11 669 läst ·
14 svar
12k läst
14 svar
Tjocklek på reglar för mellanväggar?
Ska sätta upp mellanväggar på ovanvåningen och undrar vilken tjocklek man ska välja på reglarna.
Brukar man inte köra med 45x45 reglar? eller ska man gå upp till 45x70?
(Kommer att isolera mellanväggarna)
Brukar man inte köra med 45x45 reglar? eller ska man gå upp till 45x70?
(Kommer att isolera mellanväggarna)
Jag fick rådet att köra på 45x70. Fördelarna är stabilitet och att risken för att böjda reglar ger en skev vägg blir mindre.
Jag tänker mig 45x70 för ej bärande innerväggar.
Har egentligen inga andra skäl än att det känns som en lagom kompromiss av stadga och väggtjocklek.
En fördel kan förresten vara plats för eldosor. Jag kommer köra med OSB+13mm gips på varje sida. Då kanske det ryms två apparatdosor rygg mot rygg på samma ställe, men varsin sida ...? Ryms nog inte med 45 regel.
Har egentligen inga andra skäl än att det känns som en lagom kompromiss av stadga och väggtjocklek.
En fördel kan förresten vara plats för eldosor. Jag kommer köra med OSB+13mm gips på varje sida. Då kanske det ryms två apparatdosor rygg mot rygg på samma ställe, men varsin sida ...? Ryms nog inte med 45 regel.
Apparatdosorna är 50 mm hög. Har "not och spånt " så man kan trycka ihop dem, inte bara sätta dom under eller bredvid varandra utan även vända dem mot var sitt rum. De bygger då 70 mm och platsar då i en vägg med 45 mm regel + 2 gips.
Dock torde 45 mm regel i innervägg inte vara så mycket att hurra för ur ljudisoleringssynpunkt. Enklare dörrar med karm finns även med 70 mm karm.
Dock torde 45 mm regel i innervägg inte vara så mycket att hurra för ur ljudisoleringssynpunkt. Enklare dörrar med karm finns även med 70 mm karm.
Om en dosa är 50 hög, hur kan två st bli 70 mmJanneL skrev:Apparatdosorna är 50 mm hög. Har "not och spånt " så man kan trycka ihop dem, inte bara sätta dom under eller bredvid varandra utan även vända dem mot var sitt rum. De bygger då 70 mm och platsar då i en vägg med 45 mm regel + 2 gips.
Det måste vara mycket onödigt kraftig not och spånt isåfall ...
Men jag har ingen att mäta på eller kolla på, så jag har väl egentligen inte någon aning. Jag blev dock lite konfunderad över det du skrev, janne. Du får gärna förklara om det är nåt jag missar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
De ligger ju inte rygg-i-rygg utan bredvid varandra med not och spont ihop.
Jaja, nu hänger jag med !it-snubben skrev:
Då kommer inte strömbrytarna (alt vägguttagen) vara lika långt ifrån dörrkarmen alternativt lika högt från golvet på båda sidor om dörren.
Men det spelar nog inte så stor roll. Där vi bor har vi en strömbrytare på "samma ställe" på varje sida om köksdörren. Det tog nog ungefär 2 år innan jag råkade upptäcka att dom faktiskt satt på olika höjd (I detta fall just för att inte krocka inne i väggen)
Det löste sig tydligen! 
Har jobbat en hel del med dessa dosor och inte vetat att man kan montera dem på detta sätt. Det var min elektriker som tipsade mig. Man borrar även hål genom "not/spånt" så kan man ansluta med endast ett rör/slang vid vägguttag. Vägguttagen kommer dock på samma höjd från golv.
Har jobbat en hel del med dessa dosor och inte vetat att man kan montera dem på detta sätt. Det var min elektriker som tipsade mig. Man borrar även hål genom "not/spånt" så kan man ansluta med endast ett rör/slang vid vägguttag. Vägguttagen kommer dock på samma höjd från golv.
Jag har propblemet med en innervägg som har 45mm reglar då jag skall renovera badrummet. Jag antar att det borde varit 70mm då 45mm ju känns för smalt. Det jag funderar på är om man kan stabilisera upp det med att sätta grova skivor på, kanske golvspånskiva på 22mm innan man sätter MineriVt eller våtrumsgipsskiva. Det skulle ju vara betydligt enklare än att riva väggen med nya reglar. Då skulle tjockleken bli 45mm+10mms tidigare spånskiva+22mm golvspånskiva. 45+10+22=77mm. Det borde ju bli lika stabilt? Och dessutom lite mer material i väggen. Eller skall man sätta en plyvvood skiva, eller är någon annan skiva bättre för stabiliteten? Tacksam om någon har en synpunkt på det. Det blev ju inte direkt svar på frågorna i tråden, men det passade ju bra i rubriken "tjocklek på mellanvägg".
Om du vill följa de nya reglerna för badrum så skall det väl vara max 45 cm mellan reglarna, och du får inte ha skivor bakom våtrumsskivan. Lutar tyvärr alltså att riva ned befintlig spånskiva och förstärka väggen med fler och kraftigare reglar.
Vad får det vara under våtrumsskivan? Kanske man då måste riva bort spånskivan i alla fall, lite synd. Men kanske man kunde spika på råspont 22mm eller hellre 27mm över hela och på det sättet stabilisera upp det hela. Råspont brukar ju inte vara så dyrt. Annars får man kanske spika och skruva nya regler med 70mm fast i de gamla. Men detta är ändå lite struligt då man på vissa ställen skulle behöva fylla på med 25mm ovanpå 45mm till 70mm och det finns ju inte dimensionen 25mm. Men stabilare skulle säkert vara att ha en hel råspontvägg under.
Klicka här för att svara