Hej allihopa!

Håller fortfarande på med min FTX-projektering och försöker hitta info om hur tjock isolering det är värt att sätta på tilluft-rör i krypgrund ..

Kåken står i Västra Götaland, och temperaturen i grunden når sällan under 5-6 plusgrader .. Har väl en 10 meter 160-rör som kommer att gå i grunden...

Ska man snåla och köra 25-mm strumpa, eller är det värt att lägga 800-1000 spänn på 50 mm?

T
Jag killgissar lite och säger att det "borde" räcka med 25 mm. Det är ju mest på vintern som du kommer att ha varmare luft i källaren och då mer fukt i den luften som kan kondensera på utsidan av röret och frågan är ju hur mycket fukt det är och var den tar vägen om det blir droppar i grunden? Sen, om du har en liten luftspalt så kommer det väl (?) att vara lite nedkyld luft i den när utomhusluften är kall så det blir en gradvis skillnad i temperatur mellan grund, isolering, rör, utomhusluft.

Det som kanske är viktigare att tänka på är var vatten som kondenseras inne i röret på sommaren kommer att ta vägen? Har du fall på röret så det kan rinna ut, eller kommer det att bli en "pöl" inne i röret någonstans vid en svacka?

Jag resonerar lite här och killgissar som sagt men det kommer säkert någon som kan något om ventilation när den här tråden kommer in i "senast"-flödet och inte ligger och skvalpar i "obesvarat". :P

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
@Testarn Tackar för svaret.. 🙂

Det kommer ju bara gå varm luft i röret, det är alltså inte uteluften som kommer gå där nere, det är tilluften ut till huset..

T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
@Testarn Tackar för svaret.. 🙂

Det kommer ju bara gå varm luft i röret, det är alltså inte uteluften som kommer gå där nere, det är tilluften ut till huset..
Aha! Då kom ju saken i heeelt annat läge :D

Då kommer varm luft med en viss RH% och temperatur och går ner i en kallare miljö där luften kan bli lite kallare (lite samma resonemang som ovan) och jag killgissar (igen) att den inte hinner bli så mycket kallare beroende på flöde men kommer att påverkas.
Ur ett energiförlustperspektiv så kan det ju bli en del men främst tänker jag (igen) på kondensfukt i röret som över tid bör kunna ge upphov till mögel och elände.

Jag hade nog i det fallet kört mer isolering om det inte är mer pengar, inte för besparing i uppvärmning utan för minska risken för fuktproblem i röret.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Räkna på det i isoleringstillverkarnas projekteringsprogram så kan du bedöma de ekonomiska effekterna.
Spontant känns det inte värt det att isolera extra mycket.

[länk]
[länk]
Försökte räkna lite på det med Paroc-räknaren, kom fram till att värmeförlusten med 50 mm isolering skulle vara ungefär 6 W/m och ungefär 10 W/m med 25 mm ... Låter det rimligt?
Luften skulle tappa 1,3 grader med 50mm och 2,2 grader med 25, vid 5 grader temp i grunden och 20 på tilluften....

Soliduct hade 20% på isoleringen dock, så jag köpte 50 mm ...

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter det rimligt?
Låter lite högt tycker jag, men det beror så klart på vad du anger för delta-T och flöde.
Men det kan du ju släppa nu när du redan valt 50 😀

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.