är det 5-ledare till mätarskåpet så får man backa ett steg till men då blir det nog protest från nätföretaget.

(hur vanligt är det med 5-ledarsystem numera)

Protte

Tandberg skrev:
går det på NÅTT sätt gå från ink. TN-S till ett TN-C efter huvudcentralen?
eller där finns inga undantag?

Ex om man har en ny HC och ny ink.(5ledare) men gammal 4 ledare till UC, samt gammal UC.
Du kan koppla om inkommande TNS så de blir TNC.. lägga ihop nolla/jord och dra några varv PEN-tejp på den.. (i båda ändarna helst då)

Vet inte om detta är helt rätt reglelmässigt dock :)

Får inte gå från TN-S till TN-C.

Jag fattar det som där ligger en gammal 4-ledarkabel mellan HC och UC?
I så fall funns möjligheten att dra jorden separat bredvid matarkabel typ MK. Hellre det än att ändra om till TN-C i huvudcentralen.

• Gilla
Tattwis
  • Laddar…
Om en kund går från TN-S till TN-C och det blir fel på skyddsjorden får resten av kunderna nollan i höljet på sina apparater. Har man då en belastning mellan nolla och fas så lär nollan inte ligga så nära jord.. Får hoppas sådan koppling är otillåten.

Däremot kanske man kan använda nollan som PEN till apparater som endast har 4-ledarsystem?

Har jord och nolla förbindning i transformatorstationen oavsett om man matar ut en 5 ledare eller 4 ledare därifrån? (intresse bara)

Japp, exatemente så är det.

Protte

spinout skrev:
Får inte gå från TN-S till TN-C.

Jag fattar det som där ligger en gammal 4-ledarkabel mellan HC och UC?
I så fall funns möjligheten att dra jorden separat bredvid matarkabel typ MK. Hellre det än att ändra om till TN-C i huvudcentralen.
Jag får bara hoppas att Umeå Energi inte kommer på att de ska byta till 5-ledare, jag har åtminstone 150 m nedgrävd kabel (och en del klammrad innomhus) och att lägga en MK bredvid...... nja.

Protte

prototypen skrev:
Jag får bara hoppas att Umeå Energi inte kommer på att de ska byta till 5-ledare, jag har åtminstone 150 m nedgrävd kabel (och en del klammrad innomhus) och att lägga en MK bredvid...... nja.

Protte
Reglerna är ju inte retroaktiva i det avseendet iaf som tur är.

Det är upp till installatören att bestämma om servisen ska kopplas TNS eller TNC. Det anges på för/färdiganmälan. Det är heller ingen stor grej att bygla till TNC i mätarskåpet om man råkar hitta en 4-ledare som man vill använda. Bara man kontaktar närägaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.