610 läst ·
3 svar
610 läst
3 svar
Tjutande elektronik
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jag har en Heos-ljudlimpa till tv:n…. Den är några år gammal, antagligen närmare 10 år eller mer… men har funkat fint för oss… Den ger bättre bas och bättre ljud än tvns ordinarie ljud…
Det sista har den börjat tjuta när man startar den… det är ett ganska högfrekvent ljud som lite försvinner in i det vanliga ljudet, men tänker man på det så hörs det hela tiden…. Är det någon idé att plocka isär och ”dammsuga” eller vad är det som kan tänkas låta?
…..Förr gillade jag att skruva, - numera vill jag bara att saker ska funka…..
Det sista har den börjat tjuta när man startar den… det är ett ganska högfrekvent ljud som lite försvinner in i det vanliga ljudet, men tänker man på det så hörs det hela tiden…. Är det någon idé att plocka isär och ”dammsuga” eller vad är det som kan tänkas låta?
…..Förr gillade jag att skruva, - numera vill jag bara att saker ska funka…..
Det som börja pipa och vissla kommer förmodligen från switchade nättagregat och en faktor som kan göra att det blir arbetsmoder/cykler i switchningen som börja genererar frekvenser inom hörbar område är det klassiska med torkade elektrolykondensatorer, och din är tillräckligt gammal för att man skall börja misstänka något sådant.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Ja, det låter så rimligt som något…
Är det inget att göra åt då?
Är det inget att göra åt då?
Klicka här för att svara