7 868 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Tjocklek platta
200 mm brukar vara den minsta standardtjockleken för voten (kantbalken). Om du menar exakt hur tunn den kan vara innan den brister måste man nog lämna det till någon betongexpert som får räkna på det specifika fallet.
Säljaren på Mellby rekommenderade mig att göra kantbalken 300-400 mm, och plattan i övrigt 100 mm. Tyckte definitivt att detta kändes som overkill, och har för mig att inte heller kantbalken till husplattan är så tjock i kanterna.andersmc skrev:
Någon som har direkt erfarenhet av detta, dvs vad händer om man frångår deras rekommendation (där de säkerligen använder hängsle och livrem för att ha ryggen fri), och gör en tunnare kantbalk - som sedan inte håller?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Om DU frågår en rekommendation på eget bevåg så kommer ju du få stå för konsekvenserna såklartDon_Tom skrev:
Det finns ju inte någon som vill ta på sig ansvar för något som ngn annan gör när dom inte följer instruktionerna ens ...
/K
Vi hade 300 tjockt och 400 eller 600 brett på våra kantbalkar för ett tvåvåningshus med källare. (100 mm platta, precis som säljaren på Mellby sa.) 600 var efter rekommendation från en geolog på grund av att marken var lerig. Varför snåla på detta? Om ändå betongbilen är där är det väl fråga om max någon tusenlapp för att få vettiga dimensioner på balkarna.
Den rekommenderade bredden är 200mm.pinebar skrev:Vi hade 300 tjockt och 400 eller 600 brett på våra kantbalkar för ett tvåvåningshus med källare. (100 mm platta, precis som säljaren på Mellby sa.) 600 var efter rekommendation från en geolog på grund av att marken var lerig. Varför snåla på detta? Om ändå betongbilen är där är det väl fråga om max någon tusenlapp för att få vettiga dimensioner på balkarna.
Men det verkar inte realistiskt att jämföra lasterna på kantelementen melln ett tvåvåningshus med källare och en carport. Satsar nog trots allt på 300 mm kantelement - om jag skulle få för mig att bygga på ett par-tre våningar i framtiden....
Klicka här för att svara