Hejsan!
Vi har köpt ett hus där det ingick en nyligen uppförd friggebod som är byggd som lösvirkeshus.
Jag tänkte isolera denna med 120 mm isolering (yttervägg utgörs i dagsläget av liggande panel + vindpapp och 120x45 träreglar), diff spärr, 34 mm läkt och sedan stående 15 panel.
Tänkte köra snickeriarbetet själv och sedan anlita elektriker.
Min fråga, räcker det med en 34x45 läkt som man skruvar i kortling mellan läkten som man sedan fäster eldosorna?
Tack på förhand
Vi har köpt ett hus där det ingick en nyligen uppförd friggebod som är byggd som lösvirkeshus.
Jag tänkte isolera denna med 120 mm isolering (yttervägg utgörs i dagsläget av liggande panel + vindpapp och 120x45 träreglar), diff spärr, 34 mm läkt och sedan stående 15 panel.
Min fråga, räcker det med en 34x45 läkt som man skruvar i kortling mellan läkten som man sedan fäster eldosorna?
Tack på förhand
Det är klart att det finns dosor som är lågt byggande. Annars kan man oftast trycka in dem i isoleringen innanför. Men om du gör installationsvögg med 45x45 så passar standard elkodosa som är 58 mm. Gjord för 45 plus 13 gips. Då passar 45mm isolering i den väggen ocksåP plymen skrev:Hejsan!
Tack på förhand
Har du hittat 34mm isolering?
Standard dosa för enkelgips är för 57mm.
Är väl ingen katastrof att pressa in en centimeter i 120 isoleringen, men är 11+11mm värt det?
https://www.elko.se/kopplingsdosor/kopplingsdosa-enkelgips-article1289-510.html
Standard dosa för enkelgips är för 57mm.
Är väl ingen katastrof att pressa in en centimeter i 120 isoleringen, men är 11+11mm värt det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.elko.se/kopplingsdosor/kopplingsdosa-enkelgips-article1289-510.html
Produkter som diskuteras: "kopplingsdosa-enkelgips"
Kopplingsdosa för enkelgips grön Bårebo
För anslutning av lamputtag
30 kr inkl moms
Läs mer
Tack för snabbt svar.
Finns inte risken att man skadar plasten när man låter en 58 mm apparatdosa trycka emot?
Vill hålla nere på regeldimension så att man får mer golvyta.
Eller är det smartast att ha 45 x 45 spikläkt där man dessutom trycka in 45 isolering ?
Finns inte risken att man skadar plasten när man låter en 58 mm apparatdosa trycka emot?
Vill hålla nere på regeldimension så att man får mer golvyta.
Eller är det smartast att ha 45 x 45 spikläkt där man dessutom trycka in 45 isolering ?
Självklart ska du ha isolering i installationsskiktet, det utgick jag från.
Tror inte en byggfolie (plast) skadas, den är rejäl, men du kan möjligen få luftfickor i isoleringen.
Fast kanske inte om du pressar in 45 isolering med 34 reglar iof
.
Äh, kör på bara, det blir nog bra
Tror inte en byggfolie (plast) skadas, den är rejäl, men du kan möjligen få luftfickor i isoleringen.
Fast kanske inte om du pressar in 45 isolering med 34 reglar iof
Äh, kör på bara, det blir nog bra
Kör du med en 45mm isolering så får du bort köldbryggor som sagt. Men om du vill spara golvyta så kan du ju köra utan 34x45 och sätta elen i 120mm regeln. Så är hela mitt hus a 78:a byggt. Du sparar bara 0.000484m2 att ta 34mm jämfört med 45mmP plymen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Enkelt staplad pizzaugn, tjocklek på betongplatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Minsta tjocklek badrumsvägg
Badrum -
Tjocklek isodrän vid källarprojekt
Grund & Markarbeten -
Gjuta golv i källare. Tjocklek? ISO?
Grund & Markarbeten -
Konstruktion av loft med så liten tjocklek som möjligt
Byggmaterial & Byggteknik