Byggahus.se

Tjocklek på fiberspackel?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Bygger om mitt badrum och har fått olika råd och behöver hjälp. Har ett betongvalv där jag kommer att lägga 30mm LK golvskiva XPS för den vattenburna golvvärmen. Frågan är hur tjockt lager med fiberspackel jag måste lägga på detta för att inte riskera sprickbildningar osv? Tycker att det borde räcka med 1,5-2cm då underlaget är stumt men vissa säger 3-4cm. Är det nån som vet vad som gäller? Har tänkt köra med Maxit floor 4320.

2. S
    Medlem Nivå 5
    kör du med glovvärme plåtar ska du lägga fiberduk å sen spackla in armering. aluminiumplåtarna fräts upp om du spacklar direkt på dom å det blir bomt under spackel kakan.
    Å det är information från Maxit!!

Ser nu att du kör en skiva, hade tyvärr inte koll på vad det va för skiva;-(
    så min information kanske va onödig:))

På ett vanligt spångolv som man spacklar in el slinga så kräver dom 13mm för att det ska klassas som en bärande konstruktion!!

3. J
    Medlem Nivå 1
    Tack, intressant info om plåtarna! Hade tänkt ha spånskivor och plåtar men gick ifrån det. Tänker som du, det borde räcka med 1,5cm .

4. S
    Medlem Nivå 3
    Jag ringde för ett tag sedan till Maxit och då frågade jag om duken. De sade då att funktionen för den var att samla upp flytspacklet när man gjuter så att det hålls på plats. intressant fråga efterrsom t.ex. Floore föreslår att man primar på alumniniumplåtarna och strör lite flyspackel i primern så att den skall fästa bättre i plåten.

5. S
    Medlem Nivå 5
    Tänk att man inte kan få samma svar från leverantörerna :(....

Va på maxit kurs i nov å de va det det som gällde!!!