Lennart Degerblom skrev:
Nja, eller njo...
Vid ännu mera eftertanke är både huvudsäkringar och elmätare plomberade och de ursprungliga 16 mm2 får nog sitta och fördelas i en kapsling med fördelningsplint.
Plomberingen är ju inget problem. Den klipper din elektriker och sedan skickar han en anmälan till nätägaren så kommer de och gör en ny plombering.

Vi klipper plomberingar hela tiden.

Lennart Degerblom skrev:
Nja, eller njo...
Vid ännu mera eftertanke är både huvudsäkringar och elmätare plomberade och de ursprungliga 16 mm2 får nog sitta och fördelas i en kapsling med fördelningsplint.
Nu har du redan fått svar på bättre idéer, men om du verkligen inte vill bryta plomberingen så sätt en plint strax invid mätaren och se till att din 5*6mm2-kabel är såpass lång att den lätt kan dras om så att du slipper plinten.

Utgående plint brukar väl inte vara plomberad!?

om den inte ingår i en helt plomberad mätartavla?

De "kompletta" tavlor jag sett har varit helt plomberade (eller i utförande med möjlighet till plombering)

Det stämmer att även utgången på elmätaren kan sitta under plomberingen. Det brukar heller inte vara lämpligt att klämma in flera kablar i plinten så en fördelningsplint är oftast att rekommendera. Speciellt med femledare kan det bli trångt för nolledare och PE - glappande nolla kan bli riktigt farligt!

Sant, och glappande inkommande PE till en plint är än värre...

En lite åldrad tråd som tas i bruk igen...

TN-C till TN-S i avgreningsplint var funderingen.

Jag hittade denna plint från Malmbergs (jo, jag vet att alla på forumet inte väljer Malmbergs i första hand) och den har separat PE- och N-plint. Innebär det att inkommande PEN ska kopplas till PE och att man byglar mellan PE- och N-plinten på fyrledarsidan så att man kan koppla in femledarna på andra sidan?

Jag har inte erfarenhet av Malmbergs version, men väl EKS525 som är en utmärkt plint som tillåter många ledare av olika slag.

Du kan koppla PE-N precis som du skriver.

Bra att veta är att bygeln ska vara blå (i den mån den har någon färg alls, jag antar att det blir en bygel med vanlig RK)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.