Det är som en täckmålad linoljefärg, helt utan klibbighet. Tjæralin Dekkende heter färgtypen jag har.

Eller var det Beis? Jag letar upp färgburkarna och dubbelkollar.

• Gilla
Kalle_livelong
  • Laddar…
O Oaklake skrev:
Eller var det Beis? Jag letar upp färgburkarna och dubbelkollar.

Hej, hur många strykningar gjorde ni när ni målade? Jag använder deras lasyr nu på min bastu. Ser lovande och lite gammeldags ut med ådringarna som syns genom den svarta färgen jag valde.

• Gilla
Petra Olander
  • Laddar…
O Oaklake skrev:
Nu har det gått fem år och vi har precis oljat in den kritande färgen på verandan med Herdins Kinaolja (som jag hade hemma. Ren linolja är säkert precis lika bra.)
Resultatet ser närmast nymålat ut. På alla vertikala ytor sitter färgen bra, inga sprickbildningar eller flagningar att tala om. Jag tycker att färgen presterar bra givet förutsättningarna nära havet med fukt, salt och blåst.
Hej! Vi ska måla fasad på en fjällstuga och hade tänkt tjärvitriol, men på färgaffären tipsade de om tjäralin istället. Hittade din tråd och läste med förtjusning! Vore super med en uppdatering om hur det har funkat för er! Det har ju gått ngra år till! Var det dekke de eller beis du hade? Målat en gång? Vill gärna se bilder på glans (vill ha matt!) om du vill dela! Tack på förhand! /Nathalie

N Natsjo skrev:
Hej! Vi ska måla fasad på en fjällstuga och hade tänkt tjärvitriol, men på färgaffären tipsade de om tjäralin istället. Hittade din tråd och läste med förtjusning! Vore super med en uppdatering om hur det har funkat för er! Det har ju gått ngra år till! Var det dekke de eller beis du hade? Målat en gång? Vill gärna se bilder på glans (vill ha matt!) om du vill dela! Tack på förhand! /Nathalie
Hej, ser att du inte fick ngn respons här. Undrar hur ni gjorde? Blev det tjäralin färg? Står inför samma beslut själva. Blivit tipsade om denna färg, men inte kunnat hitta ngt om hur den håller i längden..
/Marianne

M Marwik skrev:
Hej, ser att du inte fick ngn respons här. Undrar hur ni gjorde? Blev det tjäralin färg? Står inför samma beslut själva. Blivit tipsade om denna färg, men inte kunnat hitta ngt om hur den håller i längden..
/Marianne
Hej! Vi använde tjæralin och är supernöjda. Den var dock tung/klibbig att gnugga in i icke slipad träyta, jobbigt men det blev finfint! Nu är det bara 1,5 år sen vi målade men än så länge förstås jättefint. 😊

• Gilla
chrillew
  • Laddar…
Tack! Vi har nu målat hela nya fasaden med tjaeralin matt. Supernöjda. Så hoppas vi att det känns så efter ngr år också..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.